W
Wester: Om det bara är lite vitmögel spelar det väll ingen roll. Tvätta bort och fixa ventilationen som var igensatt. Om huset är lite äldre så är detta mera regel än undantag och du kommer aldrig kunna få detta som dolt fel. Är det däremot genomruttet på flera ställen så det ju lite ide att processa om det.
3 svar · 8,1k läst
h-man
h-man: jag vill ju självfallet inte stå för ev kostnader pga en läcka själv om jag kan undvika det Det är inte rörmokare som rivit ut badrummet utan vanliga hantverkare. De hade bara stängt vattnet vid ballofixen men det visade sig att de inte gjorde det ordentligt med påföljande litet droppande läckage. Det hade runnit längs röret ner till isoleringen vid rörskarven (alltså på våningen
5 svar · 5,7k läst
L
Lekkamraten: Om det stämmer att att man kan slå händerna igenom en gavelvägg (som jag förstår är en timmervägg) så verkar det ju inte vara fråga om dolda fel, dvs er advokat har ju rätt i att gå säljaren nog inte är en framkomlig väg då ni, genom besiktningsmannen borde ha upptäckt dylika fel. Som Peliemwi skriver kan överskjutande belopp krävas av bolaget, kontrollera därför vad för
6 svar · 3,6k läst
L
larsg: Om servitutet ger markägare rätt att köra över er hage så kan ni skaffa en låst grind och sedan ge nyckel till de berörda markägarna.
9 svar · 6,3k läst
B
bergstrollet: Ni bör se till att tomten är gåva till båda parter. Om den ges som enskild gåva till en av er blir det problem på banken. För då hamnar automatiskt huset som byggs på tomten i ene partens ägo. Då kan det bli svårt att få lån (eftersom enbart en av er äger huset). Vi blev tvungna att skriva om vårt gåvobrev.
4 svar · 7,1k läst
tio_Pepe
tio_Pepe: Men mäklaren sa ju att det inte var ett problem. Då är det väl inte ett dolt fel utan en ren lögn.
3 svar · 3,4k läst
Z
zankan: man skall när man upprättar avtal på total eller general alltid skriva in att man som byggherre har rätt att bedriva sidoentreprenader så slipper man jollret med ensamrätt. Sedan skall sägas om tilläggsarbeten att man skall vara restriktiv med beställningar av detta om man inte har koll på kostnadsläget. SOm entreprenör så är fastpris att föredra då man kan fakturera så fort
4 svar · 4,3k läst
A
Aniska: Hur gick det?
12 svar · 5,3k läst
A
12 svar · 5,3k läst
B
billy_baver: Officialservitut beslutas av lantmäterimyndighet, och är absolut den typ av servitut som ni behöver. När ni nu avtalat skriftligt om saken ser ni bara till att ta in det i samband med bildning av den nya fastigheten. Avtalsserviut är bara ett civilrättsligt avtal mellan två fastighetsägare. Den som så önskar kan lämna in det till tingsrätten för inskrivning. Det skulle förvåna mig
20 svar · 13,9k läst
H
hempularen: Ja ett fel är ett fel. Men alla fel är inte ersättningsbara. Om du ex. köper ett hus byggt 1900, och det visar sig att originaltaket läcker så är det ett fel. Men inte ett fel som fu kan räkna med att få ersättnings för. Det finns ett antal kriterier för ett fel om det skall kunna ersättas. Chubb försäkrar säljaren mot anspråk på ersättning för dolda fel. Dvs om felet är
1 svar · 2,7k läst
H
hempularen: Som sagt det finns inga regler som stipulerar hur din pappa skall fördela ev. gåvor under sin livstid. Om han däremot skulle gå bort inom en viss tid efter en gåva (har för mig 5 år), då räknas gåvan som förtida arv vid arvskiftet. Men om vi nu antar att frågan mer handlar om hur man skall värdera rabatten i syfte att din pappa skall kunna ge liknande förmån till dig eller andra
2 svar · 4,1k läst
H
hempularen: Alla skador som finns vid besiktningstillfället skall tas upp oavsett hur de uppstått. Men frågan gällde inte vad som kan vara besiktningsanmärkningar, utan hur mycket man kunde hålla inne. Normalt föreslår besiktrningsmannen ett belopp som skall vara skäligt. Det är vanligt att beloppet är för lågt. Det skall täcka vad det kostar er att ta in en annan entrepenör för
6 svar · 6,1k läst
M
miria5: saknas luftspalt? fuktskadan kan vara stor.se dn 9/3 2008. i hus sedan 2000. skador utreds av SP. Betala inte. miria 5
3 svar · 3,9k läst
L
lullebulle: Okej då är jag med:) Tack än en gång...
4 svar · 2,8k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Man kan också ringa Kronfogdemyndigheten föratt kontrollera om det finns några betalningsanmärkningar eller indrivningar på gång.
