Vi kommer att stå för alla kostnader runt detta, finns det någon kostnad kring detta förutom lantmäterit. Eller menar du att jag ska betala han en engångs summa för detta eller "betala hyra". Om det nu finns, vad ligger det på för att FÅ ett servitut på en väg?

Mikael_L
Det är väl inte orimligt att grannen får en engångsersättning på minst värdet av den markyta som vägen upptar. Det blir ju faktiskt mark som han inte kan använda till annat i all framtid.
Sen kan man ju få svårare att nyttja mark bortom vägen också (nu vet jag inte hur det ser ut hos er) så ersättningen kan ju bli högre också utan att vara orimlig för det.

Om t.ex. en elledning eller teleledning dras på din mark så får du en ersättning för servitutet, ofta inga större pengar, men å andra sidan gör en nedgrävd ledning inte så väldigt stora ingrepp på din möjlighet att nyttja marken.

Den där vägen som du vill ha servitut på att använda kommer att minska hans möjligheter att bedriva jakt där, han kan rent av bli hindrad att köra skogsmaskiner där, eftersom du då inte kan ta dig fram i spåren som blir. Då får han bygga en ny väg, för en massa pengar, för att kunna avverka sin skog.

Marken går inte att odla upp (212m väg betyder rimligen runt 1000kvm markyta som blir väg) och du kommer dessutom att behöva underhålla vägen med följd att arbetsfordon kör där ibland. Du kommer säkert vilja röja undan sly från dikena för att slippa repa lacken på din bil och för att ha en chans att se rådjur och andra vilda djur. Om det blir vindfällda träd blir det bråttom att ta reda på dem, för du kommer ju inte till och från ditt hus annars, och han som skogsägare vill nog ha det kapat i tremeterslängder och inte som det brukar bli, kapat så att bilen kommer fram.

Man kan heller inte bortse från att det med tiden kan bli en rätt så omfattande trafik ifall flera skulle få för sig att bygga där. Kanske inte idag, men servitut är evinnerliga.

Så, ja, det blir en massa nackdelar för han som äger den där vägen idag. Det har han helt rätt i, och jag skulle inte heller skriva på något servitut utan en väldigt rundlig ekonomisk ersättning. Mark är ju dyrt idag, så någonstans mellan 250-500.000kr är väl inte orimligt för att få bruka den där vägen i evinnerlig tid. Jag tror det blir billigare för dig att anlägga en egen väg, eller leta reda på någon plätt på din fars marker som är lättare att komma åt med bil utan att ta andras mark i anspråk.

Dandan ska nybilda fastighet på faderns mark. När han då ändå begär förrättning kommer lantmäteriet att kalla grannen till förhandling om vägdragning. Inget tvingar grannen att infinna sig vid ett sådant möte. Men om hans verkliga problem är att han vill försäkra sig om att gå skadefri får han automatiskt hjälp av lantmätaren, som opartiskt är skyldig att hjälpa alla inblandade med sakkunnigt stöd om alla avtal.

Självklart är det den som använder vägen som betalar underhåll och bekostar anläggning. Om markägaren själv inte alls använder vägen betalar han ingenting. Om ägarens bruk av den egna marken försvåras och fördyras kan parterna kanske enas om ett belopp som Dandan i förskott betalar till grannen som ersättning för servitutsrätten.

Om grannen vägrar delta i förrättningen, eller om förrättningen inte leder till att parterna enas är det säkerligen enklast att lägga ett vägservitut de 700 metrarna över stamfastigheten som tillhör Dandan´s fader.

Tack för alla svar.
Vi formulerade ett "jätte fint" sevitutavtal där grannen hade "ansvarsfrihet. Grannen fick det och tyckte det så bra ut. men ringde lantmäteriet för att kolla så att allt stod rätt till (vilket han gjorde rätt i). Lm sa att det var inte de som hade hand om de avtalen?? vi skulle teckna ett avtalsservitut inte ett officialservitut?? vad är skillnaden och varför hänvissar inte Lm mig till inskrivnigsmyndigheten som har hand om As??
Grannen har för övrigt skrivit på förhandsbeskedet.....alltid nått:o

Officialservitut beslutas av lantmäterimyndighet, och är absolut den typ av servitut som ni behöver. När ni nu avtalat skriftligt om saken ser ni bara till att ta in det i samband med bildning av den nya fastigheten.

Avtalsserviut är bara ett civilrättsligt avtal mellan två fastighetsägare. Den som så önskar kan lämna in det till tingsrätten för inskrivning. Det skulle förvåna mig om lantmäteriet låter vägfrågan "hänga löst " på ett fristående avtalsservitut. Jag tycker du också ska kontakta dem, och förklara att servitutet avtalas i samband med avstyckning!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.