Tack för alla synpunkter, skall prata med lantmäteriet och de som står bakom avstyckningen av dessa tomter. Känns bara så trist att man skall behöva göra detta, då jag personligen tycker att med lite sunt förnuft borde det vara självklart att vägen till dessa hus borde återställas till det skick som var innan den blev sönderkörd. Men så enkelt är det uppenbarligen inte.
Mvh
Peter
Mvh
Peter
Tips: Gå samman med grannarna och begär offert från markentreprenör för att återställa den skadade vägen. Presentera räkningen för markens ägare, och inled förhandling om fortsatt löpande underhåll.
Hittills har ni som brukat vägen skött om den utan att hämta in extern hjälp. Nu är det nödvändigt till följd av markägarens ökade belastning, och detta VET vederbörande mycket väl om. Han är också fullt medveten om att ni kommer att vinna en rättslig tvist om han skulle begå dumheten att låta det gå så långt. Jag vågar satsa min sista femma på det...
Hittills har ni som brukat vägen skött om den utan att hämta in extern hjälp. Nu är det nödvändigt till följd av markägarens ökade belastning, och detta VET vederbörande mycket väl om. Han är också fullt medveten om att ni kommer att vinna en rättslig tvist om han skulle begå dumheten att låta det gå så långt. Jag vågar satsa min sista femma på det...
Det är alltså "bonnskog" och inte en bonde som sålt till dom stora företagen? Det där har betydelse för vem som ska betala vägen. Var vägen i bra skick innan avverkningen? Kolla upp vilka som kört där, det kan vara så att just dom åkerierna som "kört sönder" vägen kan bli ersättningsskyldiga. Så kan det faktiskt iaf bli om det är en samfälld väg.
Jag kör själv timmer (och kan mycket väl vara en av förövarna (beroende på vart i uppland det är), och vet hur det har sett ut i vinter på skogsvägarna. Man försöker ju att undvika att köra sönder "byvägar" så gott det går. Många gånger sätts det också upp förbudskyltar t ex BK2, BK3 eller 12 Ton, kanske det kan vara nåt?
En tanke till, hur långt är det upp till vändplanen i skogen? Hur långt är det till husen? Är det en kort skogsväg så blir kostnaden för lite grus ganska liten, slänger dom på lite stenkross fram till stugorna så borde ju ni klara er alldeles utmärkt?
En annan utväg är ju att få skogsägarn att avverka enbart på vintern och bara låta dom lasta när det är kallare än 5 minus.
//Calle
Jag kör själv timmer (och kan mycket väl vara en av förövarna (beroende på vart i uppland det är), och vet hur det har sett ut i vinter på skogsvägarna. Man försöker ju att undvika att köra sönder "byvägar" så gott det går. Många gånger sätts det också upp förbudskyltar t ex BK2, BK3 eller 12 Ton, kanske det kan vara nåt?
En tanke till, hur långt är det upp till vändplanen i skogen? Hur långt är det till husen? Är det en kort skogsväg så blir kostnaden för lite grus ganska liten, slänger dom på lite stenkross fram till stugorna så borde ju ni klara er alldeles utmärkt?
En annan utväg är ju att få skogsägarn att avverka enbart på vintern och bara låta dom lasta när det är kallare än 5 minus.
//Calle
Carlbanan attackerar saken konstruktivt och fint. Hörs lång väg att han är en kille man gärna anlitar. Skyltning och regler måste dock grunda sig i någon sorts avtalat samarbete mellan vägens alla intressenter. Servitutets allmänna grund är att de som sliter på vägen ska underhålla den, och de som kör sönder den ska laga. Detta är skäligt.
Vägsamfälligheter består av just ett reglerat samarbete mellan flera brukare. Men det här fallet gäller (tydligen) ett enkelt vägservitut. I vilket fall som helst förstår jag inte riktigt det carlbanan skriver om "bonnskog" och skog såld av "en bonde". Om han menar "allmänningsskog" och "enskilt ägd skog" betvivlar jag att det stämmer. Åkeriet har i båda fall en uppdragsgivare, som i båda fallen tar ansvar för normalt slitage. Åkarens ansvar gentemot tredje part kan inte i något fall bero på uppdragsgivarens roll. Eller hur?
