Vad gäller för bilparkering på allmäning ?

I anslutning till vår sommarstuga finns gräsplätt som enligt kartan utgör en allmäning. Denna har brukats som bilparkering för två bilar när den ordinarie parkeringsytan blivit överfull. Så har varit seden de sista 20 åren. I samband med ägarbyte på en annan närliggande fastighet försöker den nya ägaren driva linjen att man inte får parkera på denna plats längre eftersom åsynen av bilarna stör honom.
Området ligger i omedelbar anslutning till väg om detta var oklart.
Vet någon om det finns något lagrum som reglerar detta ? :confused:

Tänker direkt på terängkörningslagen eftersom det rör sig om en gräsplätt.

Men du kanske ville ha ett argumet FÖR att få parkera där, inte emot? ;)

Till en allmänning bör det ju höra en samfällighetsförening som styr över marken. Det är denna förening, ofta bestående av de omkringliggande fastigheterna som bestämmer. Lantmäteriet bör veta.

Att en fastighetsägare skulle kunna bestämma över en bit mark som inte tillhör honom verkar inte speciellt troligt. Å andra sidan så råder det allmänt förbud mot terrängkörning, så i princip skulle grannen kunna hävda att det inte är lagligt att köra in på marken.

EDIT: Omkörd av Mellanbarn

Mikael_L
mycke_nu skrev:
EDIT: Omkörd av Mellanbarn
Jo det är långa trådar, när man befinner sig på andra sidan atlanten ... :D
(Om du inte kommit hem nu ...)

Ja, anting får jag skaffa fetare bredband än 5 Mbit/s härborta, eller så får jag tänka snabbare. Måste vara bredbandet..:D

Självklart vill jag ha stöd för mitt parkerande, inte mothugg om terrängbilskörning etc :D
Så ni menar att terrängkörningslagen även borde vara tillämpbar på tex den där lilla gräsplätten vid vägen som man ställer sig på när man plockar svamp ?
Det finns en vägförening men den har inget att göra med gräsområdet, så vitt jag vet.

I princip, ja. Men i praktiken är det nog ingen polis som skulle skriva ut en böteslapp om det inte fanns speciella omständigheter.

Som markägare kan man ju polisanmäla en felparkerare för engenmäktigt förfarande, men den möjligheten har inte din granne, han är ju inte sakägare i det här fallet.

Prova att hävda att gräsplätten använts som parkering i mannaminne, sedan är det ju upp till grannen att försöka hitta ev laga medel att förhindra det.

Det måste ju finnas någon som äger plätten, om det inte är någon samfällighet så kan det ju vara kommunen, kolla med lantmäteriet, dom vet.

mycke_nu skrev:
Ja, anting får jag skaffa fetare bredband än 5 Mbit/s härborta, eller så får jag tänka snabbare. Måste vara bredbandet..:D
Mitt bredband är bara 2 Mbit...:rolleyes:

Men de nnya grannen, vad stödjer han sig på? Om marken inte är hans, och inte vägföreningens (där skulle han ju kunna lägga in en tveksam motion till årsstämman). Vem skulle han klaga till?

Det är väl bara att ignorera vad han säger. Det är skillnad om din parkering på någpt sätt hindrar grannen att komma in på sin tomt eller om bilarna på annat sätt hindrar framkommligheten. Men att bara känna sig störd av åsynen av bilarna...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.