Jag bor i ett hus soutteränghus byggt -77. Vi köpte huset sommaren -05 och det var då nybesiktigat av ANTICIMEX. Det fanns inga större anmärkningar i protokollet förutom ett konstaterande att putsen släppt i golvhöjd nere i soutterängplanet på ena kortsidan av fastigheten. Inget var noterat i protokollet om eventuell orsak till detta släpp. Jag konstaterade att PLATON-mattan var felaktigt monterad efter samråd med ICOPAL och åtgärdade detta fel. Jag reklamerade besiktningen dock utan gehör. Nu ska vi till att sälja huset och tar då hit ANTICIMEX igen för en besiktning. En ny besiktningsgubbe anländer och han konstaterar en fukthalt på 23% i regelverket under golvspånet i soutterängplanet. Hans vältränade näsa konstaterar även en mikrobioligär doft som beror på denna fukt under golvet. Jag visar honom det 2 år gamla besiktningsprotokollet där det står just "Inget att notera" på de punkter som rör skicket på det våningsplanet och inget om någon doft finns noterat. På frågan om allt detta kan ha hänt under de knappa 3 åren vi bott i fastigheten svarar han "Nej". Detta är en process som beror på att på 70-talet byggdes husen på detta sättet med träreglar direkt på betongplattan och därför är en process som pågått i 30 år. Han vill inte kritisera sin kollega som gjort den tidigare besiktningen men visar och antyder tydligt att denna besiktning är väldigt uselt genomförd. Så nu till frågan...Vi fick fastigheten värderad till 1345000:- av mäklarna men efter visningen och att spekulanterna läst det nya besiktningsprotokollet så landade slutbudet på 1100000:- och detta alltså på grund av den nya besiktningen. Vi kommer alltså att tvingas sälja med förlust på 245000. Vilket ansvar har ANTICIMEX då jag betalat en summa pengar för huset och betalat efter det jag trott huset vara värt med den första besiktningen som verktyg?

Som jag tolkar ditt inlägg så var den förra besiktningen utförd som en säljar besiktning, troligen som grund för en doldsa feslförsäkring?

Jag uppfattar det som att du inte själv låtit göra en besiktning i samband med köpet?

Den förra besiktningen är beställd av säljaren, besiktningsföretaget har inget ansvar inför dig, de har ev. ett ansvar inför säljaren om säljaren på något sätt skulle kunna bli ansvariga för detta fel.

Nu är detta ett ganska vanligt fel i hus av den typ och den ålder som det rör sig om. Om ni hade låtit utföra en egen besiktning så skulle den beiktningsmannen troligen antingen ha hittat felet eller noterat det som en riskkonstruktion (= att man inte kan få det klassat som dolt fel senare).

När det gäller besiktningsmannens ansvar så finns det undantag från det jag skrev ovan, det finns avtalsvarianter där besiktningen "tilfaller" köparen efter ett köp, då ofta mot en extra ersättning för att ansvaret skall gå över. Men om det är en sådan besiktning det handlar om så skal ldet tydligt frmagå av handlinagr ni fick i samband med köpet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.