Hej

Vilka villkor kan man använda i ett gåvobrev då det gäller försäljning av del av fastighet.

1=får ej säljas under gåvogivarens livstid.

2=försäjning får endast ske mellan arviningarna.

3=försäjning får ske 3år från då gåvobrevet registrerats

4=försäljningspriset skall vara lika med taxeringsvärdet

Jag var ganska säker till häromdagen att du i princip inte kan villkora någonting i ett gåvobrev rörande mottagarens hantering av gåvan. Men här var en annan tråd där en person påstod sig ha haft problem vid ett köp med att villkor fanns inskrivna som försvårade ägarens försäljning. Jag misstänker att villkoren kan ha varit väldigt gamla, lagen kan ha ändrats sedan dess.

Så jag påstår med viss osäkerhet att du inte kan sätta upp något av de villkor du räknar upp.

Det man kan göra är att bestämma att gåvan skall vara mottagarens enskilda egendom. Det innebär att gåvan inte skall räknas in i boet vid en ev. skillsmässa, men också att vid dödsfall så ärvs egendomen i sin helhet av arvingarna, make/maka får alltså inte behålla någon del av egendomen (en sidoeffekt som inte alla tänker på).

Punkterna kan man i praktiken ofta fixa genom att skriva ett hyreskontrakt eller liknande som ger givaren viss rätt att vistas i huset under sin livstid. Det är svårt att sälja ett hus med sittande hyresgäst. Men när väl besittningen inte gäller längre så är det i princip omöjligt att förhindra att en delägare säljer sin andel eller tvingar frma en försäljninga av hela fastigheten.

Nu har jag inte varit så intresserad av gåvobrev på fastighet, så detta är nytt för mig. Men det verkar som man kan ställa en hel del villkor, även på fastigheter. Se tex:

http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=819

Så, min tro på lösan grund är att alla fyra punkter funkar.

Jag börjar bli övertygad.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.