5 867 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Byggt själv - slutbesiktning???
Vi är snart klara med vårt nybyggda fritidshus. Vi har byggt det nästan helt själva. Vi hade snickare till hjälp vid stomresningen och sen bara elektriker och rörmokare utifrån.
Både banken och kommunen pratar om slutbesiktning och att vi ska kalla till en sån.
Men vem ska vi kalla och vem ska besikta? Vilka ska närvara osv?
Vi har byggförsäkring via Bostads garanti men där skrevs att preliminär slutbesktning skulle ske 08-12-31:blushing:
Vi har byggkreditiv från banken som tydligen kräver slutbesiktning innan kreditivet läggs om till bolån. Eller om det är kommunen som kräver det pga bygglovet
Nån som vet och har tips till oss om det här?
Både banken och kommunen pratar om slutbesiktning och att vi ska kalla till en sån.
Men vem ska vi kalla och vem ska besikta? Vilka ska närvara osv?
Vi har byggförsäkring via Bostads garanti men där skrevs att preliminär slutbesktning skulle ske 08-12-31:blushing:
Vi har byggkreditiv från banken som tydligen kräver slutbesiktning innan kreditivet läggs om till bolån. Eller om det är kommunen som kräver det pga bygglovet
Nån som vet och har tips till oss om det här?
Jag har byggt mitt hus själv och det var aldrig frågan om någon slutbesiktning. Eftersom jag även var kvalitetsansvarig så har jag fyllt i ett färdigintyg och skickat in till kommunen. Men det har inte varit någon utomstående och tittat på någonting.
Är din bank helt på det klara med var du menar med att du byggt själv? Många säger ju att de "byggt själv" när de menar att de beställt ett hus själva.
Är din bank helt på det klara med var du menar med att du byggt själv? Många säger ju att de "byggt själv" när de menar att de beställt ett hus själva.
Var inte kommunen ute och besiktade att bygglovet följts heller?
Var fick du färdigintyget ifrån?
Vi fick ju inte vara vår egen KA utan har anlitat en "riktig".
Det verkar som om byggfelsförsäkrningen iallafall kräver nån slags besiktning.
Självklart har ju vår bankman gått på julsemester och annars är det telefonkö överallt, därför slänger jag ut frågan här.
Var fick du färdigintyget ifrån?
Vi fick ju inte vara vår egen KA utan har anlitat en "riktig".
Det verkar som om byggfelsförsäkrningen iallafall kräver nån slags besiktning.
Självklart har ju vår bankman gått på julsemester och annars är det telefonkö överallt, därför slänger jag ut frågan här.
Jag gjorde som ni byggde allt själv utan stommen och elen samt hade en extern K.A. I mitt fall var det jag som gjorde slutbesiktningen själv i samråd med min K.A hade dock ingen byggfelsförsäkring
Fyllde du i nån blankett då? Var fick du den ifrån? Ska den skickas/visas för någon?Fredrik B01 skrev:
Är helt grön på detta, har lagt allt krut på att bygga och inte hunnit kolla det juridiska ännu......:blushing:
Någon kommunaltjänsteman har inte varit ens i närheten av mitt hus, än mindre besiktigat det.
Blanketten fick jag på byggsamrådet, innan bygget startade. Den fyllde jag i och skickade in till byggnadsinspektören när bygget var klart. Med den fick jag bifoga ett par intyg, på bl a radonmätning och sotarens godkännande av skorstenen.
Någon byggfelsförsäkring hade jag inte; det var innan det blev lagfäst.
Blanketten fick jag på byggsamrådet, innan bygget startade. Den fyllde jag i och skickade in till byggnadsinspektören när bygget var klart. Med den fick jag bifoga ett par intyg, på bl a radonmätning och sotarens godkännande av skorstenen.
Någon byggfelsförsäkring hade jag inte; det var innan det blev lagfäst.
Klicka här för att svara