Vägsamfälligheter består av just ett reglerat samarbete mellan flera brukare. Men det här fallet gäller (tydligen) ett enkelt vägservitut. I vilket fall som helst förstår jag inte riktigt det carlbanan skriver om "bonnskog" och skog såld av "en bonde". Om han menar "allmänningsskog" och "enskilt ägd skog" betvivlar jag att det stämmer. Åkeriet har i båda fall en uppdragsgivare, som i båda fallen tar ansvar för normalt slitage. Åkarens ansvar gentemot tredje part kan inte i något fall bero på uppdragsgivarens roll. Eller hur?
Vi har liknade dilemma..massa tjafs med grannar/bönder. De vill ofta inte betala ngt , då deras traktorer inte är i behov av ngn väg, i
Man har ju som servitutshavare rätt att begära en LM- förättning i syfte att bilda en Gemensamhetsanläggning av vägen, som lösning på detta problem. Det går inte att vägra en förättning.
Då görs bedömningen vilket skick vägen behöver vara i för att tillgodose allas behov av den.
Är det så att det behövs förstärkas och grusas om för att klara framtida tunga transporter.,
med hänsyn till att det även körs med personbilar ? Snöröjning ? Dikningar ? mm
Det är svårt att komma överens med alla på egen hand om vem som ska betala..
Nej, det är GA som känns bäst.
Andelstal görs upp i syfte att fördela kostnaderna, dvs den som har trafik med den största påverkan får betala mest, vilket är logiskt.
En styrelse bildas samt det löpande underhållet bestäms utifrån behoven.
Denna lösning kostar naturligtvis pengar, men känns som den enda långsiktiga/korrekta lösningen.
Ett officialservitut gäller för all framtid, har man upplåtit mark på sin mark för vägändamål, kan man inte röra denna mark i framtiden, den "tillhör" samfälligheten
Man har ju som servitutshavare rätt att begära en LM- förättning i syfte att bilda en Gemensamhetsanläggning av vägen, som lösning på detta problem. Det går inte att vägra en förättning.
Då görs bedömningen vilket skick vägen behöver vara i för att tillgodose allas behov av den.
Är det så att det behövs förstärkas och grusas om för att klara framtida tunga transporter.,
med hänsyn till att det även körs med personbilar ? Snöröjning ? Dikningar ? mm
Det är svårt att komma överens med alla på egen hand om vem som ska betala..
Nej, det är GA som känns bäst.
Andelstal görs upp i syfte att fördela kostnaderna, dvs den som har trafik med den största påverkan får betala mest, vilket är logiskt.
En styrelse bildas samt det löpande underhållet bestäms utifrån behoven.
Denna lösning kostar naturligtvis pengar, men känns som den enda långsiktiga/korrekta lösningen.
Ett officialservitut gäller för all framtid, har man upplåtit mark på sin mark för vägändamål, kan man inte röra denna mark i framtiden, den "tillhör" samfälligheten
billy_baver: Om en bonde avverkar på sin mark, och också äger vägen, kan det bli ett jäkla liv om den körs sönder, framförallt om den även fungerar som byväg. Om däremot något av dom stora bolagens skogsvägar går sönder spelar det ofta mindre roll, det brukar vara vanligare att det blir så. Har väl lite att göra med storleken på avverkningarna kanske.
Ansvaret är detsamma. Eller hur?
Ansvaret är väl teoretiskt detsamma, men om dom större företagens vägar blir sönderkörda så är det oftast dom som åtgärdar dom, istället för att rikta kravet mot dom som kört på vägen. Det var därför jag funderade på om bonden sålt skogen via en skogsägarförening, eller om han sålt direkt till något av dom större företagen.
Har varit borta en sväng och missat dessa svar, tack för engagemanget. Har fått reda på att han som äger skogen har lejt ut avverkningen till ett skogsbolag (mellanskog om jag inte fattat fel) vi har varit i kontakt med dem flera gånger men det går trögt. Snart 2 månader har vägen varit riktigt risig efter deras framfart. Nu senast sa de att efter de hämtat timmret som de ej kunde hämta tidigare, skall de fixa vägen. Den som lever får se, men tycker det är surt att de får lämna en så dålig väg i flera månader utan att fixa till den.
Hälsar
Peter
Hälsar
Peter
Ja, dom har inte kunnat köra där pga tjällossningen, har vägen vart dålig vid era hus, så kan jag föreställa mig hur den ser ut uppe i skogen där skotarna kört. Det är ganska vanligt att dom väntar med att åtgärda vägen tills allt är bortkört, annars kör dom ju sönder igen. Nu får du ju en nygjord väg istället, så jag tycker trots allt att du bör vara nöjd, det är inte alla vägar som åtgärdas.
//Calle
//Calle
Klicka här för att svara