Trist att du måste "börja om" med ny byggare, men givet situationen var detta bästa möjliga utfall för dig. Klokt hanterat.

M Moxxi skrev:
Vill tacka för alla svar här i tråden, uppskattas!!

Tänkte att jag kan dela med mig av vad juristen sa, samt hur det löst sig. Kanske kan det vara till hjälp för någon annan.

Enligt juristen:
- Vi har i nuläget ingen grund att häva avtalet, det måste ske på byggarens initiativ.
- För att inte vi ska vara delaktiga i att bygget försenas ytterligare behöver vi kräva att arbetet utförs enligt påskrivet avtal. Om vi är delaktiga i en försening så kan vi ev. krävas på skadestånd.
- Om byggaren väljer att fullfölja arbetet enligt påskrivet avtal kan vi inte neka dem
- Det är inte olagligt att skicka nya anbud som inkluderar redan avtalat arbete, men vi har såklart full rätt att tacka nej

Innan vi pratade med juristen hade vi meddelat byggaren att de var välkomna att annullera avtalet om de ansåg att de inte kunde leverera enligt avtal.
Enligt juristen var detta egentligen felaktigt, vi borde sagt att vi vill att de levererar enligt överenskommelse. Jag håller ju inte med, vi vill inte ha en byggare som vi tappat förtroendet för, men vad juridiken säger och vad man själv anser är ju inte alltid detsamma…. jag anser att det var bra att vi gav dem en öppning till att annullera.

Det var alltså viktigt (i juridisk mening) att vi tryckte på att vi ville ha arbetet utfört enligt avtal och att vi inte sinkade tidplanen.

Efter detta så var det egentligen inget krångel, byggaren skickade ett ganska juridiskt formulerat mail där de hävde avtalet och att vi avslutar i samförstånd och ingen part har några krav gentemot den andra.
Vi svarade ungefär likadant på juristens inrådan.

Kanske att vi kunnat hävda att det här skapar merkostnader för oss (det gör det), men ärligt talat vill vi inte bråka mer.
Vi fokserar på att det ska bli bra med nästa byggare. Har lite svårt att se vad vi ska dra för lärdom dock, möjligtvis att speca arbetet ännu mer, men att vi ska behöva speca byggnadstekniska lösningar är ju inte vettigt.
Vi gick som sagt igenom alla detaljer på plats i huset innan vi fick en offert och fick 4 offerter som låg nära varandra i pris vilket borde tyda på att specen nog ändå var rätt bra.

Om det nu var så att bygget blev betydligt dyrare än de förväntat sig så hade det vettiga varit att säga det och försöka föra en dialog, inte skicka en ny offert som helt saknar detaljer om vad som fördyrats. Vi bad upprepade gånger om en förklaring vad som blivit dyrare, men utan resultat. Vi är liksom inte omöjliga, hade vi fått en vettig förklaring hade vi ju tagit ställning till det “nya” priset.

Slutet gott (typ).
Hur kommer det sig att ni prompt ville agera, kommunicera och förhandla med företaget, INNAN ni rådgjort med jurist? Riskabelt och onödigt...

• Haha
Bästerortarn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.