Juridik
Swetrot: Göra om till gillestuga kan du väl göra ändå? Det enda du behöver tänka på är att skyddsrummet skall kunna iordningställas till skyddsrum på x timmar utifall att det behövs. Mitt garage är skyddsrum, det finns lite prylar där ute i ett litet förråd, men det hindrar inte mig från att sätta upp hyllor och meka bil där ute. De stora bastanta dörrarna är till och med inbyggda i
carlssoni: På Advokatfirman Foyen AB i Malmö finns erfarna och duktiga entreprenadjurister som säkert kan hjälpa er.
maggan9: Då var jag inte helt fel att radium i sig är är alfastrålningande, det är ju 18 års sedan jag läste atomfysik på universitetet... Jag är kemist och tar ibland de enkla kurserna i atomfysik på högstadiet, kemi är ju mycket roligare... Jag medger att jag slarvläste på sagittas hemsida, det var röntgen istället för alfastrålning. Sagitta är ju ett av företagen som specialiserat
Andreas749: Vi ska bygga till 100 kvm. Har fått bygglov och står inför att handla upp en byggare. Vi ska göra en del invändigt arbete själva, men byggaren ska göra "ett fullständigt väderskyddat skal". Har avtalsmallar från konsumentverket, men har inte hittat exempel på hur man ska formulera sig i förfrågningsunderlaget för att specificera och vara så tydlig som möjligt. Undrar därför om
Faidros: Du kanske kan göra avdrag i deklarationen, åtminstone om det är en jordbruksfastighet. Vet inte om det är för faktiska kostnader (reparationer och underhåll) eller ett schablonavdrag för undantagsförmån. Undantagsförmåner Undantagsförmåner som utgår från jordbruket är avdragsgilla. Detta gäller förmåner både i kontanter och in natura. Skriftligt undantagskontrakt erfordras
jeppeknaster: Köp tomten, bygg ditt hus och skit i grannen. Det finns säkert andra grannar i området som är trevligare.
grävaren: Sök fastigheten på lantmateriet.se och beställ en utskrift till din epost , det kostar inget och kan ge svar på vad som är registrerat på fastigheten
krukan: Hej, när jag jobbade som planhandläggare på Öland tog vi ut planavgift i samband med bygglovet, altså när rättigheterna i planen utnyttjades. jag sysslade inte alls med kostnaderna så jag vet inte vad planavgiften låg på, men den räknades ungefär på samma sätt som bygglovet. Planavgift i samband med byglov kunde vi bara göra på nyare planer, äldre planer hade de sökande betalat
javakungen: I kontraktet står det att entreprenören åtar sig att ombesörja utsättning, bygganmälan, lov och tillstånd. I det tycker iallafall jag att ett updaterat bygglov räknas. eller vad man nu behöver göra. Det intressanta är ju om det som Peter2400 skriver att det måste vara 2400mm för att få bygglov och vad som händer då...
PerAnn: Ja, man vill ju gärna undvika strul med garantier. Men samtidigt vill man ju att installationen ska bli klar så att man kan få fördelarna av en fungerande värmepump.. Vi har bara den skriftliga offerten, och där finns inget klart datum, utan allt sådant har sedan gått muntligt.. jag har mailat krav på att de ska färdigställa och fått tillbaka svar per telefon med löften om att de ska
volvo: Yonnas förslag är ett drömscenario. Tyvärr "köper" de allra flesta entreprenörens avtal rakt av bara priset är rätt. Fallgroparna är många. Omfattar avtalet allt ni kommit överens om? Hänvisar det till de rätta bilagorna? Är betalningsplan redovisad och isåfall är den rimlig? Är förseningsvitet rimligt? Står det ett tydligt färdigställandedatum? Har ni koll på vad allt som
Pepparkaka: [citat] Tycker absolut inte att ni skall godta detta utan någon kompensation. Lösningen innebär ju faktiskt att ni får ett mindre rum än det som är på ritningen. Hur mycket ni bör kompenseras är däremot lite svårare. Men som Mikael_L skrev ovan - utgå från hur många kvm ni förlorar och vad huset kostar i snitt per kvm. Detta tycker jag borde vara ett minimibelopp.
Hemmakatten: Så, nu känns det som att vi har diskuterat färdigt i detta ämne. Tråden låses
hempularen: Har du kollat vad som står i de försälringsvillkor som avtalet hänvisar till? Skaffa fram villkoren och andra handlingar som kan vara av intresse, Kontakta jurist, ex. Villaägarförbundet ger gratis juridisk rådgivning. Då borde du kunna få en bild av om det är lönt att gå vidare och i så fall hur. Vi som har svarat här kan ha fel, vi har inte tillgång till hela materialet.
