2 406 läst ·
20 svar
2k läst
20 svar
Anslugningsavgifter utan att göra en ansluting!
Snabbsnigel skrev:Ha, ha det här blir absurdare och absurdare! Jag börjar få en känsla att de här avgifterna är baserade på någon vänstertänk som man hade på 70-talet. Att rika med stora fastigheter skall betala mer än de fattiga med små. Någon som var med och skrev VA-förordningar på den tiden som kan ge oss insikter i hur man tänkte?
Kan någon förklara för mig hur ett avlopp kan kosta mer i anslutningskostnader bara för att det rinner eventuellt mer vatten igenom det? Jag förstår att ett större avlopp kostar mer men eftersom dessa avgifter inte baseras på kapaciteten på avloppet så kanske det finns en annan engångskostnad som jag inte förstår? Resonemanget om att fler människor skulle skapa större belastning av avloppet vilket motiverar en större anslutningsavgift håller inte tycker jag då vattenavgiften per kubik borde reglera sånt.
om kommunen drar fram avlopp till ett område med 10 tomter á 1000kvm för 1 miljon så kostar det 100000:- / fastighet
säg att du köper alla tomter och slår ihop till 1 tomt som blir 10 000kvm och du ska betala 100 000:- i ansl.avg. då fattas det 900 000:- i kommunkassan för att brukarna ska betala den faktiska kostnaden.
vad är det som skiljer i pris ?
dimension på röret som är en liten del av hela kostnaden. etablering + arbets/maskinkostnad står nog för den stora biten.
mitt exempel var att kommunen drar fram avlopp till 10 tomter (dimensionerar därefter) och det kostar 1miljon om någon sedan köper 2 tomter och slår ihop dom till 1 tomt så blir priset högre med kvm tillägget, och det kostar lika mycket att dra fram dagvattenavloppet för drän, dagvatten samt takavattning då det ska täcka in hela tomtytan.
dimension på röret som är en liten del av hela kostnaden. etablering + arbets/maskinkostnad står nog för den stora biten.
mitt exempel var att kommunen drar fram avlopp till 10 tomter (dimensionerar därefter) och det kostar 1miljon om någon sedan köper 2 tomter och slår ihop dom till 1 tomt så blir priset högre med kvm tillägget, och det kostar lika mycket att dra fram dagvattenavloppet för drän, dagvatten samt takavattning då det ska täcka in hela tomtytan.
Men 1 anslutning till en villa på en 10 000tomt kostar inte mer en 1 anslutning till en villa på 1000m2 tomt? ja är villan på 2000m2 och tänkte för 25pers så visst men då är det ju hyreshus.
Det behövs ju inte 10 serviceventiler och 10 spolbrunnar osv bara för att tomten är större?
Håller med om att kostnaden för detta skall vara per ansluten byggnad och sedan regleras med kostnaden för förbrukning eftersom det iaf är den som styr belastning på reningsverk och nät?
Det behövs ju inte 10 serviceventiler och 10 spolbrunnar osv bara för att tomten är större?
Håller med om att kostnaden för detta skall vara per ansluten byggnad och sedan regleras med kostnaden för förbrukning eftersom det iaf är den som styr belastning på reningsverk och nät?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tvättmaskins avloppsanslutning utan vattenlås under handfat?
Badrum -
Varför rinner vattnet utanför duschutrymmen?
Badrum -
Stämmer det att detta inte går att lösa utan avvikelse/notering?
Badrum -
Ta hand om dagvatten utanför källardörr
Vatten & Avlopp -
Hur kan jag skarva ingångsslang med Aquastopp utan att tappa funktione
Kök