16 645 läst ·
49 svar
17k läst
49 svar
Köpare som bråkar om besiktning
Sida 1 av 4
Vi köpte 2006 ett nybyggt hus, dvs. huset var byggt våren 2005. Alltså var huset 1 år gammalt när vi köpte det. Huset har ju då själklart bygg garanti.
Då vi köpte huset av entreprenörerna så gjordes det utav dom en fullständig besiktning där det konstaterades 4 mindre fel, som dom ju har åtgärdat eller kommer att åtgärda inom kort.
Nu är saken den att vi inte trivdes alls i huset, och bestämde redan efter ett halvår att vi skulle sälja och köpa ett nytt hus. Och så gjorde vi.
Vid försäljningen av vårt hus så nämnde vi till köparna att det nu under våren kommer att ske en ny garanti besiktning.
En garanti besiktning betyder att dom skall se över dom tidigare fel som hittades under förra besiktningen. Fast vi berättade inte det för köparna, utan sa bara garantibesiktning, dom frågade inte heller vad en garanti besiktning innebar. Vilket vi ju i så fall skulle ha förklarat för dom.
Köparna tyckte då att dom inte behövde göra någon egen besiktning. Obs. vi har inte på något sätt förbjudit dom att göra någon egen besiktning på något sätt. Utan nämnde det bara.
Notera även att denna garantibesiktning skulle inträffa EFTER att försäljningen redan slutförts. Så därför skulle ju eventuella fel ju knappast drabba oss. Vilket ju köparen borde insett. Dessutom så är det ju garanti kvar på huset, och eventuella fel ju i så fall skulle falla på entreprenören att fixa. Men detta var ju helt upp till köparna att ta ställning till.
Nu har köparen av vårt hus börjat bråka. Dom tycker att vi nu har lurat dom att tro att besiktningen som skall ske var en fullständig besiktning dvs. som skulle kolla igenom allt. Pga. detta så verkar dom tycka att dom köpt huset på felaktiga grunder. Samtidigt som dom erkänt att vi har sagt garanti besiktning till dom.
OBS. Dom har tydligen inte hittat något fel på huset i övrigt. Alltså är det inget sådant dom kräver att vi skall fixa.
Vi har sagt åt dom att detta ju knappast är något fel och att vi har varit helt sanningsenliga (Vilket vi hu har), och att dom i så fall inte kollat upp vad garantibesiktning innebär. (uppenbart inte heller var "undersökningplikt" innebär.) Och att det ju var deras beslut att inte göra någon besiktning innan köpet var klart. Men dom vägrar ge sig och skickar konstant mail till såväl oss som vår mäklare där dom anklagar oss för att ha lurat dom. Vi har inte riktigt fått något krav ifrån dom, men gissningsvis så vill dom ha ekonomisk kompensation eller vill att köpet skall gå tillbaka.
Vad skall man göra? Har dom verkligen ett case? Dvs. att vi inte berättat för dom att besiktningen som skall ske nu bara rör dom 4 tidigare felen? Kan detta verkligen anses som ett fel på huset som kan ge dom ersättning? Hur skall man bli av med dom?
Hade vi vetat att dom skulle börja hålla på så här nu i efterhand så hade vi antagligen sålt huset till en annan köpare som var intresserad. Men nu har vi ju inte längre den möjligheten. Enligt mig själv så tycker jag att det är solklart att dom får skylla sig själva om dom inte gjort någon besiktning eller ens kollat upp vad den besiktning som kommer att ske innebär, men man vet aldrig. Kanske finns det nån konstig klausul någonstans
Då vi köpte huset av entreprenörerna så gjordes det utav dom en fullständig besiktning där det konstaterades 4 mindre fel, som dom ju har åtgärdat eller kommer att åtgärda inom kort.
Nu är saken den att vi inte trivdes alls i huset, och bestämde redan efter ett halvår att vi skulle sälja och köpa ett nytt hus. Och så gjorde vi.
Vid försäljningen av vårt hus så nämnde vi till köparna att det nu under våren kommer att ske en ny garanti besiktning.
En garanti besiktning betyder att dom skall se över dom tidigare fel som hittades under förra besiktningen. Fast vi berättade inte det för köparna, utan sa bara garantibesiktning, dom frågade inte heller vad en garanti besiktning innebar. Vilket vi ju i så fall skulle ha förklarat för dom.
