6 982 läst ·
15 svar
7k läst
15 svar
Totalförstörd gräsmatta
Sida 1 av 2
Hej!
Vi bor grannar med en hage där det går Highland cattle kor, ni vet de där stora långhåriga med enorma horn
Korna ägs av ett slott i närheten. Under åren har det hänt att nån enstaka ko gått igenom staketet och in på vår tomt, vi har på pekat detta och staketet har lagats..det har aldrig varit någon fara, korna har aldrig gjort någon skada.. Föränn nu... Vi har ganska stor gräsmatta och nu har alla kor varit inne (10 - 15 st) Det ser ut som om Svenska landslaget i kulstötning haft träningsläger här! Dessa kossor väger en del och sjunker ner i underlaget när dom går. Gräsmattan är proppfull med gromar som är ca 15-20 cm i diameter och 15 cm djupa..
Min fråga är nu, vad har vi för rättigheter? Är det bara för oss att svälja detta och själva fixa gräsmattan eller ska ägarna till kossorna göra det? Jag skulle vara jättetacksam för svar så jag vet när vi konfronterar dom för nu har det gått för långt.
Mvh
Helen
Vi bor grannar med en hage där det går Highland cattle kor, ni vet de där stora långhåriga med enorma horn
Min fråga är nu, vad har vi för rättigheter? Är det bara för oss att svälja detta och själva fixa gräsmattan eller ska ägarna till kossorna göra det? Jag skulle vara jättetacksam för svar så jag vet när vi konfronterar dom för nu har det gått för långt.
Mvh
Helen
Givetvis går ni till ägaren och säger att ni tidigare har sett mellan fingrarna på deras lösa kor, men att det nu har blivit rejält söndertrampat och ni önskar att de fixar det, samt ser till så att det inte händer igen.
Hur det skall fixas får ni fundera på innan.
Hur det skall fixas får ni fundera på innan.
Något liknande hände oss när vi just hade flyttat in. Djurägaren som varit med om det tidigare erbjöd oss full ersättning via deras försäkring. Nu behövdes inte det i vårt fall eftersom vår trädgård ändå var uppgrävd pga avlopp och liknande. Men enligt dem var det annars deras försäkring som skulle ta det.
Ja, ni har lagen på er sida! Och all form av vett och sans. 
Lag 1933:260 om ägofred, 5:e kap, 47 p.
"Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan."
https://lagen.nu/1933:269
Lag 1933:260 om ägofred, 5:e kap, 47 p.
"Kommer någons hemdjur olovligen in å annans ägor och gör därå skada, vare djurets ägare pliktig ersätta skadan, ändå att han ej är därtill vållande. Vad ägaren sålunda nödgats utgiva äger han söka åter av den, som vållat skadan."
https://lagen.nu/1933:269
Bara en liten kommentar till TS: Fotografera gärna skadorna, från flera olika vinklar, på långt håll och i närbild. Det KAN ju vara så att vinterregn och snö och annat förändrar gräsmattan under vintern. När våren kommer - och djurägaren ska åtgärda er gräsmatta - så kanske det kan vara bra att ha de där bildbevisen. Du har ju inget att förlora på att gå ut med kameran i 10 minuter och dokumentera allt!
Lycka till!
Lycka till!
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
jag läste en gång i forntiden i land lantbruk (frågor om juridik) om nåns kalvar som hoppat ur hagen och skrapat en grannes bil...
Det var så att om stängslet var gjort enligt alla normer så behövde ägaren till djuren inte ansvara för skador de gjort om de kunnat ta sig ut ändå, men om stängslet var undermåligt så var ägaren/hans försäkringsbolag ansvarig...
exemplets stängsel var visst enligt normerna så han behövde ej ersätta skadorna..
verkar ju inte stämma med MH:s kommentar, var ett par decennier sen jag läste det... så lagarna kan ju ha ändrats...
Det var så att om stängslet var gjort enligt alla normer så behövde ägaren till djuren inte ansvara för skador de gjort om de kunnat ta sig ut ändå, men om stängslet var undermåligt så var ägaren/hans försäkringsbolag ansvarig...
exemplets stängsel var visst enligt normerna så han behövde ej ersätta skadorna..
verkar ju inte stämma med MH:s kommentar, var ett par decennier sen jag läste det... så lagarna kan ju ha ändrats...
Redigerat:
Här är en länk till ett annat forum där folk dryftat frågan. Kanske den ger lite mer klarhet samt tillför aspekten djurägare, som oftast faktiskt vill göra rätt för sig.
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=7271.0
http://www.alternativ.nu/smf/index.php?topic=7271.0
Håller med Lycke, ta många kort på skadorna, aldrig fel.
Sedan kan det ju även göra lite gott om ägaren till dessa långhåriga monster får betala dina skador, då kanske man kontrollerar sina stängsel lite oftare och bättre...
Det skulle jag i alla fall göra!
Sedan kan det ju även göra lite gott om ägaren till dessa långhåriga monster får betala dina skador, då kanske man kontrollerar sina stängsel lite oftare och bättre...
Det skulle jag i alla fall göra!
Men det är ju knappast själva slottet som äger kossorna, eller hur?