Jag fick i Onsdags min leverans av 0-150 till min nya uppfartsväg.
Det rör sig om 60ton (ca: 38kub), som enligt överenskommelse skulle dumpas enligt mina instruktioner på plats vid utkörningen.
Åkaren hade dock lite problem att lossa det så som jag hade önskat, vilket resulterade i att tredje och sista lasset hamnade delvis på landsvägen. Gruset ligger ca: 0,5 m ut på vägbanan.

Problemet är att den grävmaskinist som lovat hjälpa mig att lösa det akuta problemet redan i torsdags aldrig dyker upp. Hade kontakt med honom igår, varpå han lovade att dyka upp idag, men han har inte synts till.

Jag har satt upp en varningsskylt före den kurva som kommer innan vår tomt, som varnar för hindrande föremål, men är orolig för vad som händer vid en eventuell olycka. En granne nämnde något om att mitt körkort kan ryka för "vårdslöshet i trafik".

Jag bedömer att det sör sig om åtskilliga ton som ligger på vägen, varför det känns uteslutet att skuffa in det för hand.

Förutom risken med irriterade grannar/bilister, vad kan jag drabbas av om en olycka skulle ske innan jag hinner lösa problemet?

Mvh
David Berglund

Hemmakatten
Jag tycker att risken för att någon skadas är den allvarliga. Kan du inte sätta ut ett par varningstrianglar? En före högen och en triangel precis framför. Och sedan snarast ta dit en grävmaskinist. Kan 'din' grävare inte komma i morgon bör du nog se till att ta dit en annan.

Händer det en olycka så kan det eventuellt rubriceras som allmänfarlig vårdslöshet. Nog bäst att du ringer väghållaren (troligen vägverket eller kommunen), alternativt polisen.

Chauffören som dumpade det hela på vägen ligger mest risigt till. Så får man inte göra, och det borde h*n veta. Men för all del, är det ditt grus och du vill ha det kvar så ligger det onekligen i ditt ansvar också att ta hand om det.

Angående att det är flera ton så är det inga problem att flytta på det med skyffel. 200 skyffeltag med modesta 5kg varderaär ett ton och en halvtimmes arbete. Även om det är fem ton på vägen så är det blott ett par-tre timmars arbete med skyffel. Har du ingen kompis som kan rycka in? Tillsammans flyttar ni det där på ett par timmar.

Att skyffla med skyffel är uteslutet.

Det handlar snarare om att stå och kasta sten för sten.
De fletsa stenarna är mellan knytnäv upp till 4-5kg storlek.

Men det får väl bli det som gäller i eftermiddag om jag inte lyckats lösa problemet på annat sätt.

Staffans2000
Vari ligger faran?
Vad kan hända?
Stenhögen ligger väl still?
Kör en motortrafikant in i högen är det hans eget fel. Då det i vägtrafikkunngörelsen finns en generalregel att man aldrig får köra snabbare än att man hinner stanna före ett hinder.

Själv hade jag 15 ton Macadam liggandes på lokalvägen i mitt villakvarter, högen tog upp halva vägbrädden. Jag satte upp en varningstriangel, mest för "syns" skull.

Tja, vi har ju Väglagen..

43 § Inom ett vägområde får inte utan väghållningsmyndighetens tillstånd
1. uppföras byggnader, göras tillbyggnader eller utföras andra anläggningar,
2. vidtas andra åtgärder som kan inverka menligt på trafiksäkerheten eller vara till olägenhet för vägens bestånd, drift eller brukande.

71 § Till böter eller fängelse i högst sex månader döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot ett förbud i 39 eller 43--48 § eller mot en föreskrift eller ett förbud som har meddelats med stöd av 39 eller 43--48 §.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.