T
Troberg: [citat] Ah, det här är ett ämne som jag kan, jag har gjort ett program som stöttar med den krångliga juridiken kring fordonsflytt som används av många svenska kommuner. Egentligen är det inte krångligt att flytta på tomtmark, speciellt inte om det är ett fordonsvrak (definierat som att det skulle kosta mer att rusta upp den så att den går genom bilprovningen än vad man skulle få om
16 svar · 6,4k läst
LAINE
LAINE: Vi har haft samma problem i en fastighet, då hade man tidigt tapetserat med en tät plasttapet vid byggnadsåret som stoppade den naturliga fuktvandringen. Det är bara att riva bort all gammal tapet och börja om, om det nu är så i ditt fall ochså. En bra början vid sådana hära ärenden är att be föreningen boka in Anticimex för en oberonde undersökning.
5 svar · 8,7k läst
P
DIY_freak: Inga verktyg skall tas med anser jag, om du inte har kört fast verktygen i huset så de följer med vid försäljningen av huset och därmed anses ha ökat husets värde? :O Om du hyr en maskin för ett arbete, så kan du nog använda den kostnaden. Köper du en maskin, så anser jag att du maximalt kan använda en kostnad som motsvarar en rimlig avskrivning av maskinen. Du är väl medveten om
1 svar · 2,1k läst
A
AndersS: Inte svar på din fråga, men en fundering. Dörren går inte till ett bad/duschutrymme?
11 svar · 2,8k läst
·
D
Dublin: Du får komma ihåg att årets vinter har varit rekordkall. Närmaste väderstation hos mig gav -7,5 i snitt för januari - näst kallaste januari de senaste 10 åren var -3,6. Det är klart att det gör en stor skillnad, särsklit när pannan både ska värma hus och vatten.
21 svar · 2,8k läst
T
Troberg: [citat] Exakt. Man måste redan innan man går in i konflikten bestämma sig för om man avser att lösa konflikten eller att vinna konflikten, därför att det påverkar hela taktikupplägget.
93 svar · 19,1k läst
T
Troberg: Det finns också vissa föreskrifter där "brottet" är avkriminaliserat, tex parkeringsföreskrifter. Det är därför som P-böter formellt sett är "kontrollavgift",. inte "böter", och det är därför de inte belastar ditt brottsregister. Anledningen till att man har detta på just P-förseelser är att man sällan kan koppla en person till förseelsen, bara ett fordon. Skulle det vara ett
2 svar · 5,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: Att begära in borrningsprotokoll är absolut något man kan göra vid köp, så det är nog svårt att hävda dolt fel. Att brunnar sinar på Gotland är tyvärr inte heller ovanligt, det är ont om vatten här på många ställen. Är det så att det finns vittnen på att brunnen sinar varje, eller de flesta, sommrar så kanske du har ett "case" mot säljaren om denne uppgivit att det aldrig
16 svar · 7,4k läst
H
hempularen: Nja.. Om säljaren med fog kan anse att han inte blivit informerad om att köparen vill häva, då blir ju avtalet giltigt när tiden har gått. Säljaren har då ett giltigt bindande köpeavtal, mäklaren har genomfört affären och får sitt arvode. Så att mäklaren håller i handpenningen spelar ju inte så stor roll.
5 svar · 4,0k läst
Fabrikör Stava
Fabrikör Stava: Jag har vid några tillfällen köpt in el-material via en stor grossist, Malmbergs el. Kanske en av sveriges största grossister. Det jag slagits av är den dåliga kvaliteten på produkterna. Dock är de billiga så jag skall inte säga att det inte är prisvärt. När jag köpt detta har det varit i de fall jag vet att produkterna inte skall användas särskilt länge. Men i ditt fall skall
3 svar · 1,1k läst
B
b_hasse: Hela diskussionen är meningslös. Om firman är nedlagd äger din fru sakerna som en "vanlig" privatperson. Ett köpande företag får bara göra momsavdrag om säljaren är momsregistrerad och momsen betalas till skatteverket. Det finns ingen vinst med det. Om hon hade tänkt att sälja en sak för 10 000:- + moms så får hon i stället sälja den för 10 000:- utan moms. Det blir samma
5 svar · 1,8k läst
Thomas59
Thomas59: [citat] Urhunden, det svar du fått är inte konstigt. Det är helt korrekt. Att det inte är det svar du ville ha är en annan sak. I praxis har inte säljarens upplysningsplikt bedömts särskilt stark. Säljaren har visserligen en upplysningsplikt men köparens undersökningsplikt är avsevärt mycket större. Underlåtelse att upplysa om fel eller brister ger inte köparen någon automatisk
13 svar · 3,0k läst
O
ordain: [citat] Han skriver att de förlorade genom att det blev "dyrare för husföretaget att betala juristarvodet än att betala vite, samtidigt som de fick en än mer besviken kund." Dessutom fick de dålig PR på Sveriges ledande forum för husbyggare. Så nog förlorade de allt.
