14 348 läst ·
26 svar
14k läst
26 svar
Sönderkörd väg
Sida 1 av 2
Hej,
Har ett fritidshus en bit in från allmän väg och sammanlagt ligger det 3 fritidshus i detta område. I Avstyckningspappren till dessa hus står det " Servitut: med vart och ett av de avstyckade områdena följer rätt att för utfart nyttja å stamfastigheten befintlig väg samt rätt att nyttja de samfällda vägar vari styckningsfastigheten äger andel".
Vi är beroende av denna väg för att komma till våra hus. Saken är den att skogsägare i anslutning till våra tomter nu börjat avverka skog och i samband med det kört sönder vägen. Det skrapar i då man kör och vägen är allmänt risig. De ska tydligen fortsätta och framöver bygga en skogsbilväg och genomföra ytterligare avverkningar via denna väg. Blir grymt irriterad då de kör sönder den väg vi är beroende av för att få tillgång till våra hus. Är det så att de får göra vad de vill med vägen (läs göra obrukbar för personbil) utan att ta hänsyn till oss fritidshusboende? Har tex själv fått gå med spade i flera timmar för att gräva bort den höjd som blivit mitt i vägen för att komma fram med bilen. Någon som vet/kan något om detta? Vi äger ju inte marken där vägen ligger, men grymt tråkigt att ej kunna ta sig fram till sitt eget hus.
Tacksam för synpunkter
Mvh
Peter
Har ett fritidshus en bit in från allmän väg och sammanlagt ligger det 3 fritidshus i detta område. I Avstyckningspappren till dessa hus står det " Servitut: med vart och ett av de avstyckade områdena följer rätt att för utfart nyttja å stamfastigheten befintlig väg samt rätt att nyttja de samfällda vägar vari styckningsfastigheten äger andel".
Vi är beroende av denna väg för att komma till våra hus. Saken är den att skogsägare i anslutning till våra tomter nu börjat avverka skog och i samband med det kört sönder vägen. Det skrapar i då man kör och vägen är allmänt risig. De ska tydligen fortsätta och framöver bygga en skogsbilväg och genomföra ytterligare avverkningar via denna väg. Blir grymt irriterad då de kör sönder den väg vi är beroende av för att få tillgång till våra hus. Är det så att de får göra vad de vill med vägen (läs göra obrukbar för personbil) utan att ta hänsyn till oss fritidshusboende? Har tex själv fått gå med spade i flera timmar för att gräva bort den höjd som blivit mitt i vägen för att komma fram med bilen. Någon som vet/kan något om detta? Vi äger ju inte marken där vägen ligger, men grymt tråkigt att ej kunna ta sig fram till sitt eget hus.
Tacksam för synpunkter
Mvh
Peter
Det är nog bara att leva med dålig väg tills avverkningen är klar. Som fritidshusägare kan du knappast ställa kravet att skogen ska stå kvar istället för att avverkas...
En grusväg fixar de väl till ganska snart efteråt genom att köra en vända med väghyvel.
En grusväg fixar de väl till ganska snart efteråt genom att köra en vända med väghyvel.
Givetvis skall de få avverka sin skog, dock handlade inte saken om detta. Problematiken rör sig kring ifall de har rätt att köra sönder en väg som leder till fritidshus utan att återställa inom någorlunda rimlig tid. I vårat fall har vägen nu varit sönderkörd i ca 6 veckor och snart har vi skrapat bort all underedsbehandling på bilen för att ta oss fram till vårt hus. Tycker personligen att det är ett jävla oskick.
Dessutom kommer tydligen flera avverkningar ske via denna väg, vilket innebär en följetong med sönderkörd väg.
Peter
Dessutom kommer tydligen flera avverkningar ske via denna väg, vilket innebär en följetong med sönderkörd väg.
Peter
Men vilket är ditt förslag till lösning då?
En skog avverkas inte på en dag om det är ett stort skifte. Vägar körs sönder och återställs när arbetena är klara. Så har det varit i alla tider oavsett vad man tycker om det. Det hör liksom till sakens natur att skogsmaskiner, tradare och liknande med vikter uppåt 60 ton kör sönder lite mer än en personbil.
Det är inget oskick utan man måste som boende och i synnerhet fritidsboende faktiskt förstå att det handlar om andra människors dagliga bröd. Fritidsboendet är ju liksom egentligen en lyxprodukt i jämförelse.
