TRJBerg
Rent taktiskt (om man vill svara i förtid s a s) är att ta i riktigt ordentligt - det är en förhandlingssituation.

En helt annan sak är konsekvenserna för svärmodern. Ett allvarligt benbrott i hög ålder har hög sannolikhet för permanent begränsad rörelseförmåga och mycket långvarig värk.

A
Z zimbas skrev:
Du kanske ska kolla upp saker o ting innan du kommenterar vissa saker. 🙂 Bara ett tips , dessutom kanske du såg också , att du bara kan få ett nej . Vad är en bruten axel med allt det innebär värt för dig ???
Har du läst inlägg #39?
Jag antar inte😉

Rejäl skrev:
Har du läst inlägg #39?
Jag antar inte😉
Precis problemet är att jag inte skrev 10 miljoner , utan en rimlig summa.
Men du kan leva i din värld . Tills du kommer underfund med hur systemen fungerar ,

A
Z zimbas skrev:
Precis problemet är att jag inte skrev 10 miljoner , utan en rimlig summa.
Men du kan leva i din värld . Tills du kommer underfund med hur systemen fungerar ,
Jag undrar jag vilken VÄRLD du lever i
där man får sådana summor i skadestånd, sveda o värk..
Då vi i Sverige inte får det läs inlägg #39 igen så kanske det klarnar!

Det är alltså ett skadestånd från hyresvärden det gäller?
Din svärmor bör ju få en del om hon har egna försäkringar.
Har det alltid varit dåligt sandat eller hade man snöröjt nyligen och kanske inte hunnit sanda?

Ett hus som jag hyr ut till en kommunal verksamhet, där halkade en och bröt ett finger eller liknande.
Han började yra om skadestånd och stämma kommunen (han hade nog sett lite för mycket amerikanska filmer) men till saken hör att det blev underkylt regn helt plötsligt, typ -3 och spöregn så det blev isgata överallt, bilar till höger och vänster i dikena, lastbilar som stod i backar...
Kommunen klarade sig helt då det kom så plötsligt så ingen hade kunnat hinna med att sända där det behövdes.

Drivisen Drivisen skrev:
Som sagt det gäller att ha rätt försäkring, din vän hade definitivt en försäkring med ett stort invalidetsbelopp, sen kan han ha fått en funktionsnedsättning på kanske 5%. Har han då försäkrat sig för 3,2 mille så får han 160 000 kr. Det förekommer massor med fall i Sverige där man fått ut flera hundra tusen upp till en miljon - på sin försäkring. Så det gäller att ha bra försäkringar och stora belopp - men sådana kostar, ett bra tips är att vara kolletivavtalsanställd - där får man bra försäkringar billigt.

För att få invalidetsersättning eller ersättning för men krävs läkarintyg, foton av ärr osv. Det brukar man normalt först göra ett år efter olyckan för att säkerställa vad som är bestående efter behandling och rehabilitering.

Fastighetsägaren i fallet kommer inte att betala ut invalidetsersättning utan bara den delen som är sveda och värk - det är sällan mer än 5000 kr. Om hon som föll var helt oförsäkrad bör fastighetsägaren också ersätta för kostnader.
Absolut stämmer det du säger, dock inte ening i allt.
Själv har jag en separat olycksfallsförsäkring med försäkringsbelopp till 2.5mille, går då att få i värsta fall 200% av den summan. Kostar mig 120kr i månaden.
Men ja, som jag också försökte vara tydlig med ovan var just att allt innan denna typer av pengar ens kommer på tal så är det pengar för utgifter du själv haft relaterade till skadan. Sen först ett år efter sista ev. OP så beräknas invaliditetsgrad och ärr.
Ville bara få folk att förstå att det inte är sagor från andra sidan Atlanten med stora försäkringspengar.

Allt gott
✌️

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Du får skilja på försäkring och skadestånd. Försäkringen har du betalt för som en tjänst och har ett avtal som reglerar skadefallsbeloppen. I fallet skadestånd så följs istället praxis som kan vara klart snålare jämfört med en omfattande försäkring.
Det blir ju svårt eftersom försäkringsbolaget i detta fallet ville veta vad hon ev. Skulle yrka för ersättning hos Hyresvärden. Och om då försäkringsbolaget är inblandade så borde det i allra högsta grad finnas utrymme att ta i, för att inte bli överkörd av just försäkringsbolaget i slutändan.
Kan tex vara myclet värt för vissa fastighetsbolag att bara slippa dålig publicitet. Finns många parametrar här att ta hänsyn till, och en av dom är just att både Förs-B och Fast-B är inblandade om jag förstod det rätt. Varför skulle annars förs-B vara intresserade vad hon skulle yrka för ersättning hos fastighetsbolaget?

Skrev också att jag tycker det är bättre att ta i, så dom sätter i halsen för att de sen ska komma med ett motbud så en dialog kan hållas. det är helt orimligt att hon personligen ska komma fram till ett belopp själv., om jag fått den frågan så hade jag tagit i från tårna med en summa jag själv tyckt varit orimlig, enbart för att höra vad de själva har för prisbild. För att sen då lösa den ekonomiska biten genom ett samtal.
Så hon slipper sälja sig själv billigt.
Är ju omöjligt att veta vad som är en resonabel summa i denna typ av fall om man aldrig kommit i kontakt med det tidigare.

Annars helt enig i det du skriver.

Allt gott.
✌️

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.