Hej

Om en arvtagare fått förskott på arv och detta ej är angivit som detta i något

gåvobrev eller testamente (en muntlig översekommelse mellan testamenterarern och arvingen är väl detta ej gitligt?

Hur kan denna arvinge ange att ha fått detta (förskott på arv) i efterhand då arv till övriga arvingar skall äga rum??????Då

arvingen som fått förfskottet på arv redan förverkat övrigt arv?????(enligt tetamenerarens önskan )antar att denna

arvinge kan göra detta frivilligt ,kan väl annars hävda att ej fått något föskott på arv???

(kan arvingen skriftligen avsäga sig övrigt arv)????
 
Man kan alltid göra ett arvsavstående, dvs avstå från att ta emot ett arv.

Det öppnar däremot upp för konflikter om man tar emot något från t.ex. sina föräldrar och sedan helt avstår från arv den dagen det blir dags för arvskifte. Istället brukar man prata om förskott på arv. Det kan ju tänkas att en laglott är värd betydligt mer än det man har fått. Dock finns det regler som säger att har man fått mer än den lagliga lotten skulle ha gett, så kan man inte bli återbetalningsskyldig till boet.

Om det handlar om mycket pengar och om ni är väldigt oense eller riskerar att bli det, så rekommenderar jag att rådgöra med en jurist som kan klargöra rättsläget för er, och utifrån det gå vidare.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.