Juridik
Troberg: [citat] Du behöver inte bestämma hela handlingsplanen nu. Jag skulle kontakta dem, påpekat att de inte har möjlighet att bygga huset som utlovat och hävda att det därmed är de som brutit kontraktet. Utifrån hur det går så kan du sedan fundera på hur du vill driva det.
-MH-: Ja, den totala kostnaden skulle inte sjunka, så någon annan fick antagligen högre avgift då.
JanneL: Kolla med föreningen om de har tecknat ett kollektivt bostadsrättstillägg. Det har vi gjort i min förening. Premien blir ungefär hälften av vad man får betala själv. Vissa personer har inte denna försäkring men önskar att de haft när olyckan är framme. Tecknar då föreningen så har alla den. Är det en Hsb förening tycker jag du skall teckna både hemförsäkring och
styrman1: När vi byggde huset sålde vi vårt tidigare boende för att frigöra kapital och kastade oss in i andrahandsmarknadens djungel. mina första svar på annonser var fyllda med krav, intyg från föreningen? fanns det balkong? kunde man titta innan man bestämmde sig? INGET svar! Sen ändrade vi strategi. vi förklarade att vi tar lägenheten oavsett hur den ser ut, förklarade att vi hade god
mycke_nu: Jag skulle vilja understryka vikten av att stå på sig när det gäller sådant som man uppfattar som sin rätt. Annars blir man överkörd och överlupen. Vi har haft oerhörda problem med grannar och grannsämja efter att vi genröst och godtroget låtit dem husera på vår mark. Tro inte att detta resulterar i någon sorts tacksamhet! Tvärtom, mycket vill ha mer! I de fall vi satt ner foten
Nyfniken: Nu kan jag inget om reglerna. Men en metod är ju att beräkna med en "tänkt vägg" mellan nya och gamla delen.
andersmc: Själva konstruktionen, alltså takstolarna, ska ju inte vara uttjänta. Men om plåten har legat i 60 år så har den legat dubbelt så länge som man kan räkna med. Nu kan det ha betydelse vilka utfästelser säljaren gjort. Har de angett någonting om att taket nyligen är omlagt? Jag tycker att eftersom takstolarna bevisligen hållit i 60 år så är det väldigt svårt att med någon
volvo: Jag hade funderat på dem i följande ordning: 5,3,1,4,2 Dock hade jag kollat upp följande: *Vem av dem är rikscertifierad? * Tala med minst 2 referenser, gärna kunder som haft problembyggen. * Ålder är även en bra parameter. Ju äldre desto längre erfarenhet (under förutsättning att man jobbat länge med bygge) Hellre en prektiker än en teoretiker. Arbetstid på bygge är en större
billy_baver: Nej, TS kan inte hävda rätten att göra något annat än det som uttryckligen nämns i servitutshandlingen. MEN frågan inställer sig ändå hur man ska tolka "område V". På bifogad karta saknar ytan begränsningslinje i söder (där jag antar att vägen slutar). Mitt intryck är att man servitutet håller möjligheten öppen att utnyttja behövlig mark att förlänga vägen sista biten fram
tallmilan: Ta dit den som är ansvarig för kossorna och visa ( kommunen har ju ett namn, kossor tillståndspliktiga har jag för mig) och säg helt enkelt att ni får lösa det i vår när ni ser hur stor skada det slutligen blev.
SvenD: Jag tycker det är fel att ha grundinställningen att jävlas med Vv så långt det går. Varför? Den som aldrig använt och heller aldrig kommer att använda något allmänyttigt som vägar, skolor och ålderdomshem skulle jag möjligen kunna förstå. Sen är det en annan sak att se till att få ut så mycket i förhandlingen som möjligt.
Daniel_M: Ja, som jag sa, jag var mest intresserad av ifall det var ett solklart fall, men så var det inte, snarare tvärt om. Man skall vara en "bråkstake" för att dra igång detta. Nåväl, idag använde jag energin till att göra en provinstallation av anticimex lösning med frånluftsventilering, vi får se hur det fungerar. Det var inget problem att ordna ett undertryck under golven i alla fall. De
cederbusch: [citat] För den som kan betala för sig, eller är tjenis med rätt handläggare, kan det mesta ges dispens för. I min kommun så byggde en stor byggherre sitt fritidshus i brott på bygglovet. Han fick en liten bot på 11.000 kr för det. Rör ju inte en mångmiljonär i ryggen direkt. Men aldrig att kommunen skulle våga tvinga honom att riva sitt bygge.
zankan: Den tidigare ansvarige arbetsledaren och nu sist arbetsmiljöansvarige hade exakt samma ansvar som denna Bas-U har. Kontentan av ändringen är att ansvaret inte åligger byggherren utan denna kan föra över ansvaret att upprätta arbetsmiljöplanen till en GE, SGE eller dylikt på ett helt annat sätt än förr... Sedan om man tex är och petar i en befintlig byggnad med pågående verksamhet
fullhouse: Det är din KA som skall skicka in blanketten. Kommunen har den. När jag byggde fick jag som byggherre och min KA varsinn i samband med byggsamrådet.. Då gick vi också igenom vilka kontroller som skulle göras.
