1 727 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Köpebrev
Har en fråga som jag hoppas att få svar på av er.
Exet skall ta över sommartugan och hon på står att jag säljer den till henne och får ta skatten??
Vi står 50/50 som ägare idag. Det måste betyda att vi tillsammans säljer den till henne och delar på skatt?
Annars skall jag bara betala 50% eventuell skatt???
Hoppas att ni har ettbra svar
Exet skall ta över sommartugan och hon på står att jag säljer den till henne och får ta skatten??
Vi står 50/50 som ägare idag. Det måste betyda att vi tillsammans säljer den till henne och delar på skatt?
Annars skall jag bara betala 50% eventuell skatt???
Hoppas att ni har ettbra svar
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Troligen är det väl så att du säljer halva sommarstugan till henne. Exakt hur man räknar reavinst i det fallet vet jag inte. Men hon behöver inte sälja sin egen halva till sig själv. Dvs det blir bara reavinst på det som säljs vilket är din halva. Då är det också rimligt att du får ta skatten.
Om hon senare säljer alltihop så utlöses skatten även på hennes andel och då får hon ta skatten den dagen för sin andel + ev. ytterligare vinst på det hon köpt av dig.
Om hon senare säljer alltihop så utlöses skatten även på hennes andel och då får hon ta skatten den dagen för sin andel + ev. ytterligare vinst på det hon köpt av dig.
Naturligtvis kan du göra avdrag från din halva av vinsten med hälften av de förbättringskostnader som du kan göra gällande att du har haft. (Helst skall de styrkas med kvitto). Den andra halvan av förbättringskostnaderna kommer ditt ex att ta upp den dagen hon gör sig av med det hela.
Se till att eventuella abonnemang som står på dig, t.ex. el., flyttas över till ditt ex i samband med köpet också. Läs av mätare så att det något så när stämmer överens med vad som är betalat hittills.
Se till att eventuella abonnemang som står på dig, t.ex. el., flyttas över till ditt ex i samband med köpet också. Läs av mätare så att det något så när stämmer överens med vad som är betalat hittills.
Jag tror inte att du får ta upp dräneringen eftersom det är en underhållskostnad och inte en förbättringskostnad. (Såvida det inte är så att huset saknade dränering tidigare.)
Kolla med Skatteverket för säkerhets skull.
Kolla med Skatteverket för säkerhets skull.
Nja, jag är inte så säker.
Vid inskrivningsmyndigheten kan ägarbytet registreras på olika sätt. Det är vad som står där som styr huruvida det är försäljning eller inte. Även om hon köper ut Dig och alltså betalar för Din andel så tror jag inte det registreras som "försäljning" i och med att det handlar om en bodelning.
Därmed skall Du inte betala kapitalvinstskatt, men den dagen hon säljer får hon skatta för hela kapitalvinsten. Det hon betalat till Dig för att lösa ut Dig är inget ingångsvärde, och inte heller avdragsgillt vid beräkning av kapitalvinstbeloppet (har en nära släkting bittert fått erfara) . Går hon med på att lösa Dig med halva värdet så är det bara att gratulera, eftersom jag tror det Du får först skall reduceras med den latenta kapitalvinstskatten på den delen.
Detta är min erfarenhet efter att ha haft en liknande sak i den nära släkten - bodelning med utköp av den andra parten och efter ett antal år (dvs alldeles nyligen) försäljning av bostaden.
Mitt råd är att snarast kontakta Din bank och be att få tala med en skattejurist ! Någon timme kostar visserligen dryga tusenlappen, men det är det värt för att få klarhet i det. Detta kan vara snårigare än man tror.
Vid inskrivningsmyndigheten kan ägarbytet registreras på olika sätt. Det är vad som står där som styr huruvida det är försäljning eller inte. Även om hon köper ut Dig och alltså betalar för Din andel så tror jag inte det registreras som "försäljning" i och med att det handlar om en bodelning.
Därmed skall Du inte betala kapitalvinstskatt, men den dagen hon säljer får hon skatta för hela kapitalvinsten. Det hon betalat till Dig för att lösa ut Dig är inget ingångsvärde, och inte heller avdragsgillt vid beräkning av kapitalvinstbeloppet (har en nära släkting bittert fått erfara) . Går hon med på att lösa Dig med halva värdet så är det bara att gratulera, eftersom jag tror det Du får först skall reduceras med den latenta kapitalvinstskatten på den delen.
Detta är min erfarenhet efter att ha haft en liknande sak i den nära släkten - bodelning med utköp av den andra parten och efter ett antal år (dvs alldeles nyligen) försäljning av bostaden.
Mitt råd är att snarast kontakta Din bank och be att få tala med en skattejurist ! Någon timme kostar visserligen dryga tusenlappen, men det är det värt för att få klarhet i det. Detta kan vara snårigare än man tror.
Redigerat:
Ja, om det inte fanns dränering tidigare så får du givetvis ta upp den kostnaden. Det är ju solklart en förbättring.(Kan man tycka, är väl bäst att tillägga. Skatteverket tycker ju inte alltid som vanligt folk ;-)
Klicka här för att svara
