drainsniffer skrev:
Om dom har delgivits beslutet så har dom tre veckor på sig att överklaga, sen har tåget s.m.s. gått. Jag säger det igen: den enda som kan svara på om grannen
1. har delgivits beslutet,
2. vilket datum som överklagandetiden börjat löpa
är kommunen. Ring bygglovshandläggaren och fråga.
Men dom där tre veckorna är inte dom INNAN bygglovet blir beviljat? Kommunen ska ju delge byggplanerna till berörda grannar, de har då tre veckor på sig att klaga om de inte gör det går man vidare och klubbar igenom bygglovet. Ska de få tre veckor till på sig fundera om de vill klaga efter att ha blivit delgivna beslutet?

Om det nu är så att kommunen ska delge efter beslutet, varför står det då på mitt bygglov att grannarna godkänner avvikelsen?

edit, läste ditt förra inlägg en gång till och du har säkert rätt. Problemet är nog att kommunen inte följer rätt rutiner så det smartaste är nog som du skriver att ligga lågt så man inte väcker surkärringen...

Redigerat:
Om kommunen har skickat ut planerna till grannen före beslut så låter det som de gjort ett s.k "grannehörande". Dvs dina påskrifter var nog onödiga. När vi sökte bygglov för ombyggnad här i Stockholm så sade stadsbyggnadskontoret att de sköter grannehörandet, ev. egna kontakter i frågan med grannarna skall bara ses som artighet.

Men det är först när det finns ett beslut som det går att göra en formell överklagan av beslutet.

Nja, onödiga vet jag inte. Enligt kommunen så kunde antingen jag fixa påskrifter innan jag sökte eller så gjorde dom ett grannhörande. Jag fick uppfattningen att de var helt likvärdiga sätt att få godkännt av grannarna. Anledningen till att jag gjorde som jag gjorde var dels därför att jag ville snabba på processen sen inbillar jag mig att det känns bättre för grannarna om jag personligen kommer över och förklarar bygget samt ber om en underskrift än att det ska komma ett annonymt rekomenderat brev från kommunen. Trist om det i juridisk mening inte gick rätt till och grannarna fortfarande kan överklaga.

Dr.SiC skrev:
...sen inbillar jag mig att det känns bättre för grannarna om jag personligen kommer över och förklarar bygget samt ber om en underskrift än att det ska komma ett annonymt rekomenderat brev från kommunen.
Jag tror du tänkte helt rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.