Köparna tyckte då att dom inte behövde göra någon egen besiktning. Obs. vi har inte på något sätt förbjudit dom att göra någon egen besiktning på något sätt. Utan nämnde det bara.
Notera även att denna garantibesiktning skulle inträffa EFTER att försäljningen redan slutförts. Så därför skulle ju eventuella fel ju knappast drabba oss. Vilket ju köparen borde insett. Dessutom så är det ju garanti kvar på huset, och eventuella fel ju i så fall skulle falla på entreprenören att fixa. Men detta var ju helt upp till köparna att ta ställning till.
Nu har köparen av vårt hus börjat bråka. Dom tycker att vi nu har lurat dom att tro att besiktningen som skall ske var en fullständig besiktning dvs. som skulle kolla igenom allt. Pga. detta så verkar dom tycka att dom köpt huset på felaktiga grunder. Samtidigt som dom erkänt att vi har sagt garanti besiktning till dom.
OBS. Dom har tydligen inte hittat något fel på huset i övrigt. Alltså är det inget sådant dom kräver att vi skall fixa.
Vi har sagt åt dom att detta ju knappast är något fel och att vi har varit helt sanningsenliga (Vilket vi hu har), och att dom i så fall inte kollat upp vad garantibesiktning innebär. (uppenbart inte heller var "undersökningplikt" innebär.) Och att det ju var deras beslut att inte göra någon besiktning innan köpet var klart. Men dom vägrar ge sig och skickar konstant mail till såväl oss som vår mäklare där dom anklagar oss för att ha lurat dom. Vi har inte riktigt fått något krav ifrån dom, men gissningsvis så vill dom ha ekonomisk kompensation eller vill att köpet skall gå tillbaka.
Vad skall man göra? Har dom verkligen ett case? Dvs. att vi inte berättat för dom att besiktningen som skall ske nu bara rör dom 4 tidigare felen? Kan detta verkligen anses som ett fel på huset som kan ge dom ersättning? Hur skall man bli av med dom?
Hade vi vetat att dom skulle börja hålla på så här nu i efterhand så hade vi antagligen sålt huset till en annan köpare som var intresserad. Men nu har vi ju inte längre den möjligheten. Enligt mig själv så tycker jag att det är solklart att dom får skylla sig själva om dom inte gjort någon besiktning eller ens kollat upp vad den besiktning som kommer att ske innebär, men man vet aldrig. Kanske finns det nån konstig klausul någonstans
Visst sjutton är det väl så att det är köparen som för sin egen skull bör låta en besiktningsman kolla in huset INNAN man skriver på något. En kommande garantibesiktning ersätter ju inte det, jag hade bara sett den som "Grädde på moset" om jag köpt ert hus.
Är det enda i besiktningsväg ni lovat en garantibesiktning så är det ju det enda ni behöver hålla vad jag vet/förstått. Vad säger er mäklare?
Sen OM nu HELA husets besiktigas efter köpet, vad händer då vid eventuellt nyupptäckta fel (Som inte är dolda) Någon juridisk klurig som är manad??
Är det enda i besiktningsväg ni lovat en garantibesiktning så är det ju det enda ni behöver hålla vad jag vet/förstått. Vad säger er mäklare?
Sen OM nu HELA husets besiktigas efter köpet, vad händer då vid eventuellt nyupptäckta fel (Som inte är dolda) Någon juridisk klurig som är manad??
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
En garantibesiktning görs ju normalt efter 2 år när garantitiden går ut. Den skall omfatta alla fel som kan vara garantifel, inte bara sådana som man uptäckt tidigare. Ett garntifel kan ju uppstå (eller upptäckas) 1 dag innan garantitiden går ut.
Köparnas besiktning som de borde utfört har inget (eller lite) med garantin att göra.
En överlåtelsebesiktning kan ju ex. upptäcka att ni har en stor reva i en våtrumstapet bakom badkaret. Troligen inget garantifel, om inte revan fanns där vid slutbesiktningen, dvs det kan handla om slitage/olycks fel på huset som byggaren inte har något ansvar för.
Det jag funderar på är om ni har kommit överrens med byggaeren om att er garantibesiktning skall vara mer begränsad än vad som är normalt, för i så fall skulle ju möjligen era köpare ha ett case. Om er garantibesiktning inte är en standard variant. Och dom har letts att tro att det skulle vara en "riktig" garantibesiktning.
Men som sagt jag ser inte riktigt logiken i att påstå att man avstår från överlåtelsebesiktning efterssom där skall bli en garantibes.
