Vi har en bod på tomten som står kvar sen innan huset byggdes. Den är totalt fallfärdig och vi har nu tänkt riva den och sätta upp en ny på samma ställe. Boden står precis intill tomtgränsen, och därav min fråga. Om vi bara ersätter den gamla, är det då ok att den står intill tomtgränsen, eller måste vi få grannens godkännande när vi byter bod?
 
JAg ärt ganska övertygad om att ni måste ha grannens godkännande om ni river den gamla helt. På samma sätt så måste ni i så fall söka bygglov om den inte går som friggebod (typ är för stor, elelr ni har redan fler friggebodar på tomten).

Dvs att riva den gamla och bygga upp den igen är likvärdigt med totalt nybygge.

Om ni har problem med att få grannen att godkänna så kan ni renovera den lite i taget så att den blir helt ny. Exakt hur lite som måste vara kvar i varje etapp innan den betraktas som riven vet jag inte.
 
Tack för svar. Jag tror inte det ska vara så svårt att ok från grannen, vill bara ha koll på vad som gäller juridiskt. Annars får vi väl satsa på ditt förslag med delrenoveringar.. :-)
 
Det kan ibland vara svårt att skilja en genomgripande renovering från ett nybygge, om den nya boden ser i allt väsentligt ut som den gamla.
 
I tidningarna kunde man nyligen läsa om en person som gjort precis som du tänkt - han hade rivit en gammal bod och byggt upp en exakt likadan, fast ny. Detta var definitivt inte tillåtet. Har har nu krav på en straffavgift, eftersom han rivit utan rivningslov. Dessutom har han ett föreläggande att riva den nyuppförda boden, med ett skyhögt vite. Plus en mångdubblad bygglovsavgift.

Om han hade bytt ut sin bod bot för bit hade detta aldrig hänt. Så det säkraste är att byta en vägg i taget.
 
:eek: Oj, vad man lär sig nya saker, menar du att man inte ens får riva utan tillstånd!? En liten friggebod? Tror till o med att det står på tomtritningen från när huset byggdes att denna bod, och de 2 eller 3 övriga som då fanns på tomten skulle rivas i samband med att huset byggdes, men denna verkar ha blivit kvar..

Shit vad krångligt det är med alla regler, allt vi vill ha är en liten förvaringsbod där taket o väggarna inte riskerar att falla ner över oss! :p


andersmc skrev:
I tidningarna kunde man nyligen läsa om en person som gjort precis som du tänkt - han hade rivit en gammal bod och byggt upp en exakt likadan, fast ny. Detta var definitivt inte tillåtet. Har har nu krav på en straffavgift, eftersom han rivit utan rivningslov. Dessutom har han ett föreläggande att riva den nyuppförda boden, med ett skyhögt vite. Plus en mångdubblad bygglovsavgift.

Om han hade bytt ut sin bod bot för bit hade detta aldrig hänt. Så det säkraste är att byta en vägg i taget.
 
Hmm, nu när jag läser igen så var det andra fallet nåt som krävde bygglov, vårat går ju in under friggebodsreglerna, så den biten slipper vi.. Då borde det väl vara samma med rivning också? Så, det enda vi måste tänka på är att få ok från grannen. Eller??
 
Hallå, hallå där, Gudar och Pulare!

Låt oss ögna igenom 8 kap. 8 § och vad finner vi där. Jo...
"Inom områden med detaljplan krävs rivningslov för att riva byggnader eller delar av byggnader, om inte annat har bestämts i planen. Kommunen får i områdesbestämmelser besluta att rivningslov krävs för att riva byggnader eller delar av byggnader.
Rivningslov behövs inte för att riva sådana byggnader eller delar av byggnader som får uppföras utan bygglov. Kommunen får dock besluta att rivningslov krävs för sådana åtgärder.

Alltså: Rivningslov krävs inte för att helt eller delvis riva byggnader som får uppföras utan bygglov. Kommunen får dock (i detaljplan eller områdesbestämmelser) besluta att rivningslov krävs för sådana åtgärder.

Och Lollolis: Med fastighetshandlingarna bör följa skriftliga grannemedgivanden som dokumentation. När du gör ett nytt grannhörande var noga med att original på ditt nya grannemedgivande arkiveras med dina fastighetshandlingar. Skall medfölja handlingarna om eller när du säljer fastigheten. Grannen ska också ha en kopia på vad han medgivit och vilket datum.

Anders
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.