3 856 läst ·
7 svar
4k läst
7 svar
arv lagfart???
hej
kan flera personer som ärver en fastighet äga fastighetens lagfart??????eller 1 person 1 lagfart ???Om man kan
komma överens om ett gemensamt ägande hur skulle det kunna se ut rent juridiskt????
mvh jo
kan flera personer som ärver en fastighet äga fastighetens lagfart??????eller 1 person 1 lagfart ???Om man kan
komma överens om ett gemensamt ägande hur skulle det kunna se ut rent juridiskt????
mvh jo
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Man kan ha flera ägare på en och samma fastighet. Exakt hur man gör vet jag inte, troligen kan banken hjälpa dig. Eller den jurist som kanske ändå är inkopplad med att göra boupteckning etc.
Innan man ger sig in i ett gemensamt ägande bör man fundera, och resonera väldigt noga om hur fastigheten skall disponeras av resp. delägare, hur man skall utföra och komma övverens om underhållsinsatser och säkert flera saker.
Ex. finns det stor risk att en delägare kanske har ont om tid för gemensamt arbete, men så mycket mer pengar, och inte riktigt förstår att för de andra delägarna kanske den där "500 ingen" är mycket pengar.
Gemensamt ägda fastigheter är en vanlig anledning till osämja mellan släktingar.
Om EN delägare vill lösa upp delägarskapet så kan han begära tvångsförsäljning.
Innan man ger sig in i ett gemensamt ägande bör man fundera, och resonera väldigt noga om hur fastigheten skall disponeras av resp. delägare, hur man skall utföra och komma övverens om underhållsinsatser och säkert flera saker.
Ex. finns det stor risk att en delägare kanske har ont om tid för gemensamt arbete, men så mycket mer pengar, och inte riktigt förstår att för de andra delägarna kanske den där "500 ingen" är mycket pengar.
Gemensamt ägda fastigheter är en vanlig anledning till osämja mellan släktingar.
Om EN delägare vill lösa upp delägarskapet så kan han begära tvångsförsäljning.
Om ni har ärvt en fastighet så har ni ärvt varsin andel antar jag? Om ni är 5 st som ärvt lika stora delar så har ni ärvt 1/5 var av fastigheten som ni söker lagfart på. Sen vet jag inte om ni får en lagfart med samliga ägare på eller en lagfart per ägare när ni ansöker om detta hos Inskrivningsmyndigheten.
Det stämmer att det är en lagfart med samtliga ägare angivna. Man äger fastigheten "gemensamt och solidariskt" som det heter. Alltså inte en lagfart per ägare. Undantag finns säkerligen, men de torde vara ytterst få.
"Lagfarten" som en pappersprodukt med originalstatus finns knappast längre, utan det är en notering i fastighetsregistret och sedan pappersutdrag ur det.
"Lagfarten" som en pappersprodukt med originalstatus finns knappast längre, utan det är en notering i fastighetsregistret och sedan pappersutdrag ur det.
Ett annat sätt att äga fastigheten gemensamt är att vänta med arvskifte. Tillgångarna kan förvaltas i oskiftat dödsbo utan tidsgräns.
.... såvida dödsboet inte dödsboet dessförinnan avyttrat lantbruksfastigheten. Då borde dödsboet kunna fortsätta förvalta övriga fastigheter och annan egendom utan tidsgräns.
Klicka här för att svara
