1 772 läst ·
4 svar
2k läst
4 svar
Borrad brunn.
Hej..
Har köpt en tomt där vatten o avlopp skulle ingå. En borrad brun på varje tomt skulle det bli det är 5 stomter. Säljaren borrade ett hål och sade till oss andra att det fanns gott om vatten och fint var det också sade han. Vi har nu byggt och upptäckt att vattnet var tjänligt med 6 anmärkningar. Det sämsta vatten dom sett med enorma saltmängder. Ingen jag känner eller som också har byggt där klarar att dricka det otan att snudd på kräkas. Säljaren säger att han gjort sitt och har inte mer med det att göra. Får det gå till så eller hur skall man gå vidare med det.?? Verkar inte vara någon man ringer till som vill ha med det att göra.. Hoppas någon här vill ge vägledning.. Tack
Har köpt en tomt där vatten o avlopp skulle ingå. En borrad brun på varje tomt skulle det bli det är 5 stomter. Säljaren borrade ett hål och sade till oss andra att det fanns gott om vatten och fint var det också sade han. Vi har nu byggt och upptäckt att vattnet var tjänligt med 6 anmärkningar. Det sämsta vatten dom sett med enorma saltmängder. Ingen jag känner eller som också har byggt där klarar att dricka det otan att snudd på kräkas. Säljaren säger att han gjort sitt och har inte mer med det att göra. Får det gå till så eller hur skall man gå vidare med det.?? Verkar inte vara någon man ringer till som vill ha med det att göra.. Hoppas någon här vill ge vägledning.. Tack
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Vad står det i ert kontrakt då? Om en borrad brunn ingick så är det inte med automatik OK att ni skall dela på en brunn.
Men som sagt det beror på vad som står i kontraktet. Sedan låter det ju inte som den borrade brunnen ger tjänligt vatten, låter även det som ett kontraktsbrott av säljaren, men där måste ni nog ha expertutlåtande på om vattnet är så dåligt att man kan anse att ingen brunn har levererats.
Det låter som ni redan har betalt för tomten (stort misstag), då får ni ställa krav på säljaren, något i stil med att om inte en brunn med tjänligt vatten borras på min fastighet xx inom 2 veckor så tar vi in egen bunnsborrare och kommer att kräva ersättning för kostnaden. men ta hjälp av en jurist för formuleringen. Framförallt så gäller det då att undersöka om avtalet verkligen utlovar en egen brunn på ett hållbart sätt.
Om det handlar 5 brunnar så borde det vara lönt att gå ihop om en stämmning av säljaren.
Men som sagt det beror på vad som står i kontraktet. Sedan låter det ju inte som den borrade brunnen ger tjänligt vatten, låter även det som ett kontraktsbrott av säljaren, men där måste ni nog ha expertutlåtande på om vattnet är så dåligt att man kan anse att ingen brunn har levererats.
Det låter som ni redan har betalt för tomten (stort misstag), då får ni ställa krav på säljaren, något i stil med att om inte en brunn med tjänligt vatten borras på min fastighet xx inom 2 veckor så tar vi in egen bunnsborrare och kommer att kräva ersättning för kostnaden. men ta hjälp av en jurist för formuleringen. Framförallt så gäller det då att undersöka om avtalet verkligen utlovar en egen brunn på ett hållbart sätt.
Om det handlar 5 brunnar så borde det vara lönt att gå ihop om en stämmning av säljaren.
Redigerat:
Nu är ju dessutom vattnet i brunnen tjänligt, om än med anmärkningar. Det gör att säljaren har en del på fötterna trots allt. Vatten ur brunn på Gotland är inte helt enkelt att få perfekt har jag förstått.
I övrigt, läs avtalet, gå gärna samman alla tomtköpare och konsultera en jurist, och se om det finns rimliga framkomliga vägar.
I övrigt, läs avtalet, gå gärna samman alla tomtköpare och konsultera en jurist, och se om det finns rimliga framkomliga vägar.
Man får se upp när man borrar här på Gotland. Här hos oss kan man borra högst ca 12-14 m sedan kommer man ner till antikt vatten med salthalt på 3% (jämfört med 1% i Östersjön).
Det kan hjälpa att plugga hålet ett par meter för att få grundvatten i stället. Det är dock inte säkert att det blir några större mängder. Dina lokala brunnsborrare och rörmokare brukar känna till de lokala förhållandena. Tala med dem.
Det kan hjälpa att plugga hålet ett par meter för att få grundvatten i stället. Det är dock inte säkert att det blir några större mängder. Dina lokala brunnsborrare och rörmokare brukar känna till de lokala förhållandena. Tala med dem.
Sen är det problemet som vanligt att alla eventuella mutliga utfästelser före köpet som sedan inte står i köpekontraktet oftast är ogiltiga juridiskt sett. I alla fall har man en jobbig bevisbörda att bära.
Som sagt, kolla köpehandlingarna.
Som sagt, kolla köpehandlingarna.
Klicka här för att svara
