8 840 läst ·
47 svar
9k läst
47 svar
Hjälp, hur ska jag hantera detta? Fakturaproblem
Sida 1 av 4
Hej!
Jag har precis fått mitt badrum renoverat. Nästan. Det är fortfarande lite hål i fogarna här och där.
Då vi hade fuktskada i badrummet är försäkringen inblandad.
Sen dag 1 har jag sagt att vi ska ha två fakturor då försäkringen kräver specificerat vad dem ska stå för.
Fick först två fakturor helt ospecificerat med 4 dagar till förfallodatum. Jag tyckte att det var lite kort datum och bad honom göra klart badrummet innan fakturan betalas och jag ville ha två specificerade fakturor så jag kunde ge en till försäkringen.
Han kom, fixade några hål och grejer. Jag bad åter igen om att få specificerad faktura så jag kan ge en till försäkringen. Jag fick en ny faktura i början av denna eller slutet av förra veckan. Kollade inte ens på förfallodatumet då jag antog att han ger oss mer än fyra dagar nu så vi kan kolla med försäkringen.
Nu anklagar han mig att jag inte vill betala och hotar med inkasso, påminnelse avgifter och ränta. Fakturan är hos försäkringen som ska kolla om det är ok.
Allt är inte klart än och nu säger han att han inte gör något mer förän fakturan är betald.
Kan han göra på det viset?
Hur ska jag hantera detta?
Tacksam för hjälp!
Edit: Det verkar som att han har skickat en påminnelse nu också.
Jag har precis fått mitt badrum renoverat. Nästan. Det är fortfarande lite hål i fogarna här och där.
Då vi hade fuktskada i badrummet är försäkringen inblandad.
Sen dag 1 har jag sagt att vi ska ha två fakturor då försäkringen kräver specificerat vad dem ska stå för.
Fick först två fakturor helt ospecificerat med 4 dagar till förfallodatum. Jag tyckte att det var lite kort datum och bad honom göra klart badrummet innan fakturan betalas och jag ville ha två specificerade fakturor så jag kunde ge en till försäkringen.
Han kom, fixade några hål och grejer. Jag bad åter igen om att få specificerad faktura så jag kan ge en till försäkringen. Jag fick en ny faktura i början av denna eller slutet av förra veckan. Kollade inte ens på förfallodatumet då jag antog att han ger oss mer än fyra dagar nu så vi kan kolla med försäkringen.
Nu anklagar han mig att jag inte vill betala och hotar med inkasso, påminnelse avgifter och ränta. Fakturan är hos försäkringen som ska kolla om det är ok.
Allt är inte klart än och nu säger han att han inte gör något mer förän fakturan är betald.
Kan han göra på det viset?
Hur ska jag hantera detta?
Tacksam för hjälp!
Edit: Det verkar som att han har skickat en påminnelse nu också.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
I princip så har han nog rätt att delfakturera för det som är (korrekt) utfört. Fast om ni inte har kommit övverens om det så vet jag inte.
Om det är så att han anser att det är färdigt, så tror jag att du är skyldig att betala såvida du inte via oberoende besiktningsman kan peka på brister i utförandet. Detta oavsett om ni har ett avtal eller ej. Om ni har ett avtal så bör sådana här saker framgå av avtalet.
En besiktning lär ju kosta en hel del (kanske kan få skaderegleraren på förs. bolaget att besiktiga?).
Om det är så att han anser att det är färdigt, så tror jag att du är skyldig att betala såvida du inte via oberoende besiktningsman kan peka på brister i utförandet. Detta oavsett om ni har ett avtal eller ej. Om ni har ett avtal så bör sådana här saker framgå av avtalet.
En besiktning lär ju kosta en hel del (kanske kan få skaderegleraren på förs. bolaget att besiktiga?).
Har man inte komnmit överens om betalningsvillkoren i förväg,
så ska en faktura betalas på 30 dagar, har jag för mig.
Det räcker alltså inte att säljaren skriver ett betalningsdatum på fakturan.