3 svar · 5,1k läst
A
asdl_2: Ett kvitto brukar vara en bra referens när man betalat en behörig elektriker. Har säljaren inget kvitto så skulle iaf jag misstro honom. Han anlitade elektrikern för att kunna säga att installationen är gjord av elektriker och beviset för detta är kvittot. Det verkar ganska dumt att anlita en elektriker för att få det gjort av en behörig elektriker och sedan slänga kvittot....
7 svar · 3,8k läst
J
jesse2: Huruvida köpet blir giltigt har inte något med att man söker lagfart att göra - det är köpekontraktet som är avgörande. Däremot är man enligt lag skyldig att söka lagfart och kan bli förelagd vid vite om man inte gör det
7 svar · 5,3k läst
I
Ingper: Självklart gäller garantier (eller rättare sagt reklamationsrätt). Men inte enligt konsumentköplagen, eftersom den behandlar varor och material. Däremot konsumenttjänstlagen, eftersom den behandlar jobbet som hantverkaren fortfarande skall utföra. På materialet gäller konsumentköplagen, och där är butiken Er motpart. På arbetet gäller konsumenttjänstlagen, och där är
3 svar · 5,3k läst
D
duell: De är inte snabba i vändningarna. Vi betalade in en del av fakturan i januari, idag fick vi uppmaning att betala resten. Om tio dagar går det till kronofogden, vi får se vad som händer då, fast de skrev samma sak i mitten av januari... De skriver fortfarande att dröjsmålsräntan är tio procent per månad, sist jag tog upp det med dem sa de att det var ett skrivfel.
23 svar · 5,3k läst
S
silfwerpihl: Vi har lite brått, vill sätta igång och bygga snabbt för att undvika hustillverkarens prishöjning som inte finns med i vår budget (+ 75 000). Har väntat på bygglov i nästan tre månader redan. Dessutom säger de på kommunen att vi måste söka nytt bygglov om vi ska byta plats på hus och garage = ännu fler extrakostnader + ny tremånadersväntan... Detta är väl i princip bara
20 svar · 8,7k läst
C
carlbanan: Tack för alla svar. Nu ligger ledningen på plats iaf, med skyddsrör och allt... Vet inte riktigt hur det blir än med papper och dyl, men lantmäteriverket ska iaf skicka ut papper för påskrifter så någonstans kommer den ju bli dokumenterad.
7 svar · 10,1k läst
C
carlssoni: [citat] Nej, under de omständigheter du nämner så har de naturligtvis inte rätt att ta sig in. Vad jag avsåg var en entreprenad där entreprenören har det totala ansvaret under entreprenadtiden. Jag anser att du skall byta låscylindrar samt än en gång försöka få kontakt med hantverkaren för att avsluta affärerna er emellan. Om ett sådant avslut innebär att ni blir skyldig honom
4 svar · 5,5k läst
I
Ingper: Jo, i ett fall kom det två fakturor den dagen posten hamnade hos dem. Båda till min firma, och krav kom mycket riktigt lite senare på dessa. Jättekul. Men innan kraven hade kommit så antydde min granne några saker som han bara kunnat veta om han läst fakturan och specen på vad som var köpt. Så'nt är livet.
33 svar · 22,0k läst
C
carlssoni: Enligt bestämmelserna ABS 05 är det påkallande part som skall ersätta besiktningsmannen vid en garantibesiktning (heter egentligen § 59-besiktning).
13 svar · 29,5k läst
snickarboden
snickarboden: Swedrot>Ytterst sällan att jag skriver eller ens säger att jag är imponerad men just nu är jag det. Och ja, jag uttrycker mig mycket mer fyrkantigt, så att säga, på forum. /Kent
7 svar · 6,1k läst
D
dacolonel: h-man- Jag tror du har gjort ett förnuftigt val.
21 svar · 22,4k läst
R
rolsie: Om nu inte föräldern vill ha pengar, utan ser det som ett för tidigt arvsskifte så kan föräldern ge bort fastigheten till barn 1, som samtidigt skriver ett skuldebrev på en överenskommen summa som motsvarar den arvsdel som föräldern anser att barn 1 skall få pgav överlåtelsen. När föräldern sedan avlider så ingår skuldebrevet i dödsboet som tillgång och kvittas mot barn1's
4 svar · 13,7k läst
S
snysop: Håller på att bygga med SMV och när vi skulle kolla offerter på mark- och grundjobb så fick vi en tjock bibba med instruktioner för hur grunden skulle uppföras. Fick inte ni en sådan? I den står det exakt hur det skall vara med dränering osv.
7 svar · 5,2k läst
F
Familjen_Bygg: Det är nog en hitplanterad skröna för markinlösarna på Vägverket vet att man kan begära förtida tillträde vilket göra att ersättningsfrågan kan avgöras långt senare då marken redan är ianspråkstagen och vägen byggd.
9 svar · 6,7k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Storsint av dig och förmodligen klokt. :)
6 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.