En delägare kan alltid begära att fastigheten skall försäljas, om man inte kommer övverens om försäljningen så kan en delägare via tingsrätten (tror att det är tingsrätten man går till) begära att fastigheten skall säljas på auktion.
På fråga 2 är jag inte riktigt med på hur du menar.