Ett alternativ är väl att du hyr in en kille med skrapa som fixar till vägen innan du kommer dit? Kostar väl en 8-900 spänn i timmen för en maskin.
En skog avverkas inte på en dag om det är ett stort skifte. Vägar körs sönder och återställs när arbetena är klara. Så har det varit i alla tider oavsett vad man tycker om det. Det hör liksom till sakens natur att skogsmaskiner, tradare och liknande med vikter uppåt 60 ton kör sönder lite mer än en personbil.
Det är inget oskick utan man måste som boende och i synnerhet fritidsboende faktiskt förstå att det handlar om andra människors dagliga bröd. Fritidsboendet är ju liksom egentligen en lyxprodukt i jämförelse.
Ett alternativ är väl att du hyr in en kille med skrapa som fixar till vägen innan du kommer dit? Kostar väl en 8-900 spänn i timmen för en maskin.
Jag trodde att skogsägare (eller rättare sagt den som avverkar skogen) var skyldig att återställa ev. skador dom gjort på vägar och mark, i synnerhet om det som hos ovanstående nyttjas av andra.
Självklart ska de återställa vägen efter att de är klara. Man kan ju knappast kräva renovering efter varje tradare som åkt ut? TS skrev "Saken är den att skogsägare i anslutning till våra tomter nu börjat avverka skog och i samband med det kört sönder vägen" De är alltså inte klara ännu.
Det är nog bara att , om man är rädd om underredet, att antingen parkera där vägen fortfarande är bra alternativt göra avkall på sin vistelse i fritidshuset under denna beggränsade tid avverkningen pågår.
I år är det dessutom speciellt besvärligt eftersom det knappt varit någon vinter och tjälen saknas.
Det är nog bara att , om man är rädd om underredet, att antingen parkera där vägen fortfarande är bra alternativt göra avkall på sin vistelse i fritidshuset under denna beggränsade tid avverkningen pågår.
I år är det dessutom speciellt besvärligt eftersom det knappt varit någon vinter och tjälen saknas.
Vet inte Cheesus, men tycker du slår in öppna dörrar med dina inlägg. Att fordon på 60 ton kör sönder mer än en personbil är väl inget man behöver ifrågasätta. Men, det är ju det som är problemet, utan tjäle i marken kanske du kan förstå hur illa vägen blir efter deras framfart. Dessutom är personen som avverkat skogen snarare en "Lyxbonde", en pensionerad politiker som nog får bröd utan denna skog. Dock, givetvis skall han få avverka, men frågan är fortfarande om man får köra sönder vägar så de ej blir framkomliga för andra. Dessutom kan jag tillägga att avverkningen är klar, men inget har gjorts åt vägen. Så ditt förslag är att vi skall bära barn och barnvagnar och massa packning genom lervällning eller genom skogen i 500 meter?
Någon annan som KAN något om detta ur juridisk mening och inte är skogsbonde som Cheesus??
Hälsar
Peter
Någon annan som KAN något om detta ur juridisk mening och inte är skogsbonde som Cheesus??
Hälsar
Peter
Nu ska jag inte bråka mer om denna sak....men "lyxbonde" var ett nytt ord...
Men i början av tråden sa du att de "börjat avverkning" . Inget om avslut.
Ta ett snack med lyxbonden. ofta har skotaren ett blad fram på maskinen som han kan räta till vägen åt er med.
Allt går att lösa!
Peace!
Men i början av tråden sa du att de "börjat avverkning" . Inget om avslut.
Ta ett snack med lyxbonden. ofta har skotaren ett blad fram på maskinen som han kan räta till vägen åt er med.
Allt går att lösa!
Peace!
Har han inte återställt den efter avverkningen är slut, så måste ni ju påtala detta för honom.
Jag har en lite fråga? Ni har servitut på vägen men hur mycket betalar ni i underhåll och skötsel av vägen? Betalar ni för er så tycker jag allt att ni kan kräva att vägen återställs omedelbart.
Jag har en lite fråga? Ni har servitut på vägen men hur mycket betalar ni i underhåll och skötsel av vägen? Betalar ni för er så tycker jag allt att ni kan kräva att vägen återställs omedelbart.
Jo, formulerade mig fel. Avverkningen är slut för denna gång, men då jag haft kontakt med den som har ansvaret för avverkningen menar de att de ej kommer göra något åt vägen eftersom de i allafall kommer köra med tung trafik där igen då det skall byggas en skogsbilväg. Syftet med denna är att göra ytterligare avverkningar framöver. Med andra ord, risk för att den sönderkörda vägen kommer bli ett återkommande tema. Man blir ju både arg och ledsen att man får sådana problem att komma fram till huset, framförallt då vi använder det flitigt året runt.
