Swetrot
Swetrot: Hemmakatten har helt rätt. Om det däremot går sönder en varmvattenberedare den 12/4, så är det bara att gilla läget. Det finns några trådar om detta på forumet, och det som är att föredra är om säljaren och köparen kan pratas vid. Då finns det chansen att det blir två nöjda människor. Är det en tio år gammal kyl som gått sönder är det kanske rimligt med en överenskommelse
6 svar · 5,2k läst
saturnus
saturnus: undra hur det gick för pono? Något verkar vara fel. Talade med killarna som gräver ned kommunens VA i vårt närområde. Enligt dessa är det kommunen som granskar/besiktigar anslutningarna. Kanske pono hade koll på fel rör:D
20 svar · 9,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Tycker fallet verkar klockrent, och absolut värt ett försök.
47 svar · 17,0k läst
Nusnäs
Nusnäs: Du hittar info hos inskrivningsmyndigheten.se såväl avgifter som hur du söker lagfart
1 svar · 2,4k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Tänk på att ska ni ha ett årsmöte måste det dels (om inte annat står i stadgarna) skickas ut kallelser med dagordning och i denna dagordning måste motionen om omröstningen om föreningens vara eller icke vara finnas med. Annars är risken stor att Lantmäteriet inte godkänner omröstningen. Något annat att tänka på är att kan man inte kan närvara på årsmötet kan man lämna
6 svar · 4,0k läst
J
jonand: Undersökningsplikten har väl inget med detta fall att göra. Man kan se detta från den ljusa sidan också. Ni har större tomt än vad ni trott i 12 år. Ni kan arrendera ut marken tillfälligtvis. Ni kan sälja marken. Ni kan troligen få tillbaka marken inom ett par år. Troligen blir ni inte tvingade till något utan har stor möjlighet att själva påverka alternativen.
16 svar · 6,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Jag tror att vi stänger tråden nu. Tycker att trådskaparens fråga är besvarad.
39 svar · 7,5k läst
·
B
billy_baver: Smart tänkt, Fotografen! Åtminstone det säkraste.
4 svar · 4,9k läst
Cheesus
Cheesus: Korrekt....:) Men om det bara GÅR att arrendera så tycker jag en tvåtusing per år är helt ok för att ha kollen. Om sen priset indexuppräknas så är det väl så men försök vara lite smart att skriva att arrendet är 2000:- per år och säg inget om indexering av avgiften...:9 Kanske har ni tur och bonden glömmer av det hela....
27 svar · 22,7k läst
A
aedwall: [citat] Om det inte uttryckligen står i servitutet att grindar och stängsel INTE får sättas upp så är detta ok. De som nyttjar servitutet är då tvungna att öppna och stänga grindarna. MEN innan du börjar bråka, så kolla vem som skall sköta denna väg. Det kan vara så att du skall sköta vägbiten. Eller om du har tur så står det att de skall sköta den. Då kan du faktiskt börja
4 svar · 4,1k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Håller med, din sambo bör även betänka att en försäljning under hösten med all sannolikhet betyder ett lägre pris än en värdering gjord under våren. Föreslå ett pris mellan de två värderingarna. Om sedan stugan ligger i ett attraktivt område, så kommer du att göra en bra affär på sikt oavsett vilket pris du betalar. Om 10 år kommer det att framstå som en spottstyver
8 svar · 7,2k läst
Faidros
Faidros: Ändringarna tas upp i "Skogsvårdslagen : handbok", den boken är från 2003.
9 svar · 6,4k läst
V
villveta: 2. omsätter c:a 6miljoner
6 svar · 5,6k läst
Åsa76
Åsa76: Tack för tipsen. Vi är väldigt coola och lämnar just nu alla initiativ till motpart. Dett apga att vi känner oss säkra på vår sak. Men det har tagit säkert en veckas arbetstid, många intyg från sakkunniga och rotande i "vad som krävs för dolt fel". Det är just nu tom lite spännande att få en inblick i hur rättsväsendet fungerar. Fler på forumet kör med slogan: Att ha rätt
16 svar · 4,4k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Om ni har ett avtal med servitutsinnehavaren om hur vägen skall användas så försök hävda detta. Tänk också på att sådana avtal inte automatiskt överlever ägarbyten, så begränsningar i vägens användning bör skrivas in i servitutet. Nästa ägare kanske blir än mindre förstående.
20 svar · 10,3k läst
AnnaKanin
AnnaKanin: Skönt att han kom och flyttade sina saker :) Jag var inne och läste på www.villaagarna.se och hittade information om hur man får bort en bil som någon dumpat på ens tomt. Kan ju vara bra om någon annan råkar ut för samma bekymmer! Du ska börja med att ta reda på vem som äger bilen (tex via bilregstret). Får du tag på ägaren har han en vecka på sig att själv flytta bilen. Får du
30 svar · 17,4k läst
A
AoP: Vi har ett nybyggt funkishus, ett kataloghus. Entreprenaden var delad, vi skrev med andra ord separata kontrakt med dels husleverantören och dels varje entreprenör. För ett par månader sedan blåste det hårt, och då ramlade det ner takplåtar från nocken. Vi kontaktade husleverantören som sade att det var en dålig konstruktion från dem där plåtarna inte blev tillräckligt förankrade.
