4 109 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
Gallringrätt på Samfällighet?
En liten strantomt som är en obebodd samfällighet ligger inklämd mellan tre "vanliga" stugtomter med hus osv..
Samfälligheten är långt över 200år gammal och vilka lantbruksfastigheter som är med i den från början eller idag är ytterst oklart.
Syftet att säkerställa fiske och is till alla gårdar.
De senaste 60åren så är min gård dock den enda som praktiskt nyttjat den till fiske/båtplats.
Tomten bör väl ha en markägare med sista ordet i tex gallringfrågor, eller är det samfällighetens samtliga fastigheter som äger marken och har rösträtt över vad som sker på tomten?
Saken är den att sly och vissa mindre träd bör rensas bort men det finns vissa oklarheter och antaganden över vad som gäller.
OBS att det finns ingen fastighetsbeteckning på denna plätt och Lantmäteriet kan ju bli hur dyrt som helst då dom inte vet hur dom ska söka fakta om detta. ( enligt muntlig förhandsinfo)
Allt vatten utanför ägs av en bonde, lika så var det med tomterna runtomkring innan de såldes på 60 talet.
Han gör alltså gällande att han bestämmer over vegetationen ensam?
Samfälligheten är långt över 200år gammal och vilka lantbruksfastigheter som är med i den från början eller idag är ytterst oklart.
Syftet att säkerställa fiske och is till alla gårdar.
De senaste 60åren så är min gård dock den enda som praktiskt nyttjat den till fiske/båtplats.
Tomten bör väl ha en markägare med sista ordet i tex gallringfrågor, eller är det samfällighetens samtliga fastigheter som äger marken och har rösträtt över vad som sker på tomten?
Saken är den att sly och vissa mindre träd bör rensas bort men det finns vissa oklarheter och antaganden över vad som gäller.
OBS att det finns ingen fastighetsbeteckning på denna plätt och Lantmäteriet kan ju bli hur dyrt som helst då dom inte vet hur dom ska söka fakta om detta. ( enligt muntlig förhandsinfo)
Allt vatten utanför ägs av en bonde, lika så var det med tomterna runtomkring innan de såldes på 60 talet.
Han gör alltså gällande att han bestämmer over vegetationen ensam?
Inget direkt juridiskt råd men röj och gallra och se vad som sker? Bonnen lär knappast ha mycket att hämta om han ens skulle klaga, däremot lär han inte vilja sköta den plätten och det är väl där skon klämmer?
/Kent
/Kent
Om jag fattar det rätt, så såldes tomter runt samfälligheten på 60-talet, av en bonde, som äger vattnet runt detta område. Därmed är det väl också sannolikt att han är en av delägarna i den 200-åriga samfälligheten (om inte motsatsen kan bevisas) och alltså har rätt "att ha synpunkter på hur området ska hanteras". Han kanske till och med kan vara den enda kvarvarande delägaren i samfälligheten. Sedan återstår frågan, om vilken rätt du och andra kan styrka eller göra det sannolikt att din gård också är en av delägarna i samhälligheten?
Frågan om vilka övriga sannolika delägare det finns i denna samfällighet, avgör också vilka som kan börja bråka om du "egenmäktigt" vidtar åtgärder på mark du icke äger. För "markägare" tycks det ofta vara synnerligen känsligt (verkar sitta i ryggmärgen) om någon vidtar åtgärder på mark dom själva anser sig ha rätt till.
Mitt råd är att du försöker kartlägga vilka som kan vara tänkbara intressenter i samfälligheten. Om du sedan röjer, gallrar och fäller några träd, gör troligen inte mycket, om du bara erbjuder dig skänka ved etc till de närmast berörda sakägarna, i värsta fall inkl transporten. Så börja prata med bonden om vilka övriga sakägare han känner till.
Men gör du något helt på egen hand, ska du inte bli förvånad om otrevliga oväntade saker inträffar senare.
Frågan om vilka övriga sannolika delägare det finns i denna samfällighet, avgör också vilka som kan börja bråka om du "egenmäktigt" vidtar åtgärder på mark du icke äger. För "markägare" tycks det ofta vara synnerligen känsligt (verkar sitta i ryggmärgen) om någon vidtar åtgärder på mark dom själva anser sig ha rätt till.
Mitt råd är att du försöker kartlägga vilka som kan vara tänkbara intressenter i samfälligheten. Om du sedan röjer, gallrar och fäller några träd, gör troligen inte mycket, om du bara erbjuder dig skänka ved etc till de närmast berörda sakägarna, i värsta fall inkl transporten. Så börja prata med bonden om vilka övriga sakägare han känner till.
Men gör du något helt på egen hand, ska du inte bli förvånad om otrevliga oväntade saker inträffar senare.
Fogarbo:
Helt klart så är bonden en av ägarna och har kanske fler andelar idag pga uppköpta granngårdar osv.
Sedan återstår förmodligen bara jag igenom min gård som beviserligen nyttjat och byggt en sjöbod på denna mark /vatten sedan 1860.
Tomterna runt om vill mest ha en snyggare miljö, något bruk är det inte tal om.
Så långt allt väl, kruxet är att "det sitter i ryggraden" att varenda kvist är pengar och gnäll och tvister är vardag i hans släptåg, därav min försiktighet..