Angående servitutet har det aldrig varit tal om att betala för vägen, dock har vi på eget bevåg grusat vid behov, samt röjt sly och grenar så allt är ok.
Möjligen är det så att vi bara har att finna oss i allt detta, känner sig grymt maktlös.
Peace
Peter
Angående servitutet har det aldrig varit tal om att betala för vägen, dock har vi på eget bevåg grusat vid behov, samt röjt sly och grenar så allt är ok.
Möjligen är det så att vi bara har att finna oss i allt detta, känner sig grymt maktlös.
Peace
Peter
Det är nog svårt att ställa krav på vägens kvalitet om man inte betalar något för dess underhåll.pejan skrev:
Man får nöja sig med rätten att bara nyttja det som finns där, mer än så säger ju inte ett servitut.
Bilda vägförening kanske ?
Mvh
Vilket ypperligt tillfälle att få köpa en hydraul-Citroën
Bara att höjja bilen när det blir lite ojämnt och sväva fram till stugan utan att något underrede tar i. Alternativt en fyrhjuling som du kan använda på vägen istället.
Lär som sagt tyvärr vara svårt att ställa några krav när inget finns skrivet. Möjligen att ni kan komma överens om att han minimerar tiden då man kör med tunga fordon mot att ni betalar för sladdning.
Lär som sagt tyvärr vara svårt att ställa några krav när inget finns skrivet. Möjligen att ni kan komma överens om att han minimerar tiden då man kör med tunga fordon mot att ni betalar för sladdning.
Ja svår sits, iof så har ni ju grusat och rättat till vägen imellanåt. Men å andra sidan så har ni aldrig betalat...
I era kläder skulle jag nog, gå och prata med bonnen. Meddela att ni bekostar en grävare som rättar till vägen (för denna gången). Plus att ni också meddelar att ni vill ha del i vägen (alltså ekonomiskt), detta ger er en helt annan sits att förhandla om vägen skick framöver
Hoppas det löser sig.... ni har allt hamnat i en knivig sits.
I era kläder skulle jag nog, gå och prata med bonnen. Meddela att ni bekostar en grävare som rättar till vägen (för denna gången). Plus att ni också meddelar att ni vill ha del i vägen (alltså ekonomiskt), detta ger er en helt annan sits att förhandla om vägen skick framöver
Hoppas det löser sig.... ni har allt hamnat i en knivig sits.
Jag tycker Pejan skall stå på sig. Det finns ett servitut som ger rätt att bruka en väg, det är givet till avstyckade tomter, och man kan då förstå att dessa skall kunna nyttja vägen utan att behöva ha terrängfordon.
Ägaren till stamfsstigheten har faktiskt med ovanstående servitutsskrivning inget annat val än att reparera vägen. Har man ställt ut ett servitut när man ville tjäna pengar på att sälja sommarstugetomter så har man, och då får man ta nackdelarna när man vill tjäna pengar på att avverka skog.
Jag rekommenderar Pejan att ta ett nytt snack med ägaren till stamfastigheten, vars mark denna väg ligger på, och förklara att de får återställa vägen i farbart skick i enlighet med utställda servitut.
Ägaren till stamfsstigheten har faktiskt med ovanstående servitutsskrivning inget annat val än att reparera vägen. Har man ställt ut ett servitut när man ville tjäna pengar på att sälja sommarstugetomter så har man, och då får man ta nackdelarna när man vill tjäna pengar på att avverka skog.
Jag rekommenderar Pejan att ta ett nytt snack med ägaren till stamfastigheten, vars mark denna väg ligger på, och förklara att de får återställa vägen i farbart skick i enlighet med utställda servitut.
Om man har ett en servitutsväg över sin mark så behöver man inte hålla denna i bättre skick är man själv vill och behöver. Man kan komma överens om att underhålla vägen genom frivilig övenskomelse baserat på vem som sliter mest på denna.
Ett alternativ är att hos Lantmäteriet begära att servitutet ombildas till en gemensamhetsanläggning med andelstal. Detta kostar säkert lite pengar, typ 20-30 tusen om alla är överens.
Ett alternativ är att hos Lantmäteriet begära att servitutet ombildas till en gemensamhetsanläggning med andelstal. Detta kostar säkert lite pengar, typ 20-30 tusen om alla är överens.
