Juridik
sventamyra: Hej Vi har byggt ett nyckelfärdigt hus med en av landets största hustillverkare. Och en av regionens största byggfirmor. Vi inflyttning, som skedde på utsatt tid, så hade de en lång lista med över 50 problem som inte var åtgärdade. Det mesta var av "icke-funktionell" karaktär. Dvs saker som ser illa ut. Allt ifrån repor i dörrar till avsaknad av socklar under skåpen i köket.
b8q: Om jag förstår saken rätt så är det en äldre fastighet på 2400 kvm som styckats i två, varav du har köpt den ena (den närmast vägen)? Eller är det din stamfastighet som du styckar av? Fick du inte veta vid köpet att det skulle komma att bli en skaftväg till den andra tomten? Du ska väl inte behöva betala vatten- och vägavgifter för den andra tomten också, utan bara för din
Fiero: [citat] Vid besiktningen kollade man ju okulärt enbart. Enligt försäkringsbolagen är det ju ca 100 pers om dagen som ringer in nu pg.a söndersprängda vattenledningar etc. Är ju riktigt surt om den som bor där nu slarvat och man får ta den kostnaden när man märker att det är vattenläckage i hela huset tex.
billy_baver: En kvalificerad gissning är att avvecklingen beskattas såhär - 1. BRF:s återköp av bostadsrätterna från medlemmarna beskattas hos dessa som inkomst av kapital. 2. När BFR säljer ut sina nybildade fastigheter till medlemmarna uppstår ett rörelseresultat, som via BRF:s bokslut beskattas direkt hos föreningen. 3. Därefter kan (om så önskas) BRF likvideras. Utdelning av egen (redan
Göran.W: Det bästa hade varit att prata med din blivande grannen och reda ut alla frågetecken. Ta det bara varligt så han inte känner sig misstrodd eller på hoppad för ni ska ju vara grannar i många år. Stödmur lär han bygga för annars lär garaget glida i väg och det vill han säkert inte. En sak som kan vara intressant att ta reda på är hur muren ska byggas och om han behöver inkräkta
Zedo: [citat] Tack Ridax! Har fått bilden av att båda måste stå som ägare på lägenheten för att kunna låna med den som säkerhet. Det var ju av den anledningen som jag trodde jag fick lov att "äga" halva lägenheten. Det här sätter ju allting i ett annat ljus. Ska ta ett samtal med banken på måndag få se vilken åsikt våran banktjänsteman har :)
Sailorman: Hej. Trodde att det var så. Huset i fråga har precis bytt ägare och det verkar som de nya ägarna ska göra en del innan de flyttar in. Ska gå förbi imorron och kolla lite.
byggankan: Mina föräldrar sålde huset utan att säljarna fick möjlighet att ändra sig efter egen besiktning (mina föräldrar hade gjort en besiktning som var tillgänglig för köparna). Anledningen till detta var två. 1) Köparna ville pruta på priset för att en tillbyggnad på 36 kvm hade torpargrund. Då tyckte mina föräldrar att ok, ni kan få det 55 000 billigare, men då gäller kontraktet
Anders_Roslagen: Cust3000: Har du granskat ditt besiktningsprotokoll med avseende på vad det täcker (Jordabalk mm, VA-, El- osv). Tror om jag inte missminner mig att man ofta behöver tilläggsbesiktning av delar som inte är visullt tillgängliga, normalt ingår bara genomföringspunkter för el, ventilation, vatten och skorsten. Lycka till!
Anders_Roslagen: Lite saxat: http://www.byggnytt.nu/news.php?item.3.8 ---- Delad entreprenad - flera kontrakt Delad entreprenad på flera parter innebär att du träffar separata avtal med olika entreprenörer, som byggentreprenör, markentreprenör, grundläggningsentreprenör, olika hantverkare och så vidare. Ibland erbjuder sig husföretagen att se till att alla kontrakt blir upprättade. Men det är du som
Nyfniken: [citat] Man kan inte "använda" sin undersökningsplikt efter man köpt!
Anders_Roslagen: Hur lång tid har Garaget stått där? Jag tror överlag det är svårt att vinna något på detta, huset anses troligen stå där det står av gammal hävd, oavsett om det finns papper eller ej. Hävdas det dessutom att tidigare ägare godkänt detta (till och med av denne själv) så blir det än svårare. Att som senare ägare komma och be om kompensation eller förslag om avyttring är nog
fremar: Räkenskapsåret som gäller då, är ju den perioden du beskattas för då och inte jan-dec.
JanneL: Du bör söka lagfart efter avstyckningen så du blir registrerad som ägare.
andersmc: Välkommen till forumet! Egentligen behöver man se hela ert avtal för att kunna avgöra vad som ingår. Men enligt konsumenttjänstlagen är det leverantören som har bevisbördan om ni inte är överens om vad som avtalats. Du kan till exempel kontakta kommunens konsumentrådgivare för mer detaljerad rådgivning.
Modig: Skönt att det löste sig, även om det blev lite dyrare än du först hade tänkt.
hempularen: Det låter som ni hade en mycket generös byggare. I princip har man ingen rätt till ersättning utöver vad ert förs. bolag skulle acceptera att betala (och givetvis att det faktiska felet åtgärdas).
billy_baver: Rättigheterna för fastigheten 18:4 gentemot 18:3 är som sagt tämligen begränsade. Uppenbart har båda fastigheterna ont om P-plats, och jag kan förstå båda ägarnas intressen. I grannens ställe skulle jag börjat snegla på fastigheten 18:5 som möjlig parkeringsplats. Kanske genom markregelring / köp. Kanske genom att hyra en bit. Beträffande soptunnan skulle jag försökt förhandla
Leon_Azzaro: Vi köpte, för cirka 1 och ½ år sedan, ett nybyggt hus av en privatperson som var byggherre men hade anlitat ett företag för dess uppbyggnad (totalentreprenad). Snart är det dags för garantibesiktning och huset har en del torrsprickor då det är ett trähus. Min fråga är täcker garantin torrsprickor och ska entreprenören åtgärda dessa eller är det rimligt att anta det spricker i
Bigfoot: Här är någon som verkar ha tröttnat på felparkerare: http://www.dt.se/nyheter/dalarna/article549835.ece?pageNumber=2
billy_baver: TS hävdar att han inte själv valt att utföra arbetet. Vattenfall har (av allt att döma) påfört fastigheten en avgift, grundat på exempelvis ägarnas ursprungliga avtal.
Bagarn: Kommer osökt att tänka på Lars Molins film " Mjölkpallen". Den kan vare idégivande för dem som har upprepade problem med att plogbilen tar brevlådan :-)
Åsa76: Oj, intressant. Håll oss updaterade! Jag vill också veta! En bra organsisaiton att ring akan vara villaägarnas rikksförbunds jurister och kolla hur detta går till...
gråsten: Enligt en inlaga som nämns i målet NJA 1987 s 648 så krävde servitut inte skriftlig form före nuvarande ordabalkens ikraftträdande 1 januari 1972. Om servitutet inte redovisats vid försäljningen och därför förfallit har byggnadens ägare att föra bort byggnaden inom viss tidsfrist, annars tillfaller byggnaden markägaren genom accession (den blir fastighetstillbehör).
gråsten: Det här rättsfallet som hanterats både av vattenöverdomstolen och HD kan möjligen innehålla en del av intresse i vad gäller byggnad vid strandkanten och nyttjandet: https://lagen.nu/dom/nja/1987s648