MathiasS
MathiasS: ....och har man inget avtalat kan leverantören sätta betalningstiden till 10 dagar. Det är väl en smått retoriskt fråga men VARFÖR VARFÖR köper man tjänster för 50-100k utan att ha en riktig offert på plats? :confused: Du har ingen exakt specifikation på vad som ska göras? Du har bara din egen uppgift att hänvisa till när det gäller överenskomna priser? Övriga villkor kring
5 svar · 2,4k läst
BiFuel
BiFuel: Ett av problemen, förutom att det inte upplystes om kostnader i förväg, är också bemötandet från firman. Har själv erfarenhet av detta från samma firma och smidighet är inte nyckelordet här (även om det i mitt fall inte var just fakturan som var problemet)...
29 svar · 4,7k läst
C
Cockaby: Om din mosters man äger 25% av fastigheten beror också på vad som stod i din mormors testamente. Det finns möjlighet att uttryckligen i testamentet skriva att det inte ska vara del av giftorättsgods eller vad det nu heter. Om det redan är oklarheter och lite dålig stämning kring detta så hade jag tagit kontakt med en advokat som får träffa er alla och som uttyder vad din moster vill
3 svar · 1,7k läst
S
Sonette: Vi har nu fått veta att eftersom det finns med en kategori för "Extra grus" i kalkylen så har man där tänkt att det är för garageuppfart etc och man tar därmed för givet att alla vill ha det gjort. Vad gäller jorden så har vi inte hört något mer och vår säljare kunde uttala sig om den mer än att det kunde försäkras att entreprenören är seriös och aldrig skulle luras. Jag är
6 svar · 5,3k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Hmm. Huset är 30år - är taket lika gammalt ? 1. Om taket är 30 år och läckan först nu har uppstått så är det nog inte mycket mer att göra än att lägga om taket - 30år är inte en onormal livslängd på tak vad jag förstår - även om det i teorin kan hålla både 40 och 50 år... 2. Det är väl inte onormalt om taket är gammalt ? Ni har ju dessutom haft 2 år på er att
6 svar · 2,0k läst
P
para: [citat] Här var det inte fråga om att föra några pengar mellan konton ens. Bara upprätta köpekontrakt och köpebrev, skicka ut en förhandskopia där alla direkt samtyckte och sen skicka ut utskrift på "lite finare papper". Signeringar, bevittningar och pengaöverföringar sköter vi själva efter att vi fått hem det fina kontraktet.
9 svar · 14,7k läst
F
fletarn: Det verkar som ni har bra koll! Jag kan inte förstå varför entreprenörerna ska ställa 10% säkerhet. Delad entreprenad innebär ju att ni som köpare har flera avtalsparter. Garbo har inga entreprenörer men ska täcka upp för en eventuell kostnadsökning, eller? Stå på er och sätt hårt mot dem. Har de lovat en sak kan de inte ändra sig hur som helst, åtminstone inte utan att
3 svar · 2,0k läst
H
hempularen: Jag är ingen expert på detta, emn så vitt jag förstår så kommer du i något läge att få krvaet via kronofogden, det är då det verkligen gäller att bestrida det, om det inte fungerat tidigare. Kronogfogden skall så vitt jag förstår "släppa" ärendet om du bestrider. Sedan är det upp till företaget att driva det via domstol. I mina ögon är reglerna luddiga, om fogden tex. kräver
1 svar · 3,2k läst
H
hempularen: Jag tog bort företagets inlägg, helt i enlighet med forumsreglerna. Samtidigt uppmanade jag företagaren att kontakta marlene för att diskutera om han kan få införa ett genmäle. Detta är något vi i vissa fall tillåter. Men det gäller att komma ihåg att detta är ett forum för konsumenter.
23 svar · 2,9k läst
C
carinpeter: [citat] Tack för en tydlig redogörelse. Vi hoppas byggföretaget går på kommunens linje. Igår fick vi ett tilläggsavtal vi skulle skriva under och då var fortfarande friskrivningstexten kvar så vi skickade tillbaka den och har inte hört något mer ännu.
