A
aedwall: Ja, det var smart av bonnen. Där slapp han göra det "skitjobbet". Hammer, du vet om att vi hade ett avtal med den förra fastighetsägaren att de skottar all min snö på min fastighet. Det är bara att komma och skotta när snön faller :-) Hur som helst, skönt det löste sig, det är bra att hålla sig god med grannarna!
7 svar · 2,2k läst
C
Cliff2: Jag tycker också att det är helt vansinnigt om byggfelsförsäkringen inte täcker konstruktionsmetoder som är godtagna vid byggandet men senare visar sig olämpliga. Om det krävdes att byggfelsförsäkringen även täckte sådana konstruktionsfel skulle försäkringsbolagen behöva byggmetoderna mer vilket skulle vara av godo. Försäkringsbolagen skulle också ha betydligt bättre
11 svar · 3,9k läst
O
Olof_n: Du har i och för sig redan fått svar på din fråga men jag kan nämna att jag hamnade i en liknande situation. När jag skulle stycka av och bygga på min tomt ville Länsstyrelsen göra en utgrävning eftersom det fanns ett känt fornminne ca 50 meter ifrån min tomt. Jag hänvisade till lagen om fornlämningar där det står att jag INTE ska betala en utgrävning av ett fornminne som inte
15 svar · 9,6k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Ett hus behöver vare sig vara färdigbyggt eller slutbesiktigat för att anses vara beboeligt, dvs. få ett värdeår angivet av Skatteverket. Skattefriheten börjar räknas från året efter värdeåret. 5 års hel skattefrihet och därefter 5 års halv skattefrihet. Maximala kommunala fastighetsavgiften är 0.75% av taxeringsvärdet eller 6.000 kronor. Men, obebyggda tomter och småhus under
1 svar · 1,8k läst
Åsa76
Åsa76: Ja, jag reagerade också lite på det jag citerade7läste. Ja gtycker okså att försäkringsbolaget borde hjälp till, men vad texten låter verkar det ju itne så om det inte gått mer än 10år. det är ju jättelänge...........men de flesta firmaor i bygg branchen lever väl inte 10 år, inte små firmor i alla fall. Någon som vet hur det förhåller sig just med BBV regler,
3 svar · 1,3k läst
F
fredand44: Tusen tack för alla svar! Mvh Fredrik
6 svar · 3,3k läst
F
Frippan: Tråkig historia.... Personligen tycker jag nog att även om hantverkarn sagt att han skall använda existerande karmar så borde han även nogsamt förklarat konsekvenserna av sitt tänkta tillvägagångssätt. Det pratas ofta om att kunden är skydig att informera sig om vad hantverkare skall göra...jag jobbar i IT-branschen och om jag var hemma hos en hantverkare så skulle nog jag kunna
23 svar · 4,2k läst
F
frjo7205: Åter igen, dina möjligheter att få ersättning/skadestånd från Anticimex beror helt på under vilka villkor Anticimex utförde uppdraget. Du bör åtminstone ha fått något i stil med Allmänna avtalsvillkor när du anlitade dom. Kolla där som en början.
12 svar · 2,1k läst
B
Bambi: Hej! Tack för tipsen Klas! Antar att det bästa är att begära in offerter då för punkt 1 och 2, spontant så säger jag 15k för trappan och 5k för att riva ner för fläkten, låter de rimligt? Punkt 3 har vi beslutat att vi inte vill de ska riva upp plattorna och vi orkar inte en omgörning till då vattnet stannar inom duschhörnan, jag tänkte mer om det ger nån värdeminskning vid
2 svar · 1,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Om ni har samma hus så kan ni väl gå på deras gång? :D Förlåt, kunde inte låta bli
2 svar · 2,6k läst
G
gaia: [citat] Tja... säljaren är kanske nöjd med budgivning som gick upp 700tkr över ursprungliga priset och mäklaren är ju också intresserad av att avsluta snabbt :). gaia
25 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Kan inte påstå att jag har svaret, men troligen så får man själv åtgärda och skicka räkningen till firman. Och ev. försöka skicka det vidare till kronofogde själv om man orkar. Om man är riktigt sur så har jag för mig att något av de större inkassobolagen har en tjänst där man kan sälja svårindrivna fordringar för typ 10% av beloppet, men där firman i avtalet garanterar att
10 svar · 1,4k läst
F
frjo7205: Jag hoppas verkligen det går bra för er i tingsrätten! Tycker det låter som ni har goda chanser. Lite off topic och som en allmän reflektion kring den ursprungliga frågeställningen i tråden och Nordic74:s inlägg: - Visst säger PBL en hel del om byggherrens ansvar. Å andra sidan glömmer man ofta att grundinställningen vid en fastighetsöverlåtelse är "fastigheten överlåtes i
72 svar · 12,1k läst
F
frjo7205: Inte för att jag vet om detta är tillämpbart i ditt fall, men: - Vid uthyrning av kommersiella lokaler under byggnad brukar praxis vara att en avvikelse under 10% ej motiverar någon justering av hyran, om inte speciella skäl föreligger. Hur stor är avvikelsen i procent för din del?
