hej

Om en fastighetsägare har 5 arvingar och vill dela upp denna fastighet emellan arvingarna kan han då utesluta den 5

arvingen och bara ge 4 av dem andelar i fastigheten(genom gåvobrev)Då fastighetsägaren är i livet kan väl inte detta

gämställas som ett testamente han kan väl annars sälja till vem han önskar??????
 
Sådant kan bli besvärligt om den femte inte kompenseras genom att så småningom kunna ärva annat med motsvarande värde. Vid en tvist efter att gåvogivaren avlidit är det troligt att den femte arvingen (om denne är bröstarvinge precis som de andra fyra) kan göra gällande för rätten att det skall betraktas som förskott på arv, och därmed ha en betydligt större lott av återstoden, eventuellt hela boet.

Jag har följt dina frågor senate veckorna, och det här med gåvobrev, arv och fastigheter är inte helt lätt. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en jurist som kan det hela. På en timme eller två fixar de till det hela precis som ni vill ha det, kan ge er en konsekvensanalys och berätta om olika alternativ. Det kan vara väl investerade kronor om man vill undvika dyra rättsprocesser och risk att förlora dem i framtiden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.