22 912 läst ·
17 svar
23k läst
17 svar
Dolt fel i badrum bostadsrätt?
Mitt hus där vi har vår lägenhet är från 91 så det är inte så gammalt, vi har med besiktningsmannen kollat upp att tätskikt krävdes vid denna tidpunkt. Utifrån detta så har vi bestämt att byta allt kakel då både besiktningsman och flera kakelsättare sagt att man inte kan byta ett fåtal kakelplattor för då bryter man tätskiktet. Nu har vi ju inget tätskikt alls så därför byter vi allt ihop... Trist historia... och dyr...
Tycker styrelsen intar en väldigt konstig hållning i detta ärende. Förstår inte varför man inte försöker hjälpa en bostadsrättshavare i detta fall. Försäkring har man väl tagit för att om möjligt minimera ev. kostnad i händelse av skada, dels för den enskilde men även för bostadsrättsföreningen. Ok, ingen skada har inträffat ännu, så frågan är om du skulle börja använda badrummet som det ser ut nu och invänta de problem som då uppstår. I detta läge borde väl styrelsen agera? Är de rädd för kostnaden eller vad? I jämförelse med fastighetsförsäkringen är brf-försäkringens självrisk ringa. Ta reda på vilket försäkringsbolag föreningen har och ställ frågan direkt till dem. Har du köpt genom mäklare kan du alltid fråga honom också. Ta även hjälp av besiktningsmannen. Har svårt att förstå att det inte skulle gå att komma till någon form av kompensation. Hittade även dessa sidor som jag tyvärr bara skummat igenom men hoppas de kan vara till någon hjälp.
http://www.fmf.se/radtips/pdf/ansvarsfordelning.pdf
och
http://www.konsumenternasforsakring...sp?_tp_article_id=81&avd=ART_FAK&menu=ART_FAK
http://www.fmf.se/radtips/pdf/ansvarsfordelning.pdf
och
http://www.konsumenternasforsakring...sp?_tp_article_id=81&avd=ART_FAK&menu=ART_FAK
Om bostadsrättsföreningen inte haft något att anmärka på vid besiktningen finns väl ingen anledning att åtgärda badrummet. Det är ju inspekterat och godkänt?mariahj skrev:Jo vi har redan en kollektiv bostadsrättsförsäkring. I vårt fall kommer inte föreningen ta på sig något ansvar för att det byggfuskats, dvs mattan är ej ditsatt enl regler och det finns ej något tätskikt alls bakom kaklet. De menar att alla byggarantier gått ut (huset är ju 18 år gammalt), det går på alla medlemmars ansvar att fixa detta.
Detta går ju inte att argumentera emot, men det är ju oerhört irriterande att föreningen under de besiktning som ändå gjorts under årens lopp låtit frågan passera istället för att ställa byggherren till svars. De har ju hela tiden vetat om att det varit problem med badrummen... Nu får alltså alla hyresgäster betala och eftersom badrummen inte gjorts på rätt sätt från början (ej fackmannamässigt utfört) så gäller som bekant inga försäkringar alls...
tur att vi allafall inte har en vattenskada!
Klicka här för att svara