....man kanske skulle gå till en annan butik där man får reda på varans pris innan man kommer till kassan.
 
Mikael_L
Alla butiker (hantverkare) har kanske som system att priset får jag inte veta förrän jag ätit upp maten !

Det är så jag menar, att det kanske är svårt att finna alternativ, det är ju svårt nog att alls finna en hantverkare åt sig, och att dessutom ställa vissa (besvärliga!?) krav ökar nog inte utbudet.

Men frågan var ju ställd som "Varför agera annorlunda för att vi handlar en hantverkare?"
Ja, det kan man ju fråga sig.
 
volvo skrev:
Nej, men det är ju isåfall upp till dig att bevisa att prisnivån är manipulerad.
Jag rekommenderar att man skriver ordentliga avtal, helst till fast pris.
Om det trots allt är löpande räkning som är det enda som går att få tag på så bör man spika ett fastpris på materialet eller enligt en angiven prislista med överenskommet påslag.

Tyvärr sker oftast dessa typer av jobb på alltför lösa boliner och fakturan kommer som en chock. (som i detta fallet)
Vem skulle gå till mataffären och handla utan att det fanns prislappar på varorna?
Varför agera annorlunda för att vi handlar en hantverkare?

Helt rätt !

Jag tycker det är helt okej att man beställer jobb på löpande räkning, MEN man måste givetvis ta reda på vilka spelregler som gäller innan man bestämmer sig.
då kan man ju inte bara fråga vad hantverkaren kostar per timme, utan man får ju oxå ta reda på hur dyrt materialet kommer bli, vilken kvalitet han använder på sitt material, resetidsersättningar osv. så man får HELA bilden klar för sig, då slipper man sådant här tjafs.
 
Det finns uppenbart två sidor av myntet.

Hantverkarna är idag dåliga på att berätta om materialkostnaden, precis som de som säljer material ofta är dåliga på att berätta vad det kostar att montera materialet. En prislista att sätta i handen på kunden behöver inte vara fel.

Men, det finns människor som sätter en ära i att leta reda på det absolut billigaste som finns att få tag på. Med sökmotorer och tjänster på Internet, många timmars googlande och jämförande kan man få ned priserna. Det är inget snack om den saken. Det finns goda marginaler i byggmaterialbranschen att ta av. Är det då rätt att göra sådana jämförelser?

Vi kommer åter till frågan om hantverkaren och vad denne skall ta betalt för. Är det för att leta det billigaste materialet, eller för att göra ett bra jobb på kort tid? Hur många skulle acceptera poster som heter "Materialinköp 4 timmar" på sin faktura? Hemtagningskostnader? Hur många accepterar att renoveringen av ett badrum står still i två veckor, därför att en krök är restnoterad hos den billigaste leverantören?

Som jag skrev tidigare så tycker jag att hantverkaren kan ha rätt till marginaler i klassen 30% jämfört med det billigaste alternativet på Internet. När det dock blir marginaler i klassen 75% som Swe_Monstro ovan tycker sig upptäcka, så skall man naturligtvis ta diskussionen med hantverkaren om vad man betalar för.
 
Fortsätter på denna tråd litegrann.
Om man haft snickare på löpande räkning och via telefon sagt att det kanske är enklast om ni köper materialet och det blir säkert bättre pris ändå eftersom jag bara köper från K-rauta eller Beijerbygg....
Om snickaren då svarar att "Jo, vi har ju en del rabatt där vi handlar"... och därmed köper dom material.
Om sedan fakturan kommer och det visar som exempel på 1 vara att K-rauta tar 1200:- inkl moms för exakt samma vara som snickaren i sin faktura tar 1625:- inkl. moms (1300 ex moms). Detta gäller bara som exempel på 1 vara i fakturan....

Om snickaren sagt att han dessutom har rabatt (kanske 20% eller nåt sånt) och ändå så hamnar slutpriset 30% över K-rautas.... borde inte detta vara oskäligt dyrt ?
Klart att dom skall ha avans på materialet....20-30% påslag.... men 30% dyrare än privatpersonspriser på byggstormarknad känns saftigt...

Hur vanligt är detta ? Och vilka rättigheter har man om inget avtal finns ?

