1 777 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Tvist i nybygge
Hej!
Vi har ett skrivet kontrakt med en husfirma där inflyttningsdatum var den 15 april. Bygget är försenat och vi börjar misstänka att byggfirman inte tänker komma tillbaka. Firman svarar sällan när vi ringer och de vill ha mer pengar för att de ska kunna göra mer. De har fått pengar för allt som är utfört och vi betalar inte i förskott. Vi har skrivit in i kontraktet ett vite på 8500kr per vecka och det börjar bli ganska mycket pengar!!
Hur ska vi gå vidare? Är rättegång det enda vi kan hota med eller finns det smidigare sätt?
Vi vill gärna flytta in snart och det är inte så mycket kvar, men det är inte inflyttningsbart.
Vi har ett skrivet kontrakt med en husfirma där inflyttningsdatum var den 15 april. Bygget är försenat och vi börjar misstänka att byggfirman inte tänker komma tillbaka. Firman svarar sällan när vi ringer och de vill ha mer pengar för att de ska kunna göra mer. De har fått pengar för allt som är utfört och vi betalar inte i förskott. Vi har skrivit in i kontraktet ett vite på 8500kr per vecka och det börjar bli ganska mycket pengar!!
Hur ska vi gå vidare? Är rättegång det enda vi kan hota med eller finns det smidigare sätt?
Vi vill gärna flytta in snart och det är inte så mycket kvar, men det är inte inflyttningsbart.
Oj.. Det är ju mer än 20 veckor försenat, vilket betyder runt 170.000 kr till er från firman. Det lär nog bli svårt att få ut de pengarna. Jag hade försökt kolla upp hur de ligger till ekonomiskt och om de verkar ha pengar i företaget så lämna in en konkursanmälan och få ut pengarna det hållet.
Har de inga pengar i företaget så försök få dem att göra det sista med att locka med en extra bonus när det blir klart, och dra sedan av vitet mot det som ni skall betala (be en advokat granska det först, så det håller). för har de inga pengar i företaget så lär ni aldrig få ert vite heller, då är det bättre att få sakern utförda istället.
- M
Har de inga pengar i företaget så försök få dem att göra det sista med att locka med en extra bonus när det blir klart, och dra sedan av vitet mot det som ni skall betala (be en advokat granska det först, så det håller). för har de inga pengar i företaget så lär ni aldrig få ert vite heller, då är det bättre att få sakern utförda istället.
- M
hur har det gått ? uppdatera oss gärna
Klicka här för att svara