19 svar · 3,6k läst
H
HEM2121: [citat] Du får inga betalningsanmärkningar, du stoppar fakturan att gå vidare om du bestrider fakturan, bestridandet skulle jag skicka skriftligen i ett rekommenderat brev, samt att du behåller en kopia. Det räcker att du skriver att du bestrider fakturan nummer xxx pga ej utförda åtgärder..... och med datum. Har du rätt så får du heller inga exra avgifter, ränta osv. Ta kontakt med
9 svar · 1,2k läst
H
hempularen: Så tolkar jag det. Nu handlade det tydligen ev. om bakfall i TS tvättstuga.
65 svar · 10,8k läst
t_ehrngren
t_ehrngren: Om arbeterna är enl GVK skall du först få kopia på "Anmälan av våtrum". Sen skall du få en kopia på "Förkontroll av våtrum". Ovanstående dokument skall du ha innan arbetena med tätskikt i badrummet påbörjats. Efter färdigställande skall du begära att få "Egenkontroll av tätskikt våtrum". Du kan även, mot kostnad, kräva en kontroll av GVK. Gå gärna in på www.gvk.se och
1 svar · 747 läst
L
larsg: Hantverkare är fantastiska. Har ni kommit överrens om en timme så är det vad du ska betala. Man kan inte lägga på div annat i efterhand. En annan fråga är om det är rimligt att man betalar milersättning etc. Ja, det kan man väl säga, men det krävs att det framgår någonstans att det tillkommer.
11 svar · 1,8k läst
N
Niklas_B: Tackar för input. Ungefär de svar jag själv fått när jag frågat utomstående om råd som anses ha kompetens i ämnet. Egentligen är det bara medlemmarna i min förening som säger att saker borde vara omvända. De har enl. deras utsago vänt sig till SBC som de backar upp sina påståenden med. Vad kan jag använda för argument? Som sagt verkar de vifta bort information ajg får från
3 svar · 3,3k läst
taz
taz: Vi har några ouppklarade affärer med en entreprenör där vi tvistar om lite kvarvarande saker avsende uppförandet av vårat hus. När jag i dagarna gör en kontroll på bolaget så ser jag att det har fått en ansökan om betalningsföreläggande mot sig av en privatperson som har drivit det vidare till tingsrätten där ansökan är överlämmnad till domstol som det så fint heter. Eftersom
0 svar · 989 läst
A
AndersS: Jag är god man och hjälper min huvudman i det dagliga livet så att huvudmannens rättigheter tillgodoses utifrån de behov som finns. Allt ska göras i samförstånd med huvudmannen. Huvudmannen har alla rättigheter som en myndig person har, dvs är inte omyndigförklarad. Skilj här på att det även finns personer som har förmyndare som är en helt annan roll och helt andra befogenheter.
