3 378 läst ·
3 svar
3k läst
3 svar
Intyg mm
Hej,
Om jag har en entrepenrör som enligt kontrakt skall vara BBV behörig, har behörighetsbevis och lämnar över ett sådant till mig MEN där hans behörighetsnummer är ersatt av hans personnummer (dvs han är inte behörig).
Är det urkundsförfalskning?
Kan tilläggas att dessa bevis, som i vårt fall utfärdas av BKR, skall i princip inte kunna fås av "icke behöriga" så vad han fått dem ifrån är en gåta......
Om jag har en entrepenrör som enligt kontrakt skall vara BBV behörig, har behörighetsbevis och lämnar över ett sådant till mig MEN där hans behörighetsnummer är ersatt av hans personnummer (dvs han är inte behörig).
Är det urkundsförfalskning?
Kan tilläggas att dessa bevis, som i vårt fall utfärdas av BKR, skall i princip inte kunna fås av "icke behöriga" så vad han fått dem ifrån är en gåta......
Moderator
· Stockholm
· 57 805 inlägg
Som du beskriver det så är det nog både osant intygande och urkundsförfalskning. En intressant poäng här borde ju vara om det på intyget finns någon signatur som är skriven av någon behörig på BKR, eller om det finns en signatur som bara är påhittad.
I princip så borde ju BKR också vara intresserade av att anmäla om någon falskeligen använder deras intyg.
I princip så borde ju BKR också vara intresserade av att anmäla om någon falskeligen använder deras intyg.
Vad jag förstått så skickar bkr ut kvlitetsdokument till sina behöriga. Det finns ingen signatur från BKR, mer än pappret som är förfalskningssäkert? eller inte går att kopiera då.hempularen skrev:Som du beskriver det så är det nog både osant intygande och urkundsförfalskning. En intressant poäng här borde ju vara om det på intyget finns någon signatur som är skriven av någon behörig på BKR, eller om det finns en signatur som bara är påhittad.
Enligt entreprenören har han gått alla kurser så han kanske får behörigheten tills vårt projekt är klart. Vi hoppas det. Annars blir det problem.
Klicka här för att svara