Rent juridiskt så skulle jag vilja ha svart på vitt vad som gäller eftersom han omöjligt kan ha 100% av andelarna i samfälligheten.
Att hitta något skriftligt på detta i arkiven torde vara omöjligt, dock finns marken utmärkt och katalogiserad som "fiskeplats" på en (skiftes?) karta från 1857
Helt klart så är bonden en av ägarna och har kanske fler andelar idag pga uppköpta granngårdar osv.
Sedan återstår förmodligen bara jag igenom min gård som beviserligen nyttjat och byggt en sjöbod på denna mark /vatten sedan 1860.
Tomterna runt om vill mest ha en snyggare miljö, något bruk är det inte tal om.
Så långt allt väl, kruxet är att "det sitter i ryggraden" att varenda kvist är pengar och gnäll och tvister är vardag i hans släptåg, därav min försiktighet..
Rent juridiskt så skulle jag vilja ha svart på vitt vad som gäller eftersom han omöjligt kan ha 100% av andelarna i samfälligheten.
Att hitta något skriftligt på detta i arkiven torde vara omöjligt, dock finns marken utmärkt och katalogiserad som "fiskeplats" på en (skiftes?) karta från 1857
Rent juridiskt tror jag ingen kan säga vad som gäller. Om bonden köpt upp en massa andelar gissar jag det också kan juridiskt bli "krångligt värre". Detta är bara en gissning, så vitt jag förstår, kan också en markägare bli ensam ägare till en samfällighet, om han med tiden köpt upp alla andra andelsägare, beroende på när "samfällighetsrättigheten" föst formulerades och för vilka fastigheter detta skedde -vilken kanske ingen vet - eller har bonden andra kort? För säkert finns det också dokument om detta i något gammalt arkiv.TorpAnders skrev:
Det är bara prata med bonden. Du själv har ju hävd på området sedan 1860, så ni båda borde kunna snacka ihop er. Det kanske bara är ni två som återstår av tidigare samgfällighet? Ingen av er vill vilja lägga ut en massa pengar på att juridiskt reda ut detta, såvida inte någon redan vet var dokumenten finns förstås och vad som står i dem.
Är du till att börja med säker på att det är en samfällighet och inte en häradsallmänning? Under alla omständigheter är det inte så vanligt att det finns en markgare som har avstått rätten att bruka sin mark fullt ut, utan med stor sannolikhet är det en allmänning.
Att redan ut sådana här gamla saker brukar bli dyrt, eftersom man får sätta sig och börja leta bland gamla handskrivna protokoll från domböcker sedan flera hundra år. Allt är inte bevarat till idag, men väldigt mycket av våra senaste 300 års historia finns där. Finns det en hembygdsförening på orten är det inte otänkbart att någon där kan sitta inne med åtminstone en del av lösningen, eftersom deras intresse ofta innebär att de sitter och söker fakta i dessa domböcker om sin hembygd.
Annars är mitt råd att du försöker komma överens med bonden som tillsammans med dig är de enda kända samfällighetsägarna. Jag kan inte riktigt förstå vad han skulle ha emot att det blev lite uppfräschat. Som delägare i samfälligheten har han naturligtvis rätt till del i avkastningen från området, och ni får väl komma överens om vad som är en lämplig fördelning där.
Att redan ut sådana här gamla saker brukar bli dyrt, eftersom man får sätta sig och börja leta bland gamla handskrivna protokoll från domböcker sedan flera hundra år. Allt är inte bevarat till idag, men väldigt mycket av våra senaste 300 års historia finns där. Finns det en hembygdsförening på orten är det inte otänkbart att någon där kan sitta inne med åtminstone en del av lösningen, eftersom deras intresse ofta innebär att de sitter och söker fakta i dessa domböcker om sin hembygd.
Annars är mitt råd att du försöker komma överens med bonden som tillsammans med dig är de enda kända samfällighetsägarna. Jag kan inte riktigt förstå vad han skulle ha emot att det blev lite uppfräschat. Som delägare i samfälligheten har han naturligtvis rätt till del i avkastningen från området, och ni får väl komma överens om vad som är en lämplig fördelning där.
Tack för visat intresse, området är märkt "S" och "Samf." på det kartor jag har, och står omtalat som undantaget område i skiftesdelningen 1857. Men finns tom på än äldre kartor.
Därefter finns inget dokument vad jag vet och enligt lantmäteriet så finns det ingen registrerad ägare på den plätten, men dom har förstås inte grävt mer än vad datorerna hittar..
Bonden är inte resonabel som vanligt folk eller ens som den värsta tjurskalle, och jag vill inte ha osämja eller bråk det gagnar ingen.
Jag har talat med honom och i hans värld är det hans träd till 100% men att rensa sly var nu kanske ingen omöjlighet!?
Därefter finns inget dokument vad jag vet och enligt lantmäteriet så finns det ingen registrerad ägare på den plätten, men dom har förstås inte grävt mer än vad datorerna hittar..
Bonden är inte resonabel som vanligt folk eller ens som den värsta tjurskalle, och jag vill inte ha osämja eller bråk det gagnar ingen.
Jag har talat med honom och i hans värld är det hans träd till 100% men att rensa sly var nu kanske ingen omöjlighet!?
Klicka här för att svara