Vår granne har ett servitut på en del av vår tomt, för att kunna lägga en slang för värmepump.
Han har inte utnyttjat det ännu och vi skulle vilja göra en slänt som går in i det området. Får vi göra det? Det kommer ju inte påverka hans möjlighet att lägga sin slang.


/Mattias
 
Det borde ni väl få göra. Möjligen så innebär er slänt att grannens kostnad för att lägga slangen och att återställa blir högre. Då vet jag inte om den ev. extrakostnaden skall ligga på er granne eller på er. Men troligen på er granne. Man kan ju inte vara skyldig att hålla en del av en tomt vildvuxen bara för att inte en servitutsinnehavare skall få lägre återställandekostnad.

Om det nu bara är en slänt och inte murar eller andra byggnadsverk så borde det vara en försumbar kostnad.
 
Beror lite på vad som reglerar servitutet. Finns det avtal i kombination med inskrivning eller är det endast en inskrivning?

I allmänhet så reglerar servitutet bara rättigheten, inte utförande eller vilka förutsättningar som skall råda på marken. Däremot kan så klart ett servitut medföra svårigheter att få marklov eller bygglov, om er åtgärd är pliktig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.