1 423 läst ·
2 svar
1k läst
2 svar
Delad Ledningsrätt?
Det lokala nätbolaget har ledningsrätt på vår mark och jag eventuellt behov av att lägga en egen ledning.
Känner någon till om jag själv eller annan aktör kan lägga en egen ledning inom det område som omfattas av nätägarens ledningsrätt, eller är denna exklusiv?
Känner någon till om jag själv eller annan aktör kan lägga en egen ledning inom det område som omfattas av nätägarens ledningsrätt, eller är denna exklusiv?
Ja, det bolaget som skall lägga ner en kabel för dig kan även få en ledningsrätt där. Då görs en förrättning där man har delad ledningsrätt. MEN med betoning på MEN, räkna med att enda chansen att någon skall få göra det är om den ledningen/kablen är samhällsviktig exempel teleledninger till fler personer än dig själv, avlopp för fler personer än dig själv etc.
Annars så kan du tyvärr glömma det.
(Du är medveten om att du får nyttja din mark hur du vill "ovan jord" så länge det enkelt kan göras plats för elbolaget att serva sin ledning). Detta betyder att du kan enkelt lägga en flyttbar kabel eller dylikt eom enkelt kan flyttas vid behov. Detta kan de aldrig ta ifrån dig. Du kan t.o.m bygga staket eller ha en bilparkering över marken asfalterad eller plattsatt och då är ledningsrättshavaren tvungen att återställa.
Vad var det tänkt för sorts kabel skulle ligga där?
//Anders
Annars så kan du tyvärr glömma det.
(Du är medveten om att du får nyttja din mark hur du vill "ovan jord" så länge det enkelt kan göras plats för elbolaget att serva sin ledning). Detta betyder att du kan enkelt lägga en flyttbar kabel eller dylikt eom enkelt kan flyttas vid behov. Detta kan de aldrig ta ifrån dig. Du kan t.o.m bygga staket eller ha en bilparkering över marken asfalterad eller plattsatt och då är ledningsrättshavaren tvungen att återställa.
Vad var det tänkt för sorts kabel skulle ligga där?
//Anders
Klicka här för att svara