dacolonel: Det stämmer, som hemmapularen skriver, att inkassobolaget inte kan vända sig direkt till kronofogdemyndigheten om de är medvetna om att ni har bestritt betalningsansvar (strider mot god inkassosed). Bestridandet måste dock vara 'sakligt grundat', dvs väl utvecklat. Det räcker INTE med att skriva "bestrider". Om ert bestidande är sakligt grundat måste inkassobolaget i så fall stämma er
TorpAnders: Om det är bråttom och ni verkligen inte har tid, bygg tillsammans en temporär mur av riktigt naturellt osågat timmer från någon skogsbonde. Slå ner 1" rör och borra ur motsvarande i timmret. Billigt och en otroligt snabb lösning som håller uppåt 20 år om så är...sedan när alla har byggt färdigt så gör ni en ny mur i lugn och ro.. Som en parantes.. Jag hade tidigare en tomt med
Badger: [citat] Håller med till fullo. Sen är det juridiskt även skillnad mellan dolda fel och osynliga fel. Det är caset skulle mycket troligen klassas som ett osynligt fel Som köpare torskar man i regel, ifall driva någon process på ett sådant case.
Sillastryparen: Hade inte ett helt hus men väl ett inglasat stort uterum som det beviljats bygglov för för 25 år sedan, - som vid närmare undersökning visade sig vara totalt ruttet även i bärande konstruktionsdelar. Jag rev det hela, och drabbades sedan av " eftertankens kranka blekhet" , tänkte "Hjälp vad har jag gjort?" - och ringde byggnadsingenjören på Kommunens Bygglovsavdelning. Där berättade
carlssoni: Det finns inga konkreta bestämmelser om hur stötskador eller "finnishfel" skall bedömmas eller det antal sådana fel som får förekomma. Det är besiktningsmannen som tar ställning till vad som skall bedömmas som fel och skall notera detta i protokollet. Fel som vid besiktningen påtalas av beställaren men besiktningsmannen inte anser vara fel skall besiktningsmannen notera i protokollet
T3ZZ: Lantmäteriet har vi redan tänkt att ta ut efter att ett kontrakt e skrivet. Inget annat!
Houschet: Tack för info! Varken huset eller ägarna är purunga så vi får väl räkna med skavanker alla 3;)!
saturnus: Nej billy, jag har inte missat kommunens roll vad gäller markplanering, bygglov m m, jag har själv varit aktiv där...... Planeringen, den framtida, sker med siktet inställt framåt, 20--30 år. Men vi uppfattar kanske frågan olika, med de uppgifter som läggs fram i frågan. Visst det framgår inte om de 8 husen är nybyggda, men när hanaa köpte sitt hus, blev markägaren tillfrågad, om
Angelven: ... liksvepning kallas de av brandkåren - vi tog bort våra i förra huset direkt. Jäkla meck dock (ursäkta språket) - hantverkarkarna utnyttjade att de visste att en diff på 5 cm under taket skulle döljas - försök rikta upp reglingen till gipstaket med den diffen...
Sillastryparen: Som någon klok person sa en gång: "Det råder delade meningar om vad man gemensamt kommit överens om." - Ords innebörd när det gäller fastighet är alltid viktiga, och betyder inte alltid juridiskt vad vi vanliga dödliga tror att de betyder. Egentligen borde man alltid, även vid minsta skitsak, (obs! inte denna som refererats i den här tråden!) anlita juridisk sakkunskap för säkerhets
hempularen: Rent formellt så borde inte din släkting vara betalningsskyldig. Däremot så är det nog ganska vanligt att man gör en "goodwill" ersättning på ungefär det här sättet när det dyker upp något oväntat, också ganska vanlig att man då får in en motprestation från köparen typ den friskrivning som nu kom in i avtalet. Man kan se det som att "felet" på dagvattenanslutningen skulle
Hemmakatten: Kolla med lantmäteriet. Där får du information om vilka delägarna är och vad som krävs. Det är även lantmäteriet som beslutar om upplösning av samfälligheten/gemensamhetsanläggningen.
volvo: [citat] Egentligen borde alla låta någon utomstående granska avtalen innan man skriver på. Man ska ju betänka att det är husfirmorna som formulerat avtalsvillkoren och inte alla köpare är insatta in vad de faktiskt köper. Nu är det ju lite sent påkommet i ert fall. Jag tycker ni skall vända er till någon som kan hjälpa er tolka ert avtal så att ni iallafall inte behöver betala mer
Luvied: Tack för svar! Ungefär som jag trodde. Möjligen kan beställaren överlåta fordran, dvs. reklamationsrätten på köparen, men då måste väl detta ske uttryckligen (även om en muntlig överlåtelse borde vara giltig). Fast det blir nog svårt att få hantverkaren att godta/förstå en sån handling...
Porky: [citat] Jag kan säga att jag är MYCKET skeptisk till autogiro: När jag köpte mitt hus så ringde jag till Folksam och skaffade villaförsäkring. Vi kom överens om att det skulle dras på autogiro 2ggr om året. Kontrollerade efter någon vecka att pengarna dragits och det hade dom. Skönt då funkar ju autogiro! (Hade aldrigt använt det innan). Men nejdå! 18 månader senare pratade jag