Man kan alltid göra ett arvsavstående, dvs avstå från att ta emot ett arv.
Det öppnar däremot upp för konflikter om man tar emot något från t.ex. sina föräldrar och sedan helt avstår från arv den dagen det blir dags för arvskifte. Istället brukar man prata om förskott på arv. Det kan ju tänkas att en laglott är värd betydligt mer än det man har fått. Dock finns det regler som säger att har man fått mer än den lagliga lotten skulle ha gett, så kan man inte bli återbetalningsskyldig till boet.
Om det handlar om mycket pengar och om ni är väldigt oense eller riskerar att bli det, så rekommenderar jag att rådgöra med en jurist som kan klargöra rättsläget för er, och utifrån det gå vidare.