0 svar · 3,0k läst
gadu^
gadu^: Hobbe, fick genom en jurist reda på att om det står i kontraktet "tiden som belöper före och efter tillträdesdag" så var det juridiskt sett omöjligt att bestrida det. Så står det i vårat kontrakt. Om det däremot står att "säljaren skall betala", så var det betydligt lättare (obs, ur juridiskt tekniskt sett) att bestrida det, oavsett om det står fram till och efter tillträdesdag.
13 svar · 5,1k läst
M
maggan9: Tyvärr hjälper den tråden inte mycket, jag har läst den tidigare, men tack i alla fall. Där är olika bud hur mycket belastning som är godkänd. Vilken gäller och var kan man läsa om det? Vårt golv består av spånplattor med infrästa spår för golvvärme (vi har golvvärme även på övervåningen). Vi har kollat med leverantören av spånplattorna och de ska klara av avståndet vi
4 svar · 9,0k läst
·
S
Snickarwannabe: Det handlade om en självdragskanal om jag förstod rätt som tjänade flera lägenheter, lösningen fick bli ett kolfilter samt borttagning av röret och därefter en ventil för hålet. Kan hända att spirorör varit en bättre lösning, men hade kostat betydligt mer, så jag testar denna lösning ett tag och ser om det duger. =) Tack för alla svar.
5 svar · 15,0k läst
N
nizze_putt: [citat] Inte nog med det :-( Den orena accepten är dessutom ett moterbjudande som ni blir fäst vid! Man kan se det som en offert från er sida.........vilket ni är bunden till... Hoppas du förstår vad jag menar !
7 svar · 5,0k läst
A
aedwall: Klockrent fall hur kommunen inte vågar ta tag i krångliga fall. Mätningarna skall inte kommunen göra, utan de skall ålägga Restaurangen att mäta bullert som fläktarna skapar. Detta gör du genoma att vända dig till Miljökontoret. Du skall få ett beslut utav dem om de tänker ålägga dem detta eller inte. Du har rätt att kräva ett beslut, vilket du skall få på papper. (Du kan
3 svar · 4,2k läst
K
Knaster: [citat] Håller med...Tackar.
46 svar · 20,0k läst
K
kalle26: [citat] Skall hålla ögonen öppna och se den senaste versionen när den dyker upp; tack!
5 svar · 18,8k läst
H
hempularen: OM det är så att grannens tomt håller på att rasa in på er tomkt pga. en otillräcklig stödmur, som finns på hans tomt. Då är det grannens problem. Han måste hålla sin jord inne på sin tomt. Ang. preskription: Så vitt jag förstått så fungerar det i bygglovsammanhang så att om ett svartbygge (= varje form av lovpliktig åtgärd som utförs utan bygglov) klarar sig utan upptäckt
5 svar · 16,8k läst
caipirinha
caipirinha: Tackar så mycket för tipsen! Jag har en kopia av kontrollplanen och kopior av alla egenkontrollsblanketter - men jag visste inte att han ska (bör) utföra kontroll av schaktbotten, grundkonstruktion och stomkonstruktion.
2 svar · 3,9k läst
H
hempularen: Komplicerat, kolla med jurist! Men i "normalfall" så kan din farmor ge bort vad hon vill till vem som helst. Om mottagaren är en framtida arvinge som i det här fallet, så räknas gåvan som förtida arv, om givaren avlider inom en viss tid (kommer inte ihåg om det är 5 eller 10 år). Det innebär att din pappa i värsta fall kan bli tvungen att kompensera systersonen den dag din farmor går
2 svar · 4,0k läst
B
birn: Fick en bestridningsbekräftelse till slut. Som du ser nedan bestrider kund faktura med beloppet ----- kr. avseende kostnad tapetsering och målning utöver standard. Kontakta kund och red ut. Återkom om hur vi går vidare. Återstår att vänta på vidare info, Detta ska bli ytterligt intressant.
9 svar · 4,4k läst
I
Ingper: Taklutningen är inget att bråka om, det går ju lätt att se skillnad på 14° och 3° och enda nyheten är väl att Ni nu vet att det borde vara 14 och inte 3. Beror dock lite på hur det är byggt, man kan ju faktiskt ha 3° också och t.o.m. platta tak ;-). Att det läcker i skarven till ett tak som är utdömt låter i mina öron inte så orimligt. Frågan är om det överhuvudtaget hade
5 svar · 2,5k läst
W
Wester: Om det bara är lite vitmögel spelar det väll ingen roll. Tvätta bort och fixa ventilationen som var igensatt. Om huset är lite äldre så är detta mera regel än undantag och du kommer aldrig kunna få detta som dolt fel. Är det däremot genomruttet på flera ställen så det ju lite ide att processa om det.
3 svar · 8,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.