5 svar · 1,1k läst
H
hempularen: Jag tror att det kanske möjligen med stor tveksamhet kan vara ett dolt ersättningsbart dolt fel. Iom att det är en riskkonstrruktion så får man som köpare en större undersökningsplikt. Det kan innebära att det inte räcker med att hitta synliga fel. Det skulle ex, kunna innebär att man måste undersöka med mer avancerad utrustning, kanske röntga, eller diskreta mäthål osv. Efterssom
9 svar · 1,9k läst
M
-MH-: Trist, men det är inte mäklaren som brukar bestämma. Det var nog säljaren som tröttnade, och mäklaren kan inte gör så mycket åt det. Eller så kan mäklaren ha lurat både dig och säljaren, men det tror jag inte.
13 svar · 7,3k läst
galaxenspresident
galaxenspresident: "Det kan du kanske lyckas med, men det finns stor kreativitet när det gäller argumentation från skumma byggare." Huvudet på spiken
9 svar · 1,2k läst
N
Nilsson65: Svar till zoom. Du kommenterar utifrån att det bara är denna händelse som styr mitt agerande. Så är dock inte fallet. Det har hänt så mycket innan som gör att tonen mot grannen måste vara tuff. Det är viktigt att påpeka att grannen inte bor i grannhuset utan är bara ägare och uthyrare. De som bor i huset har jag inget otalt med och flera har genom åren haft samma åsikter om
39 svar · 8,8k läst
C
charta77: Kolla var dagvattnet tar vägen, så att du inte matar husgrunden med vatten genom dräneringen. Eftersom det kom in vatten backvägen kan man tro att vid vissa tillfällen så finns det inte kapacitet att få undan dagvatten. Vid extrema förhållanden så syns det genom att man får in vatten. Vid vanliga förhållande kanske det obemärkt rinner ut i dräneringen och kontinuerligt fuktar
6 svar · 3,2k läst
A
Aniska: Tack för goda råd! :) Jag ska ringa försäkringsbolaget... Sedan återkommer jag kanske utifrån vad som står i deras papper (mamma och pappa har, om de sparat nåt, ingen koll på var det isf finns).
4 svar · 1,2k läst
C
charta77: Silikon från '96 är väl inte så konstigt att det möglar? Menar det är väl ingen symtom på att något är fel. Eller döljande av fel för att man tvättar silikonet. Om det är så illa ställt att det möglar på två olika ställen, just i silikonet, p.g.a. bakomvarande problem. Så skulle man kunna tro att det felet också märks på andra mer tydliga sätt. Kommer det inte också fukt
25 svar · 10,5k läst
M
Modig: Eftersom det var måååånga månader sedan ni träffade byggaren och ni såvitt jag förstår inte alls haft kontakt sedan dess så tycker jag att det låter som att byggaren har det lite kärvt ekonomiskt just nu och att han då börjar dra i gamla trådar som kanske kan släppa ifrån sig pengar.
8 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Normalt underhålles väg av dem som använder den. Om markägaren inte själv använder vägen ska han därmed inte heller bekosta underhåll, så vida annat icke framkommer av servitutshandlingen.
2 svar · 1,2k läst
Åsa76
Åsa76: ja, suck o stöön....hoppas på en lågkonjunktur så vissa kan sållas bort!
14 svar · 2,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Dessa fel är ju lätt hänt om byggarna kör lite "på känn" snarare än att följa ritningen exakt. Tyvärr känns det väl som att inget av felen är direkt lätt/rimligt att åtgärda - så det ni får yrka på är avdrag på slutsumman. Beställning av ny dörr är ju ett klockrent exempel - den skall ju dom stå för om dom inte följt ritningen. Vill dom ha 2/3ar så är det väl
11 svar · 5,6k läst
H
hempularen: Föreningen ÄR ansvarig inför sina medlemmar. Du köper en bostadsrätt genom att betala in en grundinsats till bostadsrättsföreningen, föreningen beställer bygget och betalar byggfirman med de pengar den fått in från medlemmar och med lån som föreningen tar. Du har ingen affärsmässig relation med byggföretaget. Undantaget kan ibland vara vissa tillval på inredningen som man väljer
5 svar · 2,7k läst
Åsa76
Åsa76: Så kan det säkert vara, det vet inte jag.
4 svar · 2,3k läst
M
maggan9: Se min tråd i hemma hos. http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/70287-stenhus-180kvm-i-vinkel.html Där finns bilder... vi byggde alltså med totalentreprenad och fick dåliga byggare...
9 svar · 4,6k läst
nino
nino: Han drog efter ca 6veckor och hyran skulle vara på 1500:-/mån Han flyttade in 1/9 07 0ch drog i oktober 07 och sa att han hade satt in pengar Den nya hyresgästen flyttade in i Dec 07 (då hade det stått tomt i 1,5 månad), efter att vi ringt och smsat ang hyran och han sagt att han inte skulle bo kvar Pengarna är inte det viktiga här utan få killen att begripa att man inte kan göra som
7 svar · 1,6k läst
Åsa76
Åsa76: Jo, visst jag håller med. Nu skall de komma på måndag o fixa. vi fick ringa igen då en till läcka upptäckta. Men när de fixat detta orkar vi inte med denna firma mer utan kommer anlita någon annan utan att de får reda på det, om det inte blir stor skada då blir det tingsrätten troligtvis.
17 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.