3 759 läst ·
18 svar
4k läst
18 svar
Bedrägeri Älvsbyhus ?
Jag anser inte att du, åtminstone inte utan vidare, skall betala något. Meddela Älvsbyhus att du önskar avtalet annullerat eftersom den tomt som utlovades inte var disponibel och att du inte vill bygga någon annanstans. Du skall också påpeka att du finner det egendomligt att du fått felaktiga uppgifter angående tomten. Stå på dej om de protesterar, det är inte troligt att de för en så liten fordran till domstol. Skulle de hota med Kronofogden så är det bara att bestrida eventuellt krav därifrån. Då löper du inte risk att få någon eventuell betalningsanmärkning utan tvisten får avgöras inför domstol, dit tvisten som sagt nog inte förs.
Redigerat:
Jag skulle självklart stå på mig om det var en husleverantör jag ville bygga med. I detta fall ser jag det som en vinst att slippa bygga med Ä. Det är väl ingen höjdare att hålla på och bråka om dessa 15000kr och det är ju inte småpengar men. Vinst i detta fall innebär kanske att du får någon annan tomt i närheten som du inte alls gillar sedan bygga med en leverantör som har en otroligt sympatisk och hjälpsam VD.
Vill du "vinna" eller förlora detta?
Vill du "vinna" eller förlora detta?
Finns det inte möjlighet att vända på steken och hävda att det är du som lidit ekonomisk skada eftersom du nu inte kan bygga ditt drömhus på den av husfirman (?) tilldelade tomten? Kanske kräva ett skadestånd. Men som sagt, det beror på hur kontraktet är formulerat.
För övrigt så är det ju förb-t oansvarigt, ja lurendrejeri av hussäljaren att bete sig på det här sättet. Jag skulle i alla fall rådfråga en jurist även om du inte driver ärendet till rättslig prövning.
För övrigt så är det ju förb-t oansvarigt, ja lurendrejeri av hussäljaren att bete sig på det här sättet. Jag skulle i alla fall rådfråga en jurist även om du inte driver ärendet till rättslig prövning.
Du behöver inte bestämma hela handlingsplanen nu. Jag skulle kontakta dem, påpekat att de inte har möjlighet att bygga huset som utlovat och hävda att det därmed är de som brutit kontraktet. Utifrån hur det går så kan du sedan fundera på hur du vill driva det.
Klicka här för att svara