JBa: Har du betalt för arbetet redan har du nog svårare att få det fixat. Annars är det precis som redan sagts, var den där bölden i röven som ringer med lite jämna mellanrum och hör efter var de blev av.
Beppo77: Jag tyckte det var enklast att ta hand om skiten, men rent juridiskt sett så borde jag naturligtvis inte vara ansvarig för det. Som tur är så är köparen vettig också (än så länge...peppar,peppar) och har inte fått för sig att gå på om allt möjligt skit bara för att jag redde ut ett bekymmer. En del tar ju hela handen om man sträcker fram ett finger...
ZNK: Hej Har ett liknande problem Fadern, som var dement (nu avliden), och modern skrev på gåvobrev till två av fyra syskon med undantaget av förskott av arv. Den ena av de två mottagande syskonen är lagman och god man för fadern. Man slutar inte förvånas över girigheten hos syskon. I alla fall, gåvobrevets innehåll är helt okänt för de sista två syskonen tills bouppteckningen av den
Kjellstrand: Man ärver inga skulder, men ska man ha vinsterna måste man betala skulderna förstås - mer logiskt kan det inte bli Jag ärvde ett hus, ville jag ha huset ja då var jag tvungen att betala skulderna.
hempularen: Av det du skriver så antar jag att du inet har ett avtalat vitesbelopp vid försening i kontrkatet. Då lite beroende på hur kontrkatet är utformat och vad förseningen beror på så har du rätt till veriiferade extrakostnader som beror på förseningen.
frjo7205: 3D-fastighetsbildning och reglering av servitut, underhållskostnader etc är mycket vanligt i övriga världen. Det är snarare Sverige som är undantaget med sin i omvärldens ögon lätt suspekta "kommunistiska" boendeform BRF. Även om vi i Sverige är ovana med ägarlägenheter och fördelningen av gemensamma kostnader, så finns modellerna, instrumentet, kontraktsskrivningar, praxis etc i
ANDHOL: Du ska fråga nätägaren om att bli _högspänningskund_ du måste då ansvara för din egen lågspänningsanläggning och ha en elansvarig. Exakta regler m.m. beror på nätägaren. Men du får vara högspänningskund och ha eget lågspänningsnät om du vill. Samma sak gäller om du har ett flerbostadshus så får du ha ett abonnemang och utforma hyran så elen ingår om du vill. Du får dock
ellwe: För att förtydliga, utröret mynnade inte ut utanför huset utan låg löst på krypvinden. räddningen var i detta fall felkopplingen som gjorde att det var vanlig uteluft som blåste ut i krypvinden med riktning ned mot takfoten. Tidigare ägare har monterat hela systemet och har enligt egen utsago kört det väldigt sporadiskt i ca 15 år. Hur luften varit inne i huset under dessa år kan
Carl-fredrik: Min syn på det hela; Föreningen bör ta rivningen av badrummet som en "åtkomstkostnad" av skadan. Är det läckage igenom tätskiktet så sitter fuktskadan på föreningens egendom och för att komma åt den skadan så måste badrummet rivas och skadan friläggas. Ev ansvarskostnader får föreningen kräva av dig i efterhand, föreningen kan inte avtala bort underhållsansvaret enligt vad som
mr_bygg: Oftast så utses en Garbo-besiktningsman att utföra en slutbesiktning men om man som konsument har en certifierad besiktningsman som man vill ska utföra uppdraget och Garbo accepterar den så kan man väl välja en "egen". Vid vår tvåårsbesiktning så kontaktade vi Garbo för att höra oss för vad som gällde och de hänvisade oss till bygging.se för att hitta en lämplig besiktningsman.
frjo7205: Juridiken som sådan är en sak. Vad motparten accepterar är en annan. I Sverige finns mig veterligen inget juridiskt formkrav på bevittnad fullmakt (vilket det f ö gör i många andra länder). Men säljare/köpare/banker/inskrivningsmyndighet har nog sin fulla rätt att kräva bevittnad fullmakt om de så vill. Även om vårt svenska system är lite fluffigt och godtroget, så är det