Annars är det nog bara att ignorera dem.
Köparnas besiktning som de borde utfört har inget (eller lite) med garantin att göra.
En överlåtelsebesiktning kan ju ex. upptäcka att ni har en stor reva i en våtrumstapet bakom badkaret. Troligen inget garantifel, om inte revan fanns där vid slutbesiktningen, dvs det kan handla om slitage/olycks fel på huset som byggaren inte har något ansvar för.
Det jag funderar på är om ni har kommit överrens med byggaeren om att er garantibesiktning skall vara mer begränsad än vad som är normalt, för i så fall skulle ju möjligen era köpare ha ett case. Om er garantibesiktning inte är en standard variant. Och dom har letts att tro att det skulle vara en "riktig" garantibesiktning.
Men som sagt jag ser inte riktigt logiken i att påstå att man avstår från överlåtelsebesiktning efterssom där skall bli en garantibes.
Annars är det nog bara att ignorera dem.
En garantibesiktning görs på hela huset, dels för att se att gamla fel är åtgärdade, men även för att se om något nyttuppkommit under sedan slutbesiktningen.
Däremot så är det ju du som är avtalspart mot entreprenören.
Köparen har dig som avtalspart såsom säljare.
Därför är det inte helt enkelt och odiskutabelt att en garantibesiktning utförd att de nya ägarna skulla ha samma juridiska innebörd som om ni hade bott kvar.
Summan av resonemanget är således:
Det är upp till de nya husköparna att konstatera om det finns dolda fel i huset. Då får du stå till svars för detta. Om felen är sådana att entreprenören kan anses skyldiga så får du i din tur ta dem på detta.
Däremot så är det ju du som är avtalspart mot entreprenören.
Köparen har dig som avtalspart såsom säljare.
Därför är det inte helt enkelt och odiskutabelt att en garantibesiktning utförd att de nya ägarna skulla ha samma juridiska innebörd som om ni hade bott kvar.
Summan av resonemanget är således:
Det är upp till de nya husköparna att konstatera om det finns dolda fel i huset. Då får du stå till svars för detta. Om felen är sådana att entreprenören kan anses skyldiga så får du i din tur ta dem på detta.
Det verkar ju precis som om att köparna inte varit insatt i betydelsen av garantibesiktning utan trodde att detta var samma som överlåtelsebesiktning, och då är ju problemet deras. Man tycker iofs att mäklaren skulle ha talat om och tryckt på detta för köparna så att dom var införstådda med vad det innebar att inte göra en överlåtelsebesiktning, om inte denne har gjort det så tycker iallafall jag att han/hon agerat dumt, även om det kanske inte är felaktigt.
Sen kan man ju undra varför köparna tar i så nu, har dom kanske ångrat köpet, eller är de bara oroliga för att köpa grisen i säcken? En variant på lösning, fast då enbart för er goda viljas skull, är att ni låter dom göra sin överlåtelsebesiktning nu så att dom vet vad dom får, men där dom inte kan kräva nåt av er som skall åtgärdas e.dyl.
Sen kan man ju undra varför köparna tar i så nu, har dom kanske ångrat köpet, eller är de bara oroliga för att köpa grisen i säcken? En variant på lösning, fast då enbart för er goda viljas skull, är att ni låter dom göra sin överlåtelsebesiktning nu så att dom vet vad dom får, men där dom inte kan kräva nåt av er som skall åtgärdas e.dyl.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Då är det ju ingen vits med en överlåtelsebesiktning.
Tänkte mer på att det vore ett sätt för att köparna skulle få reda på skicket på huset innan tillträde, för att veta vad som ev behöver åtgärdas, självklart faller ju själva ideen med just överlåtelsebesiktning då men kalla det för "besiktning" istället. Tycker själv det inte är en lysande ide utan bara som ett alternativ för att visa köparna att det inte finns nåt att dölja (?).
Personligen tycker jag tvärtom att det är en dålig idé, för det ger lätt köparen intryck av att säljaren "erkänner" att man gjort fel. Ger man någon fingret tar de snabbt hela handen - i nästa steg vill de ha prisnedsättning i efterhand.bonnier skrev:Tänkte mer på att det vore ett sätt för att köparna skulle få reda på skicket på huset innan tillträde, för att veta vad som ev behöver åtgärdas, självklart faller ju själva ideen med just överlåtelsebesiktning då men kalla det för "besiktning" istället. Tycker själv det inte är en lysande ide utan bara som ett alternativ för att visa köparna att det inte finns nåt att dölja (?).