6 svar · 1,6k läst
B
b_hasse: Det finns en fälla här, som jag dock inte är helt säker på. Jag har hört att det endast är den halva av huset som sambon köper in sig i som är köpt för gemensamt bruk. Den andra halvan tillhör helt den som ägde huset från början. Det skulle i så fall innebära att vid en separation så får den som ägde huset från början 75%, medan den som köpte in sig i halva huset endast
4 svar · 2,9k läst
K
DIY_freak: Jag kan naturligtvis inte veta hur du är i verkligheten. Du kanske har haft ett oändligt tålamod som köpare... Jag går ju bara efter det intryck som jag får av vad du skriver här och då ter sig din berättelse om t.ex. skorstenen som om du har alldeles för högt ställda förväntningar på vad man kan kräva vid ett husköp. Om säljaren säger att eldstaden är godkänd (=ej belagd med
32 svar · 15,8k läst
O
ordain: [citat] Att kommunen sålt fyllnadsmassor tidigare är inget bevis på att det är ett köpeavtal som slutits och inte ett avtal om gåva. Man får ge bort saker även om man tidigare sålt samma vara. [citat] Det där är ju något helt annat. I det fallet har du aldrig lovats att det är gratis. Nu har TS fått information av någon som han trott haft ställningsfullmakt om att massorna är
33 svar · 3,1k läst
M
monro: Ja, A det är jag (monro) Ärtendet kom upp i nämnden. Jag fick fel på alla punkter. Handläggaren kontrollerade aldrig ( ville inte? ) placeringen av anläggningen. Bortsåg från angivet grundvattendjup och "dräneringsröret" till ån. Beslut:: Avslås då A:s påståenden ej kan styrkas och att B inkommit med nya underlag. Ni tror det inte, men så här skriver B i sitt svar:
18 svar · 4,0k läst
G
Gladh: [citat] När du skall betala premien så ingår det givetviss, när du vill ha ut pengar för fel i grunden så ingår den givetviss inte :). Själv tycker jag det är självklart att grunden ingår i byggnadens konstruktion och då allt det som man gjort efterman jämnat till marken. Alltså från det att man lägger på makadamet och uppåt. Om något är fel därifrån så kan det ju få
3 svar · 1,0k läst
J
jarven60: Det står ett gammal hus samt förråd på tomten men i väldigt dåligt skick så ett nytt hus skall byggas vid sidan om det gamla..men jag skall kolla upp vad skillnaden är och om nyttjanderätt funkar bättre. Har aldrig varit i kontakt med arrende förut så jag uppskattar verkligen dina synpunkter
4 svar · 2,4k läst
TorOdd
TorOdd: Lyfter denna tråden lite. I kontraktet ABS 09 finns en text: "Arbetsmiljö Vid arbetets utförande svara entreprenören för arbetsmiljön. I förekommande fall ska entreprenören även under planeringen och projekteringen se till att arbetsmiljösynpinkter beaktas. Om beställaren har ingått avtal med fler än en entreprenör avseende arbete på den fastighet som berörs av entreprenaden, ska
9 svar · 3,5k läst
V
Venca: Tack för era synpunkter. Har inte riktigt "vågat" ringa skatteverket och fråga än eftersom jag vill leva i tron om att vi får använda ROT ett tag till:)
3 svar · 1,7k läst
Freco
Freco: Utgångspunkten för när fordran uppkom är avtalet. Sen finns det olika situationer som gör att man kan ha ett annat sätt att se det. Oaktat detta så är ett erkännande från din sida en sådan preskriptionsavbrytande åtgärd som gör att ny preskriptionstid börjar löpa. Troligen kan det tolkas som ett erkännande att han kommer och jobbar hos dig, varför troligtvis preskriptionstiden
3 svar · 2,4k läst
Snailman
Snailman: Finns en annan tråd här på forumet där byggfelsförsäkringen skulle kosta jättemycket, för att firman hade haft någon betalningsanmärkning, har för mig de löste det med att de la ner firman och startade en ny (den nya hade ju inga betalningsanmärkningar)
11 svar · 2,3k läst
V
Venca: Vi har precis avslutat en dold-fel (badrum) process med hjälpa av en advokat. Vi behövde som tur var inte gå till domstol utan det slutade med en förlikning. Vi har Trygg-Hansa som försäkringsbolag och advokaten fick sin del direkt från dem och vi fick faktura från honom på den del som försäkringsbolaget inte tog.
7 svar · 1,1k läst
H
Heureka: Bra poänger, Herr Baver!
27 svar · 7,2k läst
LAINE
LAINE: När det gäller mindre hantverkare som gjort ett bra jobb, så skulle jag nog ha påmint. Dock i TS fall så var hon inte helt nöjd med jobbet och då skulle inte jag heller ha påpekat missen. Kompisen sa upp sitt ettårsabonnemang på mobilen några månader efter tecknande, de skulle skicka sluträkning på den minsta totalkostnaden i augusti på cirka 8000:- och har ännu inte fått
11 svar · 2,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.