Obesiktad oljetank

16k läst  33 svar

1. B
    Medlem Nivå 3
    Hej på er. Jag sålde för ett tag sedan ett hus som tidigare var uppvärmt med olja. När jag bodde i huset installerade jag bergvärme nästan direkt, och använde mig inte mer av olja. Oljetanken tömdes på sitt kvarvarande innehåll av en köpare som sög ur tanken via påfyllningsröret.
    Nu efter att jag har sålt huset så har jag fått reda på att det är besiktningsplikt för oljetankar, även sådana som inte används. Och jag har talat med miljöförvaltningen på kommunen där de ålägger mig att snarast åtgärda felet. Därför att det var jag som borde ha sett till att besikta tankendå jag var ägare till huset under 2004, som var sista besiktningstid för nedgrävd tank. Jag har kontaktat nuvarande ägare, och erbjudit mig att stå för att sätta tanken ur spel, dvs rengöra den mha tex Sita som då utfärdar intyg. Problemet är bara att tanken ligger nergrävd och ingen vet riktigt var den ligger.... Vad skulle ni ha gjort?
    Jag vill gärna hjälpa till då jag har lite dåligt samvete för att ha sålt ett hus med ett fel i, men detta borde ingå i undersökningsplikten. Kanske har miljöförvaltningen rätt i vad dom säger....
    Hur som helst, kunde jag bara komma åt tanken vore det hela enkelt. Men det känns betungande att behöva gräva upp tomten för den nya ägaren...
    Hur skulle ni ha löst detta på bästa sätt?

2. klaskarlsson
    Medlem · Nivå 12
    Det måste väl gå att hitta påfyllnadröret/tanken utan att gräva upp den ?

Någon koll på ungefär vart den ä'r måste väl finnas på ritiningar eller liknande?

Annars kanske du kan hyra ne metalldetektor/låta Sita göra det ?

/K

3. B
    Medlem Nivå 3
    Påfyllnadsröret hittar man ju lätt. Men var själva tanken är är det ingen som vet. Har grävt med spade runt påfyllningsröret, men det sticker iväg någonstans och ligger 1.5 meter ner i backen. Finns inga ritningar eller dokument som visar var den är, inte någonstans. Sita tar gladeligen han om saneringsjobbet, men bara om manluckan är frilagd...

4. pinebar
    Medlem Nivå 11
    Men alltså.....
    När vi köpte vårt hus hade vi två oljetankar, en inomhus som vi såg och visste om och en utomhus som var tagen ur drift och nergrävd (och som vi inte ens förstod att den fanns när vi köpte huset). Den senare hittade vi när vi dränerade om.
    Varför i hela friden ska en oljetank som är tagen ur drift behöva inspekteras?

Och som sagt, det borde väl gå att hitta den med metalldetektor? De är ju rätt stora och ligger oftast inte så väldigt djupt ner.

5. B
    Medlem Nivå 3
    Problemet är väl att den officielt inte är tagen ur drift. Utan vi slutade bara att använda den när vi köpte huset. Vi visste då inte om ngt besiktningskrav (2003 var detta).
    Och även en tank som inte används måste om den inte är rengjord besiktas. Skall en tank tas ur bruk måste den saneras, annars kvarligger besiktningskravet.
    Har provat att gräva som sagt, och jag TROR att jag vet var den ligger. Men det är ca 2 meter ner i backen.... Lite tungt att gräva för hand. Det blir grävmaskin och detta kommer att försöra en del av tomten.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag förstår om du vill ta på dig detta, men rent formellt: Hur kan det vara ditt problem?

7. B
    Medlem Nivå 3
    Ja, inte vet jag. Dom menar att det är mitt problem då jag ägde kåken då tanken skulle ha varit besiktad, och då måste jag se till att fixa det nu.
    Jag vill gärna hjälpa till, men jag tänker inte ta en idiotkostnad och vara tvungen att återställa allt som det var innan. Men det går säkert att resonera fram ngt bra med nuvarande ägare. Jag har pratat med honom att jag kan stå för rengöringen av tanken.
    Men jag står inte för att plocka bort den eller så. Och rent juridiskt är väl inte heller detta mitt problem, eller är det det? Kan vara bra att veta innan man börja jobba, fall nuvarande ägare tänker bråka....Då kan det vara rätt skönt att ha lagen på sin sida och tacka för sig...
    Vad gäller, och hur hade ni gjort?