Vi kom ju ändå överens på telefon att dom skulle köpa in materialet eftersom dom har bättre priser än jag..... nu känner jag mig rejält blåst.... (Jag trodde att jag skulle hamna på ungefär likvärdigt pris som byggmarknaden)

/V
 
Det gäller att inse att en hantverkare aldrig handlar sitt material på affärer av typ k-rauta Bauhaus etc (eller åtminstonde aldrig kommer att erkänna att de satt sin fot där). Mycket av varorna är identiska till lägre priser hos K-rauta jämfört med mer "proffsiga" butiker. MEN ofta ringer en snickare till sin byggvaruleverantör och bestölkler det han skall ha, bygghandlaren plockar ihop virket gratis, snickaren behöver bara komma dit och lasta det på bilen, ibnland körs det ut gratis från handlaren också.

I de fall snickaren går och plockar ihop prylar själv så går ha ni en bnutik han känner till väl, han hittar prylarna snabbt, han vet vad som inte finns utan måste beställas osv. De priskillnader du nämner mot k-rauta skulel snabbt ätas upp av att du får betala snickare 400 kr i timmen när han letar bland hyllorna osv.
 
Fast det konstiga i mitt fall är ju att jag erbjöd mig att ordna allt material själv.... men vi kom överens om att dom fixade materialet eftersom dom just har bättre priser än K-rauta.... Han har ju sagt att dom har rabatt på saker jämfört med privatpersoner...
Jag hade inte haft några problem i att ordna detta själv.... men det lät ju som sagt som dom hade bättre priser... det var iallfall vad jag inbillade mig.... å då tänkte jag att nåja, då får dom ordna materialet.
Med lite avans/pålägg landar det väl på ungfär samma pris som jag hade fått ge på byggvarumarknaden tänkte jag.... (men ack vad man kan bedra sig)

/V
 
Jo, man bedrar sig. Byggstormarknaderna är billiga, och det är svårt att hitta material till väsentligt lägre priser. I slutänden finns det skogsägare, skogshuggare, transportörer och sågverk som vill ha betalt för produkterna, och butiken måste också ha lite avans.

Å andra sidan får man stå i kö på stormarknaderna, de har inte öppet från 7 på morgonen, man får lite si-och-så-hjälp om man har frågor, och man får gå och plocka, mäta och lasta själv.
 
hempularen skrev:
Det gäller att inse att en hantverkare aldrig handlar sitt material på affärer av typ k-rauta Bauhaus etc (eller åtminstonde aldrig kommer att erkänna att de satt sin fot där). Mycket av varorna är identiska till lägre priser hos K-rauta jämfört med mer "proffsiga" butiker. MEN ofta ringer en snickare till sin byggvaruleverantör och bestölkler det han skall ha, bygghandlaren plockar ihop virket gratis, snickaren behöver bara komma dit och lasta det på bilen, ibnland körs det ut gratis från handlaren också.

I de fall snickaren går och plockar ihop prylar själv så går ha ni en bnutik han känner till väl, han hittar prylarna snabbt, han vet vad som inte finns utan måste beställas osv. De priskillnader du nämner mot k-rauta skulel snabbt ätas upp av att du får betala snickare 400 kr i timmen när han letar bland hyllorna osv.
På mitt K-Rauta kan man få det plockat och packeterat utan kostnad om man är företagskund. Man kan också få rätt bra rabatter om man handlar mycket. Kanske inte lika höga som på Beijer och Ekesiöö men å andra sidan är priserna litet lägre innan rabatten dras.
 
OK det hade jag ingen aning om. Däremot har jag upptäckt ganska nyligen att medlemsskap i villaägarförbundet ger rabatt även på K-rauta.
 
Swetrot skrev:
Varför skall inte en hantverkare få ha 30% marginal för detta jobbet?
Anledningen är att en rörmokare inte är en försäljare, inte en snickare eller en elektriker heller. Om en rörmokare ska ha 30% på materialet då ska han också erbjuda dig produkter, ge dig alternativ och tala för vad han säljer. Det kan dom inte och framförallt är dom inte intresserade av.
Av princip är detta fel. Nu är det ju tyvärr så att alla rörmokare och elektriker kör med den här stilen och är man inte tuff som konsument så rullar det på.

Att hantverkaren ska ha samma marginal som leverantören (som står med produktkännedomen, lagret och logistiken) är helt och hållet galet.

Ingen verkar ju tycka att snickaren ska ha 30% påslag på trallvirket, varför ska rörmokaren ha det när han drar sina rör?
 
Redigerat:
hempularen skrev:
Det gäller att inse att en hantverkare aldrig handlar sitt material på affärer av typ k-rauta Bauhaus etc (eller åtminstonde aldrig kommer att erkänna att de satt sin fot där). Mycket av varorna är identiska till lägre priser hos K-rauta jämfört med mer "proffsiga" butiker. MEN ofta ringer en snickare till sin byggvaruleverantör och bestölkler det han skall ha, bygghandlaren plockar ihop virket gratis, snickaren behöver bara komma dit och lasta det på bilen, ibnland körs det ut gratis från handlaren också.

