Hej har sökt en del på forumet men inte hittat någon info om detta! Har tänkt mig att själv bygga vårt nya hus, det blir ett rätt stort projekt på kanske drygt 3 milj. utan tomt. Tänker mig att själv framställa grund, stomme osv, eventuellt med inhyrda "hantlangare". Naturligtvis tänker jag köpa upp kompletteringsarbeten: el, vvs och så. Min fråga är om det vore fördelaktigt för oss att jag bildade ett företag som stog för bygget? Är tyvärr helt okunnig inom detta området, men om jag tex kunde ta ut lön för mitt arbete så borde ingångskostnaden öka och vi skulle få mindre reavinst den dagen huset säljs.... Vore väldans tacksam för alla kommentarer jag kan få om detta!

Stenper
 
Jag tror du kommer få det svårt att kunna starta ett bolag för dina privata boendekostnaders skull...

Att ta ut en lön åt dig själv i eget bolag är väl en sak men det känns som att gå en omväg minst sagt.

Däremot, om du har ett bolag som går lite för bra och du vill kunna ta ut lite mer bakvägen så kan du köpa dig ett hus som tjänstebostad och du blir förmånsbeskattad för det. Kolla upp hur många hus i Djursholm som är bolagsägda...

Men din idé tror jag inte på. Ska du komma undan "billigare" genom fix o trix är det bättre att anlita svartarbete. Inget att rekommendera kanske men....
 
Jag har sett funderingar på detta tidigare, och rådet då var "glöm det". Betänk att du inte kan lyfta momsen på ditt material eller inköpta arbete, så det är samma kostnad.

Om ditt företag står för bygget, mister du dessutom en del konsumenträttigheter som du (antagligen) annars skulle få.
 
Jag vet inte riktigt varför man skulle vilja ta 30.000kr av sina beskattade pengar för att ge sig en lön som blir ungefär 15.000kr efter att man beskattat dem en gång till.

SÅ hög är inte reavinstskatten.
 
Swetrot skrev:
Jag vet inte riktigt varför man skulle vilja ta 30.000kr av sina beskattade pengar för att ge sig en lön som blir ungefär 15.000kr efter att man beskattat dem en gång till.

SÅ hög är inte reavinstskatten.


"Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är.

Mona Sahlin i Sveriges Television
8 september 1994"

Det KAN vara en anledning så god som någon att betala skatt på skattade pengar. Om man inte har annat att göra med pengarna.

Som att bygga hus.
 
Det bäst betalda "svartjobbet" och ärligaste måste väl ändå vara då man bygger åt sig själv, varför man ens funderar på att börja starta företag och betala skatt på saker som man inte behöver fattar jag bara inte.

Skall man däremot bygga för att direkt sälja det så kommer saken i ett litet annat läge men även där lär det löna sig att om man kan köra det utan att starta upp ett företag. Dock lär skattemyndigheterna se detta och omedelbart vilja se en som företagare *mutter*

/Kent
 
Tack för alla initierade svar! Jag kan väl lugnt säga att jag är övertygad, det blir ingen firma. Åtminstone inte för att bygga hus.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.