Måste välja kvalitetsansvarig nu och har fått några svar från de mail jag skickade ut. Vilken skulle ni välja? Tankar och synpunkter? (Priser inkl moms)

Nr 1 - Bor några hundra meter ifrån och säger att han kommer gå förbi med hunden i princip varje dag. Tar 12000kr.
"Jag har 28 års erfarenhet av nyproduktion av småhus och arbetar oberoende av husleverantör"

Nr 2 - Bor i grannkommunen. Tar 7000kr + 1000kr/besöket, normalt 3 besök.
"Mitt dagliga yrke är platschef på ett byggföretag, kvalitetsansvarig är jag på min fritid, självklart tar jag ledigt från ordinarie jobb när det behövs"

Nr 3 - Bor på andra sidan stan. Tar 656kr/h eller 15000kr fast pris med 4 besök utöver byggsamråd och slutbesiktning. 37kr/mil tillkommer. Lång offert med mycket detaljer specat såsom portokostnader och liknande
"Arkitekt SAR/MSA, Byggingenjör SBR, KA enl PBL"

Nr 4 - Bor på andra sidan stan. Tar 20000kr med 4 besök utöver byggsamråd och slutbesiktning
"Bygg & VA-konsult"

Nr 5 - Bor på andra sidan stan. Tar 18750kr.
" När bygget kommer igång så kommer jag vara där för att kolla schaktbotten, fyllnadsmaterial och packning. Kommer att vara där vid stomresningen och efter det minst var 10.de dag eller så ofta som det behövs för att göra de egenkontroller som inlämnas till kommun."

Det beror väl också lite på om du bygger lösvirke med egna entreprenörer eller ett färdigt småhus. Är det endast KA du behöver för att fixa myndighetskraven borde samtliga räcka. Ettan och Femman (framgår inte vilken bakgrund denne har) låter annars bra.

Jag byggde på generalentreprenad där entreprenören och (min) arkitekt samarbetade tätt. Jag valde en gammal erfaren KA- 'räv' bosatt i trakten och som även tog utvidgad byggkontroll för min räkning och som agerade som mitt byggtekniska bollplank. Han besökte byggplatsen varje vecka. För detta betalade jag mer än dina offererade priserna du fått men anser detta vara väl värda slantar.

Kolla runt hos vänner/bekanta/härinne och försök få tips på en KA som uppdragsgivaren varit nöjd med. Det är ganska varierande kvalitet på KA. För de högre priserna bör KA'n vara medlem i någon övergripande organisation där medlemskapet kostar en del årligen. 'Yngre' KA bör definitivt ha formell utbildning för uppdraget. Gamla rävar bör ha kunskapen genom mångårig erfarenhet.

Redigerat:
Jag hade funderat på dem i följande ordning:
5,3,1,4,2

Dock hade jag kollat upp följande:
*Vem av dem är rikscertifierad?
* Tala med minst 2 referenser, gärna kunder som haft problembyggen.
* Ålder är även en bra parameter. Ju äldre desto längre erfarenhet (under förutsättning att man jobbat länge med bygge) Hellre en prektiker än en teoretiker. Arbetstid på bygge är en större merit än examenspoäng.
* De som arbetar mer som hobbykaraktär (1 & 3) hur fungerar det med ansvarsförsäkring, skatter etc?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.