9 svar · 5,3k läst
Thomas59
Thomas59: Ska man hårddra saken kan bör man inte med automatik lita på vad som skriv i objektsbeskrivningen och definitiv inte vad so skrivs i frågelistan. Alla utfästelser (inte bara el) bör tas med i det skrivna avtalet och PRECISERAS. Säger säljaren att det är nydragen el i fastigheten bör det preciseras om det gäller alla rum, inom och utomhus, ny central, nya ledningar osv osv. FÖrst då
10 svar · 4,2k läst
Göran.W
Göran.W: Be han vänligt men bestämt att slänga snön på något mer lämplit ställe. Vägrar han skyfla helt sonika tillbaka den där den låg innan.
1 svar · 1,7k läst
F
Fjodor: [citat] Där ser du! Nu fick jag ett enkelt förtydligande den här gången! Det var av det skälet som jag ville ha enkla svar för att slippa leta upp "skarprättare" d^_^b Cheers F
23 svar · 6,3k läst
H
hempularen: Njaa.. Det finns i köplagen, regler som liknar regleran om dolda fel i fastighetsammanhang. Att köpa en bostadsrätt är rent juridiskt ungefär detsamma som att köpa en cykel på blocket (lite förenklat). Det finns en regel som säger något i stil med att om objektet inte är i det skick som köparen med fog har anledning att anta, så kan säljaren bli ansvarig (fritt ur mitt halvtaskiga
7 svar · 3,8k läst
jarlh
jarlh: På elräkningarna vi får står årsförbrukningen specificerad. Vad stod det för förbrukning på säljarens räkningar? Stod det (ungefär) 22150 eller 33150? Svägerskan med make köpte stort, gammalt hus där driftskostnaden visade sig vida överskrida vad som utlovats. De tjafsade med mäklaren/säljaren och fick tillbaka lite pengar. (Ungefär skillnaden för ett par år... Vet inte hur
8 svar · 1,7k läst
T
Troberg: Med tanke på att du antagligen bidragit med mycket synpunkter och kreativitet så tror jag att det skulle vara svårt för dem att hävda exklusivt ägande i rätten. I värsta fall så får du väl rita om skissen på egen hand, det borde falla under samma regler som att man kan skriva om spelregler med egna ord och sälja utan problem med de som gjorde de ursprungliga spelreglerna.
1 svar · 1,1k läst
M
-MH-: [citat] Jag menade också åker. [citat] Det är inte så miljöbalken funkar. Den tar oftast inte hänsyn till vem som var där först. [citat] Fast nu var det ju inte mackägaren i detta fallet. om jag förstod saken rätt.
27 svar · 2,1k läst
·
Y
Yrrol: [citat] Nja, jag reagerade på att taket svikta när man gick på lagningarna (rötskador som de tog bort i två hörn) i övrigt så vet jag inte, ligger snö i mitten så ser inte såmycket.. (plant garagetak) Jag påpekade innan de börja att göra ordentligt med baktanke att kalaset skulle funka som uteplats sen, så blev väl lite skeptisk när det inte bar mig riktigt... hum hum... törs
14 svar · 3,9k läst
I
idylie: Jag fick ett trasig larm från Vikinglarm (http://www.vikinglarm.se/). De vill inte erkänna det, och jag var tvungen att betala frakt (för att få och skicka tillbaka larmet). Det är orättvist eftersom det är inte mitt fel att larmet var trasigt, jag fick bara det som de säljer. Jag har förlorat ungefär 400 kr med frakt för ett trasig larm. Den här belopp är för liten för att kunna
0 svar · 2,9k läst
K
kroken: Hur har det gått, har du fått något utlåtande från någon besiktningsman? Själv har jag tidigare varit återförsäljare för dem. De få reklamationer jag hade under tiden då skötte de exemplariskt.
34 svar · 5,1k läst
G
Gladh: [citat] Vanlig FK kabel får du inte lägga ivägg utan rör. Men kabel som är extra isolerad får du lägga i vägg utan rör. Det är dock en gåta varför man någonsin skulle vilja göra det, men det är en annan fråga.
6 svar · 6,7k läst
volvo
volvo: Jag antar att det är tal om en BRF där du köpt en lägenhet. VAr med och fråga, peka och var aktiv vid besiktningen. Om det är något som du tycker verkar tokigt men besiktningsmannen säger att dte är ok kan du begära att få det infört i protokollet ändå. Dessutom gäller det att styrelsen i denna nya förening ochså bevakar besiktningen av de gemensamma utrymmena såsom ev.
1 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Men ställ ett krav mpt säljaren, om säljaren vet att han påstått att maskinen fungerade så är det hyffaat stor chan att han tar på sig felet. Iom. att ni då får en ny maskin så kanske en ersättningsnivå på 20-70% är rimlig beroende på hur ny maskinen var.
6 svar · 1,8k läst
A
Algen: Lider med dig! Men om jag förstår det rätt har du betalat i förskott för tjänster bolaget inte utfört. Om bolaget sedan går i konkurs är det väl bara att ställa sig i kön bland övriga fordringsägare (efter att prioriterade fordringsägare tagit sitt) d v s chansen att du ska få några pengar är väldigt liten. Att gå på ägaren personligen tror jag inte heller på då det ska
10 svar · 4,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.