I de fall snickaren går och plockar ihop prylar själv så går ha ni en bnutik han känner till väl, han hittar prylarna snabbt, han vet vad som inte finns utan måste beställas osv. De priskillnader du nämner mot k-rauta skulel snabbt ätas upp av att du får betala snickare 400 kr i timmen när han letar bland hyllorna osv.
En bra sida är denna: http://www.boende.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1403&lngArticleId=3573

Klipper lite från sidan:
----
De viktigaste reglerna i det nya lagstadgade konsumentskyddet handlar om att:

* så långt som möjligt använda skriftliga avtal - annars gäller konsumentens ord
* konsumenten har rätt att hålla inne 10 procent av betalningen tills arbetet är godkänt av besiktningsman
* ingenting behöver betalas i förskott
* besiktningsman i första hand ska utses av konsumenten
* det finns en garantiliknande bestämmelse för fel som visar sig under de två första åren av den tioåriga reklamationsfristen, vilket innebär att entreprenören har bevisbördan för att kunna gå fri från ansvar för sådana fel.

När det inte finns skriftliga avtal är det vad konsumenten påstår om arbetets omfattning, priset, betalningen och när arbetet ska vara klart som gäller. Därmed ligger det i båda parters intresse att fästa så mycket som möjligt på papper.
------

Hantverkarna verkar helt tro att ett magert kontrakt är till deras förmån, men tittar man på konsument lagen så är det tvärt om. Du kan räkna med att hantverkaren tar för givet att du inte har koll på dessa delar, där med så förstår de inte att muntligt avtal mot dig är helt bindande, eftersom du har rätt i tvist vid muntligt avtal.

Har själv detta problem efter att ha byggt ett garage, där jag har fast pris på platta och sen löpande på monteringen. Kontraktet är mycket magert och mycket av det som gjorts ej är enligt önskemål även fast jag påtalat innan och under vissa arbetsmoment. Men min byggare hävdar att allt är enligt kontrakt... Så efter jag fick min faktura så har jag bestridit den, och helt enkelt dragit av en hel del. Den del som jag dragit av har jag baserat på vad de själva uppskattar att det kostar att fixa.
Kontentan är att så fort byggaren märker att du inte kan på något sätt tänka dig att bli lurad, så kommer han ganska snabbt göra rättningar på din faktura.
 
Ett av det värsta ockret tycker jag är de s.k. yrkesbutikerna. Bara hantverkare får handla där, och upplägget är att sätta svindyra priser och sen ge hantverkaren bra rabatt. Hantverkaren fakturerar dig butikspriset, och ibland med påslag, men behåller rabatten själv. Sker i många branscher... Jobbade själv på byggvaruhus för 20 år sedan, då gick det till ungefär såhär (fanns t.o.m. en dyrare prislista för byggare och en för privatpersoner).

T.ex. (leker lite med siffror, inte helt verklighetsförankrat men det är ju ungefär så här det ser ut)
Yrkesbutiken köper strömbrytare för 50 SEK
Yrkesbutiken lägger på 150%, butikspris 125 SEK
Hantverkaren köper med 35% rabatt = 87,50

Du betalar 125 + 10-15% = 140 SEK
Hantverkaren får 52,50 SEK för att han åkte och hämtade strömbrytaren
Yrkesbutiken får 37,50 SEK (=75% påslag vilket är extremt mycket i en detaljhandel)

Och sen kanske du skall ha 20 strömbrytare i ditt hus, plus 50 vägguttag, plus.......
 
Jag blev riktigt förbannad nyligen då jag diskuterade detta med min hantverkare (tillika bekant). Jag säljer själv produkter som han fått handla av mig.
Han får 10% rabatt på mina grejer. Jag har då ca 25% kvar i marginal på detta.
Jag får 10% på hans grejer, som jag VET att han har allt mellan 30-70% rabatt på.
Han tyckte med ett småleende att det var "fair", vi fick ju samma. Jag försökte förklara för honom att han kan få 90% rabatt på mina varor om jag fick prissätta dom som jag ville. Samtidigt försökte jag få honom att förstå att jag tar in varor i butiken, utbildar min personal om produktkännedom och håller ett lagersortiment, det är vad min marginal går till, det är lönen. Inte riktigt samma business då jag betalar honom 400+moms i timmen för hans jobb som jag trodde var hans affärside. Jag tror inte han ville förstå skillnaden....
 
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.