Det måste vara överenskommet i förväg, om man ska kunna kräva betalt tidigare än 30 dagar.
Om det är mer du vill att hantverkaren ska göra, så kan det kanske vara smart att betala fakturan tidigare....
En hantverkare som är sur på dig gör förmodligen inget bra jobb.
/Hasse
så ska en faktura betalas på 30 dagar, har jag för mig.
Det räcker alltså inte att säljaren skriver ett betalningsdatum på fakturan.
Det måste vara överenskommet i förväg, om man ska kunna kräva betalt tidigare än 30 dagar.
Om det är mer du vill att hantverkaren ska göra, så kan det kanske vara smart att betala fakturan tidigare....
En hantverkare som är sur på dig gör förmodligen inget bra jobb.
/Hasse
Nu finns det ju som oftast "två sidor av samma mynt", men 4 dagars kredit var kanske lite kort. 10 dagar är väl däremot vanligt från näringsidkare till privatperson.
Vad säger ert avtal? För visst krävde du ett skriftligt avtal?
Vad säger ert avtal? För visst krävde du ett skriftligt avtal?
Är det ok med så korta förfallodatum?
Det känns som att han vill tvinga fram snabba beslut.
Betalar jag så godkänner jag väl också utförandet?
Är det inte så?
Det är kanske inte det värsta men att han inte kan vänta några dagar tills jag får svar från försäkringen.
Försäkringen ville från början ha två fakturor.
Alltså dela upp beloppet på två fakturor.
På ena skulle det stå vad dem skulle betala.
Kan man skicka påminnelse, ränta, inkasso så snabbt?
Det har bara gått några dagar.
Det känns som att han vill tvinga fram snabba beslut.
Betalar jag så godkänner jag väl också utförandet?
Är det inte så?
Det är kanske inte det värsta men att han inte kan vänta några dagar tills jag får svar från försäkringen.
Försäkringen ville från början ha två fakturor.
Alltså dela upp beloppet på två fakturor.
På ena skulle det stå vad dem skulle betala.
Kan man skicka påminnelse, ränta, inkasso så snabbt?
Det har bara gått några dagar.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
För mig låter det som att han har dåligt samvete för något, och är rädd att bolaget kommer att stoppa betalningen (eller så är du för petig, så att han tröttnat på dig).
En åtgärd (som jag tror är OK), är att du tar in en offert från en annan plattsättare på vad det skulle kosta att göra färdigt, betalar resten (när bolaget godkänt det), bestrid skriftligen fakturan på det belopp som färdigställande komemr att kosta. Meddela honom att han har ex 2 månader (vanligt) att färdifställa annars tar du in en annan hantverklare på hans bekostnad. Eller så sätter du hans frist till 4 dagar så är ni kvitt vad gäller tider...
I slutändan så är det ingen bra ide att verkligen ta in en annan, det kan bli oändligt tjafs om garantin, om ett fel visar sig senare så kommer din första hantverkare att skylla på den som slutförde.
Men idag är det tänkbart att du håller inne för mycket pengar, det har han i så fall rätt att skicka till inkasso.
En åtgärd (som jag tror är OK), är att du tar in en offert från en annan plattsättare på vad det skulle kosta att göra färdigt, betalar resten (när bolaget godkänt det), bestrid skriftligen fakturan på det belopp som färdigställande komemr att kosta. Meddela honom att han har ex 2 månader (vanligt) att färdifställa annars tar du in en annan hantverklare på hans bekostnad. Eller så sätter du hans frist till 4 dagar så är ni kvitt vad gäller tider...
I slutändan så är det ingen bra ide att verkligen ta in en annan, det kan bli oändligt tjafs om garantin, om ett fel visar sig senare så kommer din första hantverkare att skylla på den som slutförde.
Men idag är det tänkbart att du håller inne för mycket pengar, det har han i så fall rätt att skicka till inkasso.
Först måste du nog bestämma dig för om du vill ha mer utfört av hantverkaren,boromb skrev:
för i så fall är det bara dumt att bråka med honom.
