Juridik
naresjo: Jag tycker att du skulle gå till "motangrepp" och säga att DU vill också ha lägenheten och till 550 tkr. DÅ kommer hon garanterat att gå i taket, men stå på dig för jag tror då att det kommer att krypa fram att hon vill göra en BRA affär. För det är ju det det hela handlar om. Hon vill ju göra så stor indirekt vinst som möjligt och i detta fall på din bekostnad. Sedan får du ju
Sommartorparn: Tyvärr kan det vara på det viset. Möjligtvis är det konstigt att denna situation har uppstått i ett relativt nytt område, dvs det var inte flera hundra år sedan gränserna mättes upp.... Behöver du får din tomt uppmätt så är det precis så det går till. Har varit i ett liknande läge men med skillnad att kartan var tydlig men att delar av min trädgård visade sig ligga utanför min
naresjo: [citat] Visst så kan jag köpa att man inte kan "riva" ner huset för att tex flytta ett lamputtag... Men kanske det går... :D Men man blir förbannad att hantverkare inte kan läsa ritning och göra som där står. Har man kommit överens om en sak och ritningen säger detta, då är min åsikt att det är bara att göra om. Med förhoppningen att svider det i börsen, så lär man sig att
Bambi: Hej! Nu drygt fyra månader efter slutbesiktningen vill de göra en efterkontroll av slutbesiktningspunkterna som vi sedan skulle skriva under, fick beskedet genom ett blad i postlådan tre dagar innan kontrollens datum. Grejen är den att allt inte är fixat så jag vet inte vad den ska leda till, man kunde lämna återbud. Vad har ni att råda här? Vad händer om man har en muntlig
nizze_putt: En gammal tråd...men ändå ! En jurist jag har pratat med säger att det går att skriva in friskrivningsklausuler. Dock påstod hon att man ska vara väldigt försiktig med att hålla dom för allmänna, typ huset säljs i befintligt skick.
Ankan80: *pustar ut* Aha. Det var inte så farligt som jag trodde. Även om 15 är mycket pengar så tänkte jag mig kanske 40 50 tusen. Får väl vänta ock se vad det blir för oss. :-P
mstoltz: Hej igen. Pratade nyss med hyresgästföreningen. Eftersom badkaret redan fanns när vi flyttade in kan han inte bara bestämma att badkaret skall bort ! Då måste han först ansöka till hyresnämnden om vilkorsförändring. vilket hyresgästföreningen inte trodde att han hade väldigt liten chans att få det igenom. Och där måste han även uppge varför han vill ta bort badkaret, dvs för
uffe v: Tack för era svar! Man tycker att kommunala bolag som BARA håller på med fastigheter skall kunna hantera frågan om förköp så att byråkratin kan hållas ner. Det finns ändå allt för mycket papper i samhället. H/Uffe
Dr.SiC: Det var värst vad folk är hjärtliga här... Det var aldrig fråga om att försöka få det till dolt fel, jag frågade bara om det var det, vilket det inte var. Jag hade innan detta noll koll på vad som gäller ang dolda fel, nu vet jag mer. För att avsluta historien kan jag tillägga att det var temorstaten och jag har fått en ny av Ebeco.
andersmc: Det är inte helt säkert att det är rättvist att dela underhållet 50/50. Det KAN vara så ägaren fått betalt för framtida underhåll när servitutet tecknades.
mstoltz: jovisst vill dom det, men om inte det stämmer som dom säger så, är det väl falsk marknadsföring. Och den fakta man får från den sidan är nästan samma fakta jag fått upp på andra sidor och så här stod det på kalmar energi hemsida. " Hur stor är kostnadsskillnaden mellan ett bad och en dusch? Enkelt kan sambandet förklaras med följande exempel. Till ett bad går det åt ca 150
vonSassen: Så fruktansvärt det är när barn blir behandlade så här av en förälder. Denna ska ju vara roten till all trygghet i livet, men är det många gånger inte alls. Det är inte utan att jag börjar tycka att det skulle införas ett "föräldrakörkort" föregånget av en kurs i humanitet, lojalitet och respekt mm. Man kan bara hoppas att det har med ålder och sjukdom (som i det här fallet
capellapepe: Jag tar volvos citat på största allvar och tänker följa rådet till fullo. Agera som om han går i konkurs i morgon och att vi är sist att få betalt i konkursboet... Träffar nog mitt i prick! Vi ska ha möte på tisdag för att reda ut ett och annat. Får se vad som händer då.