Upplys vänligen men mycket bestämt köparen om att ni har ett kontrakt signerat av båda parter, att ni helt uppfyllt era förpliktelser enligt detta, ni har självklart inte undanhållit någon information, och att det är deras problem om de frivilligt avstått från en jordabalksbesiktning.
I övrigt tycker jag ni kan hänvisa framtida kontakter till mäklaren, alternativt er advokat om ni har någon ni brukar anlita i familjen. Det senare är faktiskt inte en så dum idé - det är inte alls så dyrt som man tror att betala några timmar då och då, och det är ett mycket effektivt sätt att få tyst på den här sortens klagomål...
Jag tycker det här är precis så som detta skall bemötas. Tjafs klarar man av innan kontraktsskrivningen, sedan går det inte gärna att komma sättande med krav.ErikL skrev:Ger man någon fingret tar de snabbt hela handen - i nästa steg vill de ha prisnedsättning i efterhand.
Upplys vänligen men mycket bestämt köparen om att ni har ett kontrakt signerat av båda parter, att ni helt uppfyllt era förpliktelser enligt detta, ni har självklart inte undanhållit någon information, och att det är deras problem om de frivilligt avstått från en jordabalksbesiktning.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 591 inlägg
Detta känns ju solkart som köparnas fel.
Även om dom misstog en garantibesiktning för en riktig besiktining så kan dom ju inte ha en sådan efter att kontrakt är skrivet och överlåtelsen är gjord ? Iaf inte utan klausul i kontraktet om ev prisavdrag etc (vilket man som säljare nog skulle vara lite skeptisk till om det skedde såpass sent ?)
Köparen av ett hus har en omfattande undersökningsplikt, och det är ju i princip bara dolda fel och rena lögner om saker som dom kan komma dragandes med efteråt - dessutom verkar det ju inte vara ngt fel - så vad gnäller dom om ?
/K
Även om dom misstog en garantibesiktning för en riktig besiktining så kan dom ju inte ha en sådan efter att kontrakt är skrivet och överlåtelsen är gjord ? Iaf inte utan klausul i kontraktet om ev prisavdrag etc (vilket man som säljare nog skulle vara lite skeptisk till om det skedde såpass sent ?)
Köparen av ett hus har en omfattande undersökningsplikt, och det är ju i princip bara dolda fel och rena lögner om saker som dom kan komma dragandes med efteråt - dessutom verkar det ju inte vara ngt fel - så vad gnäller dom om ?
/K
Jo det var ju det ja sa, att det inte var en lysande ide. Jag vet förresten inte om jag vore ev. köpare skulle tycka det vore så givande att göra en besiktning om man inte kan påverka ev fel som upptäcks.ErikL skrev:
Fast ju mer jag tänker på det så ser jag egentligen bara två alternativa scenarior som kan ha hänt, antingen så är köparna väldigt okunniga och har inte förstått upplysningen om att överlåtelsebesiktning bör göras, och/eller så har mäklaren inte upplyst dessa om denna tillräckligt, vilket åtminstonde det känns för mig är mäklarens självklara uppgift. Om det är det senare så kan jag förstå att köparna känner sig till viss del lurade, även om alla köpare bör känna till vad som förväntas av dem så skall (en seriös) mäklare upplysa dom om sådana saker.
Själv är jag en sådan som för det mesta tar andras oro på allvar, vare sig det är köpare, grannar, kunder eller andra...och jag vet, jag kommer aldrig bli en affärsman, min fru säger jag är alldeles för mjäkig
Jätteskönt att få höra lite åsikter ifrån andra.
Tänkte bara förtydliga en del saker. Tillträdet har alltså redan skett för snart 4 månader sedan, och innan dess hade köparen 3 månader att fundera på om dom skulle besiktiga eller inte. Mäklaren var mycket tydlig under första kontraktsskrivningen med att dom hade undersökningsplikt och vad det innebar, så han kan inte klandras. Det var i samband med det som vi upplyste köparen om att det fortfarande finns garanti kvar på huset och att garantibesiktning skulle ske. Vi sa även att dom själklart får göra en besiktning själva, och att det är helt upp till dom själva att ta det beslutet.