Jag förutsätter nu att du inte bestrider själva fakturan, utan enbart sista betalningsdatum.
Rent juridiskt kan han inte kräva dig på pengarna tidigare än 30 dagar från att du fått fakturan,
om avtal saknas. Han kan gå till inkasso när som helst. Om inkassoföretaget accepterar uppdraget så kan du bestrida, med hänvisning till att det inte finns något avtal om att betala tidigare än 30 dagar.
Om han går till inkasso när fakturan verkligen förfallit, så blir du tvungen att även betala inkassoavgiften.
/Hasse
Har man inte kommit överens i förväg om kredittid, så är man som kund skyldig att betala vid anmodan. Dvs. företaget har rätt att kräva omedelbar betalning, med omedelbar betalning menas dock alltid att man skall ha en möjlighet att kunna betala den efter att det man fått fakturan. Ett företag får alltså inte skicka ut en faktura som förfaller till betalning innan eller samma dag man får den i brevlådan. 4 dagar är dock en rimlig tid för att hinna betala.
Företaget har också rätt att skicka påminnelse eller skicka kravet till inkasso med därtill tillhörande avgifter om du inte betalar inom 4 dagar.
Vad det gäller dröjsmålsränta, så kan en sådan, enligt räntelagen, inte utgå förrän 30 dagar efter det att fakturan skulle vara betald. Detta under förutsättning att du inte i förväg godkänt en offert där betalningsvillkor och dröjsmålsränta (vid vilken tidpunkt den skall utgå och hur hög räntan) står angivet. Dröjsmålsräntan får inte heller överstiga den lagstadgade dröjsmålsräntan so m baseras på en referensränta + ett tillägg (kommer inte ihåg just nu hur mycket det är.)
Är du inte nöjd med arbetet så skall du givetvis inte betala för allt, utan bestrida den delen av fakturan.
Företaget har också rätt att skicka påminnelse eller skicka kravet till inkasso med därtill tillhörande avgifter om du inte betalar inom 4 dagar.
Vad det gäller dröjsmålsränta, så kan en sådan, enligt räntelagen, inte utgå förrän 30 dagar efter det att fakturan skulle vara betald. Detta under förutsättning att du inte i förväg godkänt en offert där betalningsvillkor och dröjsmålsränta (vid vilken tidpunkt den skall utgå och hur hög räntan) står angivet. Dröjsmålsräntan får inte heller överstiga den lagstadgade dröjsmålsräntan so m baseras på en referensränta + ett tillägg (kommer inte ihåg just nu hur mycket det är.)
Är du inte nöjd med arbetet så skall du givetvis inte betala för allt, utan bestrida den delen av fakturan.
Vill poängtera att det är felaktigt av de som skriver i inläggen ovan att man alltid har rätt att vänta 30 dagar. Tyvärr är det en utbredd missuppfattning. Är det inte någon lagändring som skett under de allra senaste åren så harman en skyldighet att betala vid anmodan skriver Hemmakatten som arbetat både som redovisningschef och ekonomichef under många år.
Om ni skulle se badrummet så skulle ni förstå att jag inte är petig av mig 
Kan infoga lite bilder senare kanske
Jag kommer att betala fakturan efter att jag har fått svar från försäkringen. Senast i övermorgon, förmodligen imorgon.
Vad händer om försäkringen säger att fakturan inte duger som underlag för vårt ärende och dem vill ha det uppdelat.
Ska jag betala fakturan ändå?
Och hoppas att jag får en ny faktura från hantverkaren?
Kan jag förvänta att han kommer och fixar hål i fogen om jag betalar fakturan?
Problemet är inte att jag inte vill betala. Det har jag förklarat för honom. Väntar bara på svar från försäkringen.
Kan man agera så från hans sida när jag fick fakturan bara för några dagar sen bara.
Och jag ska påpeka att det är jag som har tjatat om att få den specificerade fakturan.
