1 850 läst ·
10 svar
2k läst
10 svar
Grannens hus?
Medlem
· Västragötalandslän
· 7 inlägg
Hej på er alla!
Nu hoppas jag någon kan hjälpa nig.
Jag har köpt en sommarhus-tomt där min ena granne har byggt sitt hus nästan på tomt gräns, det finns inget medgivande från tidigare ägare, att de har fått byggt så nära, vad har jag för rättigheter, får jag sätta något 4,5m från deras hus? typ en Friggebod eller ett staket ca 50cm från deras husvägg?
Jag tackar på för hand.
Nu hoppas jag någon kan hjälpa nig.
Jag har köpt en sommarhus-tomt där min ena granne har byggt sitt hus nästan på tomt gräns, det finns inget medgivande från tidigare ägare, att de har fått byggt så nära, vad har jag för rättigheter, får jag sätta något 4,5m från deras hus? typ en Friggebod eller ett staket ca 50cm från deras husvägg?
Jag tackar på för hand.
De måste väl ha bygglov för huset? Om man avviker från regler såsom avstånd till tomtgräns ges alltid grannarna möjlighet att invända mot bygglovet (inget svar = man godkänner det). Har själv fått två skrivelser från kommunen detta år, en i fråga om byggnad närmare än 4,5 m från tomtgräns,och en om avloppsanläggning (som ligger flera tomter bort).
När det gäller plank och friggebod kan jag inte se att det skulle finnas några hinder så länge som du följer byggnad reglerna i din kommun (=höjd på plank utan bygglov).
När det gäller plank och friggebod kan jag inte se att det skulle finnas några hinder så länge som du följer byggnad reglerna i din kommun (=höjd på plank utan bygglov).
Har du kollat hur deras bygglov ser ut? En friggebod som du placerar på DIN tomt, får du sätta var som helst om du följer dom regler som finns.Dalslandskanal skrev:Hej på er alla!
Nu hoppas jag någon kan hjälpa nig.
Jag har köpt en sommarhus-tomt där min ena granne har byggt sitt hus nästan på tomt gräns, det finns inget medgivande från tidigare ägare, att de har fått byggt så nära, vad har jag för rättigheter, får jag sätta något 4,5m från deras hus? typ en Friggebod eller ett staket ca 50cm från deras husvägg?
Jag tackar på för hand.
Medlem
· Västragötalandslän
· 7 inlägg
Tack för den hjälp jag fått.
Kan man begära att få se på grannens bygglovs ritning via kommunen?
Grannens hus är uppfört under senare hälften av 80-talen.
Kan man begära att få se på grannens bygglovs ritning via kommunen?
Grannens hus är uppfört under senare hälften av 80-talen.
Medlem
· Västragötalandslän
· 7 inlägg
Finns det något jag kan göra efter så lång tid om det inte står rätt till,med grannens bygglov?
Medlem
· Västragötalandslän
· 7 inlägg
Är det samma som gäller med strandskyddsdispans efter som det är strandnära ca 20m. Preskriberasde oxå efter 10 år?
Moderator
· Stockholm
· 57 820 inlägg
Tror det, men jag är osäker.
Men om dte är ett område med strandskydd så vete tusan hur det är med din rätt att ställa ut en friggebod på tomten.
Men om dte är ett område med strandskydd så vete tusan hur det är med din rätt att ställa ut en friggebod på tomten.
Medlem
· Västragötalandslän
· 7 inlägg
Min friggebod behöver srandskyddsdispans det är jag med om.
Klicka här för att svara