Det gjordes en total besiktning då vi tillträdde huset. Hur mycket nya fel kan uppstå under de 7 månader vi bodde där? I varje fall inget dolt fel som vi vet om, och uppenbarligen så har ju inte köparna hittat några fel. För i så fall kan jag garantera att vi hade fått höra det tills våra öron blödde.
Så det som är så märkligt är att dom nu kommer med krav. Jag gissar att detta är snäljåpar som inte ville betala 8000:- för besiktning, och nu försöker pressa pengar av oss. Besvärliga människor. Vi vill bara lämna allt som har med det huset att göra, då vi själva inte trivdes där, och så blir vi tvingade att fortfarande använda vår tid och energi för att hålla på med detta.
Tänkte bara förtydliga en del saker. Tillträdet har alltså redan skett för snart 4 månader sedan, och innan dess hade köparen 3 månader att fundera på om dom skulle besiktiga eller inte. Mäklaren var mycket tydlig under första kontraktsskrivningen med att dom hade undersökningsplikt och vad det innebar, så han kan inte klandras. Det var i samband med det som vi upplyste köparen om att det fortfarande finns garanti kvar på huset och att garantibesiktning skulle ske. Vi sa även att dom själklart får göra en besiktning själva, och att det är helt upp till dom själva att ta det beslutet.
Det gjordes en total besiktning då vi tillträdde huset. Hur mycket nya fel kan uppstå under de 7 månader vi bodde där? I varje fall inget dolt fel som vi vet om, och uppenbarligen så har ju inte köparna hittat några fel. För i så fall kan jag garantera att vi hade fått höra det tills våra öron blödde.
Så det som är så märkligt är att dom nu kommer med krav. Jag gissar att detta är snäljåpar som inte ville betala 8000:- för besiktning, och nu försöker pressa pengar av oss. Besvärliga människor. Vi vill bara lämna allt som har med det huset att göra, då vi själva inte trivdes där, och så blir vi tvingade att fortfarande använda vår tid och energi för att hålla på med detta.
Det förändrar ju en del, att dom redan har tillträtt! Fast menar du att dom tänker pruta 8000 vad en besiktning skulle kostat om dom gjort en sådan? Det verkar ju inte rimligt att dom kan kräva nåt sånt, kan det finnas nåt annat bakom? Nu vill jag inte måla fan på väggen och oroa er i onödan, men varför tröttnade ni på huset på sån kort tid? Kanske dom har gjort det av samma anledning och nu försöker hitta alla vägar ut? Just den här vägen är stängd, kan inte tänka mig annat efter vad du beskriver.
Vi trivdes inte, pga. att vi tyckte tomten var för liten, det var ju ett nybyggt hus och numera så snålar dom ju på kvm. Vi kände oss som om vi hela tiden satt i knäet på grannarna så fort vi var ute. Så under hela sommaren så kunde vi tex inte grilla ute mer än en gång. Och även då gick vi in för att vi inte fick vara ifred. Så vi kände att vi lika gärna kunde bott ilägenhet. Inget fel på grannarna egentligen, dom var hemskt trevliga. Men detta var alltså orsaken. Huset i sig var helt underbart, jättevacker arkitektur, smart planerat, och med många lyxiga attiraljer. Vilket iofs. också var en orsak, vi gillar nämligen att inreda och renovera, och där fanns ju inte ett jota att göra då allting var tipptopp. Vi passade helt enkelt inte för den sortens boende.
Vi har ju inte fått något krav ifrån köparna, men att dom vill ha pengar på ett eller annat sätt är ju ganska uppenbart. Men om det är så att dom inte vill bo kvar så får dom ju göra som vi, sälja. Fast jag tror inte att det är det dom vill, utan dom vill nog bara ha pengar och sedan bo kvar. Men man vet ju aldrig.
Nu köpte vi ett hus ifrån 30-talet som inte var renoverat på många år, och med 1200kvm tomt. Så nu har vi att göra... och jag skall tillägga att jag älskar vårt nya hus.
Vi har ju inte fått något krav ifrån köparna, men att dom vill ha pengar på ett eller annat sätt är ju ganska uppenbart. Men om det är så att dom inte vill bo kvar så får dom ju göra som vi, sälja. Fast jag tror inte att det är det dom vill, utan dom vill nog bara ha pengar och sedan bo kvar. Men man vet ju aldrig.
Nu köpte vi ett hus ifrån 30-talet som inte var renoverat på många år, och med 1200kvm tomt. Så nu har vi att göra... och jag skall tillägga att jag älskar vårt nya hus.
