3 108 läst ·
2 svar
3k läst
2 svar
Huset er 20 cm lägre enn det som står skrevet i kontrakten
Hei!
Vi holder på å bygger hus i skara, beräknad innflyttning om ca 2 veckor.
Vi avtalte med husbyggerfirmaet at vi skulle ha forhöyd veggliv, 130 cm. Dette ser man også på ritningene på huset.
Da vi skulle sette gips på vegglivet her om dagen oppdaget vi at vi måtte sage bort flere cm på skivene som var 120 cm.
Vegglivet er kun 112 cm, det saknas altså nestan 20 cm...
Vi har mätt alle rummene for å forsikre oss om at snickarna ikke bare har trukket veggen lengre ut og gjort rummene större, men rummene var som på ritningen.
VI har tatt kontakt med byggnadsfirmaet, men de har ennå inte varit i huset for å sjekke.
De plasserte også vårat köks fönster ca 20 cm fel, för langt mot vägg.
Er det någon som har varit borti tilsvarande? Noen som har erfaringer de kan dele av seg med?
Vi vet ikke hvor eller med hvem vi skal ta dette..
Tacksam för alle råd!
Vi holder på å bygger hus i skara, beräknad innflyttning om ca 2 veckor.
Vi avtalte med husbyggerfirmaet at vi skulle ha forhöyd veggliv, 130 cm. Dette ser man også på ritningene på huset.
Da vi skulle sette gips på vegglivet her om dagen oppdaget vi at vi måtte sage bort flere cm på skivene som var 120 cm.
Vegglivet er kun 112 cm, det saknas altså nestan 20 cm...
Vi har mätt alle rummene for å forsikre oss om at snickarna ikke bare har trukket veggen lengre ut og gjort rummene större, men rummene var som på ritningen.
VI har tatt kontakt med byggnadsfirmaet, men de har ennå inte varit i huset for å sjekke.
De plasserte også vårat köks fönster ca 20 cm fel, för langt mot vägg.
Er det någon som har varit borti tilsvarande? Noen som har erfaringer de kan dele av seg med?
Vi vet ikke hvor eller med hvem vi skal ta dette..
Tacksam för alle råd!
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
Det första måste ju vara att ni kontaktar byggfirman eller husfirman och hör vad dom har att säga ?
Annars så kan ni ju ta upp detta vid slutbesiktningen och hålla in (10% har jag för mig) av slutbetalningen till det är åtgärdat - och i ert fall misstänker jag att man inte bygger om alltihop utan istället får det bli ngn slags finansiell överenskommelse ?!
/K
Annars så kan ni ju ta upp detta vid slutbesiktningen och hålla in (10% har jag för mig) av slutbetalningen till det är åtgärdat - och i ert fall misstänker jag att man inte bygger om alltihop utan istället får det bli ngn slags finansiell överenskommelse ?!
/K
Klicka här för att svara