Kan infoga lite bilder senare kanske
Jag kommer att betala fakturan efter att jag har fått svar från försäkringen. Senast i övermorgon, förmodligen imorgon.
Vad händer om försäkringen säger att fakturan inte duger som underlag för vårt ärende och dem vill ha det uppdelat.
Ska jag betala fakturan ändå?
Och hoppas att jag får en ny faktura från hantverkaren?
Kan jag förvänta att han kommer och fixar hål i fogen om jag betalar fakturan?
Problemet är inte att jag inte vill betala. Det har jag förklarat för honom. Väntar bara på svar från försäkringen.
Kan man agera så från hans sida när jag fick fakturan bara för några dagar sen bara.
Och jag ska påpeka att det är jag som har tjatat om att få den specificerade fakturan.
Moderator
· Stockholm
· 57 845 inlägg
Om du betalar hela fakturan så tror jag att du kan förutsätta att du slipper se den firman igen.
Du har en svår balansgång, dels gäller det att hålla inne så mycket att det är attraktivt för firman att göra klart och få ut det sista av betalningen, samtidigt får du inte hålla inne så mycket att firman på goda grunder kan hävda att de inte vill göra klart för att du är en dålig betalare.
Att ni inte har ett skriftligt avtal tror jag är ett större problem för firman än för dig (kan vara därför han börjar bli nervös för betalningen). Om han skall kunna stämma dig för att få betalt så är det upp till hantverkaren att bevisa vad ni kommit överens om.
Du har en svår balansgång, dels gäller det att hålla inne så mycket att det är attraktivt för firman att göra klart och få ut det sista av betalningen, samtidigt får du inte hålla inne så mycket att firman på goda grunder kan hävda att de inte vill göra klart för att du är en dålig betalare.
Att ni inte har ett skriftligt avtal tror jag är ett större problem för firman än för dig (kan vara därför han börjar bli nervös för betalningen). Om han skall kunna stämma dig för att få betalt så är det upp till hantverkaren att bevisa vad ni kommit överens om.
Låter som att jag borde betala så snabbt det går.
Missuppfatta mig inte, det är det jag vill. Vill bli klar och slappna av.
Tyckte det var konstigt med så korta datum bara men jag visste inte hur det går till.
Hantverkaren behöver pengar, det vet jag men jag kände mig pressad att betala när all inte var helt klart bara för att han ska ha betalt. Jag förstår mycket men jag tycker inte att man ska hota om inkasso, ränta och påminnelser när jag redan från första början har sagt hur försäkringsbolaget vill ha det osv. Han vet var jag står (att jag betalar) men ändå snackar om inkasso. Att jag har fått fakturorna så sent beror på att han inte skickade några vettiga från första början.
Fattar inte.
Jag får väl ta lärdom av detta och kolla upp hantverkare jag anställer i framtiden.
Tack för all hjälp
Missuppfatta mig inte, det är det jag vill. Vill bli klar och slappna av.
Tyckte det var konstigt med så korta datum bara men jag visste inte hur det går till.
Hantverkaren behöver pengar, det vet jag men jag kände mig pressad att betala när all inte var helt klart bara för att han ska ha betalt. Jag förstår mycket men jag tycker inte att man ska hota om inkasso, ränta och påminnelser när jag redan från första början har sagt hur försäkringsbolaget vill ha det osv. Han vet var jag står (att jag betalar) men ändå snackar om inkasso. Att jag har fått fakturorna så sent beror på att han inte skickade några vettiga från första början.
Fattar inte.
Jag får väl ta lärdom av detta och kolla upp hantverkare jag anställer i framtiden.
Tack för all hjälp
Hmmm, det måste vara detta som jag hade i bakhuvudet. Jag ber om ursäkt för att jag hade felaktig information i mina inlägg.Hemmakatten skrev:
Det låter dock lite konstigt att räntan utgår 30 dagar efter att fakturan skulle vara betald.
Ränta borde väl börja räknas 30 dagar efter fakturadatum, om inget annat avtalats?
/Hasse