8. H
    Moderator · Nivå 25
    Verkar lite lustigt att du skulle vara ansvarig för tanken bara för att du ägde den när den borde besiktigats. Då borde man väl likaväl kunna komma fram till att den som ägde den ett år tidigare var ansvarig (har för mig att man hade typ 3 år på sig att besiktiga, men ingen gjorde det).

9. B
    Medlem Nivå 3
    Besiktningskravet började gälla år 2000 för nedgrävda tankar, och man hade till 2004 på sig. Deras resonemang är väl att jag ägde kåken när tiden gick ut. Och då vill dom hålla mig som ansvarig. Vore rätt skönt att INTE vara det rent rättsligt, om det skulle bli ngt strul med de som bor där nu, typ "allt ska återställas som det var innan, oavsett kostnad. Eller att de helt enkelt vägrar låta mig gräva....

10. M
    Medlem Nivå 9
    Om inte du kan hitta tanken borde väl inte ngn myndighet kunna göra det heller? Eller är jag ful nu?

11. H
    Moderator · Nivå 25
    Jag har för mig att ett godkänt sät att "avsluta" en nedgrävd tank är att först rengöra den och sedan fylla den med sand eller liknande. Alternativt gräva upp den.

12. B
    Medlem Nivå 3
    Godkänt är att rengöra den, och se till att den inte går att fylla på igen, dvs ta bort/plombera påfyllningsrör. Men för att komma åt den, så måste den grävas fram, och den ligger inte som brukligt 20-30 cm ner, Utan på ca 2 meters djup...Dvs grävmaskin måste användas och det kan bli mkt förstörd gräsmatta.. :(
    Och myndigheterna skiter i var tanken ligger, de vet om att den finns. Det räcker.

Men åter till ämnet: Vad gäller rent lagligt. Är det mitt ansvar egentligen? Följer inte ansvaret med fastigheten? Oljetanken kan de ju knappast få som dolt fel då det faller under undersökningsplikten, och dessutom talade vi om att den låg kvar. Vill veta OM det skulle bli en konflikt om detta. Då kan det vara bra om man egentligen inte är ansvarig utan bara vill visa sin goda vilja...

13. B
    Medlem Nivå 3
    Det är helt enkelt ett bättre förhandlingsläge om man bara gör en sak för att vara snäll, istället för att det är ett lagligt krav.

14. H
    Moderator · Nivå 25
    OM det nu är så att besiktningsansvaret följer med ägaren som ägde den vi besiktningsperiodens utång (vilket jag förstår på dig att ngn. myndighet vill hävda, rätt eller fel). Då borde ju ditt ansvar bara vara att få den besiktigad, inte "avställd". Nu kanske det är ungefär lika knepigt att besiktiga den som att få den rengjord etc. Men i så fall så blir ju alla framtida besiktningar den nya ägarens problem.

15. B
    Medlem Nivå 3
    Det är det jag inte vet, vems ansvaret egentligen är. Att få den avställd är samma besvär som att få den besiktad, Inormalfallet är detta inget problem. Att det är ett problem nu är ju för att den ligger djupt ner under gräsmattan, och dessutom på ett hus som jag ej längre äger. Hade det varit mitt hus hade jag ju bara tagit dit en grävare och skottat fram den, och sedan tagit restareande arbete som ordinare trädgårdsarbete. Frågan är hur sugen nuvarande ägare är att jag dundrar in med grävaren och gräver upp hans tomt.... Det är ju bara att prata med honom, givetvis. Men det vore kul att veta att detta egentligen inte är mitt ansvar, då man kan hävda det om det skulle bli något strul.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: