1 179 läst ·
1 svar
1k läst
1 svar
Hur hantera reklamation mot trilskande hantverkare?
Härom året fick jag en vattenradiator monterad i mitt duschrum. Den började läcka i våras, bara något år efter installation. Jag kontaktade firman som utfört installationen och efter flertalet påstötningar kom det ut en gubbe, som dock inte lagade felet, utan bara tog en bild och sa att de skulle återkomma. Vilket de inte har gjort. Jag har försökt ringa upp firman dagligen i en dryg månad, men de har slutat svara i telefon. Har även besökt firmans uppgivna kontorsadress, men där finns de inte längre kvar. Har hittat deras brevlåda och lagt meddelande "VG ring mig", men de ringer inte upp. Mail besvaras inte heller. Tog reda på vilka som sitter i styrelsen, men ledamöterna har inga telefonnummer tillgängliga. Hittade dock en suppleant som gick att ringa till. Den killen påstår sig dock inte vara suppleant längre och att bolagsverket skulle ha fel om styrelsens sammansättning...
Har även konsulterat en seriös hantverkare och fått veta att orsaken till läckaget är att installationen inte utförts fackmässigt.
Koll av firmans ekonomi ger att de har stor omsättning och god vinst, så det verkar finnas pengar att ta av...
Sammanfattningsvis har jag att göra med en firma som slingrar sig och inte frivilligt tänker göra rätt för sig.
Hur kan jag lämpligen göra nu, för att tvinga fram ett avhjälpande på deras bekostnad?
Har även konsulterat en seriös hantverkare och fått veta att orsaken till läckaget är att installationen inte utförts fackmässigt.
Koll av firmans ekonomi ger att de har stor omsättning och god vinst, så det verkar finnas pengar att ta av...
Sammanfattningsvis har jag att göra med en firma som slingrar sig och inte frivilligt tänker göra rätt för sig.
Hur kan jag lämpligen göra nu, för att tvinga fram ett avhjälpande på deras bekostnad?
Hej,
Börja med att skriftligen reklamera felet till företaget där du tydligt beskriver problemet och kräver åtgärd inom en rimlig tidsfrist.
Om de inte svarar eller vägrar att åtgärda felet kan du:
Lycka till!
Börja med att skriftligen reklamera felet till företaget där du tydligt beskriver problemet och kräver åtgärd inom en rimlig tidsfrist.
Om de inte svarar eller vägrar att åtgärda felet kan du:
- Kontakta Konsumentverket eller din kommunala konsumentvägledning: De kan ge råd om hur du går vidare och vilka rättigheter du har.
- Anmäla ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN): ARN prövar tvister mellan konsumenter och företag. Om de bedömer att du har rätt kan du använda deras beslut som stöd vid vidare åtgärder. https://arn.se/
- Om ARN:s beslut inte följs kan du vända dig till tingsrätten och kräva att företaget åtgärdar felet eller ersätter dig för kostnaden att låta en annan hantverkare rätta till det.
Lycka till!
Klicka här för att svara