frihal: Nu har vi fått svar från banken att vi kan låna ytterligare, men det täcker ju givetvis inte hela köpeskillingen. Men det kommer att möjliggöra att ev sänka lägenheten ytterligare. Nu håller vi tummarna på söndag och hoppas att någon är intresserad! Köpekontrakt måste vara signat den 30/11!!
atelli: OK! Jag pratade m banken idag igen och "kruxet" var det gåvobrev som behövs innan vi kan skriva om lagfarten. Men bankkvinnan sa att bara hon ser att vi skickat in ärendet så är det okej från hennes/deras sida. Tack för svaren!!
andersmc: Det är bara att hålla med. Gamla hus behöver underhållas (nya med för den delen) och det är hela tiden saker som går sönder. Nu har ni haft otur att det var mycket på en gång, men så blir det tyvär ibland.
volvo: [citat] Vad den ena kallar för en sak är inte säkert att den andre menar samma. En hålkälslist kan visst benämnas slät om alternativet är en allmogelist. Det ligger dock på säljaren att bevisa att deras definition på "slät taklist" är detsamma som den hålkälslist som ni fått.
AnnaKanin: Visst kunde vi dela upp vårt ägande på annat sätt än 50-50, men det var inte det vi ville. Problemet var att maken betalade hela huset och det hade inneburit att han ägt 100% vilket vi inte var intresserade av.
Lindgrenski: Antagligen, men långt ifrån några 35000:- som vissa politiker drömde fram från ingenting.
lollolis: yonna: tack för ditt svar! Börjar bli dags att samla familjen och diskutera alternativ, så får vi se hur det slutar!
styrman1: Om han av någon anledning varit tvungen att jobba sena kvällar och helger för att något hänt som inte är hans fel och han inte kunnat förutse så kan det väl vara motiverat med en högre timpenning men inte för att han hållit på med annat och plötsligt kommit på att din slutbesiktning var nära förestående.
Wester: [citat] Nähä, är ju inte direkt så att det e första gången man använder fax! ;) Men jag har ett kvitto på att jag skickat iväg just det pappret inte ett kvitto på att jag skickat iväg något som du skrev. Det är rätt viktigt skillnad. Då har jag både ett kvitto på att skickat fax samt rekomenderat brev då har jag fötterna torra för då har jag gjort vad jag kunna för att
volvo: Meddela företaget skriftligen att ni fortfarande inte fått felen åtgärdade. Om de inte snarast (ange tid i brevet) återkommer med tidpunkt för åtgärdande så kommer ni att anlita annan entreprenör att rätta till felen på deras bekostnad. Ni kommer att fakturera Ekeforshus inte bara den andra entreprenörens arvode utan även ta betalt för eget merarbete som upphandling, faktureing
bax: [citat] Nix pix! Det betyder att EON är så jävla rädda om sitt varumärke i dessa tider att dom valde att vika ner sig. Dom har råd att vika sig, men dom har inte råd med mer negativ publicitet.
Sommartorparn: Mäklaren kan ha rätt o fel. Nåt lurt är det. Det är alltid lantmäteriets kartor som gäller, sedan kan markanvändningen ha ändrats så att verkligheten inte stämmer överens med kartorna. Livet går sin gilla gång, alla tror dom vet var gränserna går, tills någon börjar rota i det. En bekant till mig började undersöka gränserna för sin nyköpta tomt och upptäckte att den
HenkeF: Har god erfarehet ifrån Advokaterna i Göteborg, www.advokaterna.eu och framför allt Advokat Ulla Johansson
4integration: [citat] Jag tror du har fel eller iallafall delvis. Bodelningen av fastighet skall beräknas som om det vore en riktig försäljning, därför måste man värdera huset. När man sedan "säljer" det så skall man deklarera försäljningen för att ev. betala kapitalskatt och man tar upp inköpspris samt lägger till kostnad för värdehöjande renovering. Då får man sedan fram skatten. Eftersom