E Emily Ekvall skrev:
Men jag har läst någonstans att en gåva kan inte belånas, å de känns ju dumt🤦🏼‍♀️😂 då vi har renoveringar framför oss som kommer kosta:)
Vi upprättade också ett gåvobrev på 50% av fastigheten som vi skickade in till Lantmäteriet. Sen gifte vi oss. Var inga som helst problem att få lån för renovering efter det.
 
  • Gilla
Artemisia och 1 till
  • Laddar…
E Emily Ekvall skrev:
jag har läst någonstans att en gåva kan inte belånas
Det kan den. Det är om man äger något, inte hur man skaffat egendomen, som avgör om den kan belånas.

Sen kan förstås banken värdera fastigheten lågt, och finns det ingen köpesumma att peka på kam det vara svårt att bevisa värdet, i synnerhet om det är ett område där få fastigheter omsätts.
 
  • Gilla
hempularen och 3 till
  • Laddar…
E Emily Ekvall skrev:
Men jag har läst någonstans att en gåva kan inte belånas, å de känns ju dumt🤦🏼‍♀️😂 då vi har renoveringar framför oss som kommer kosta:)
En gåva kan belånas. Min make gav mig halva sin del av en fastighet och den är nu belånad.
 
  • Gilla
E & H och 1 till
  • Laddar…
B BrokenArrow skrev:
Vi upprättade själva ett gåvobrev på 50% av fastigheten.
Skickade in till Lantmäteriet och fick betala expeditionsavgiften typ 900kr.
Klart!
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det är väl i och för sig ett bra råd, men det räcker inte för att TS ska bli hälftenägare till gården. Om de gifter sig blir gården giftorättsgods, men det förändrar inte själva ägarförhållandena. Som gifta kan de dock göra bodelning inom äktenskapet och skriva in TS som hälftenägare till gården i fastighetsregistret hos Lantmäteriet. Om det finns lån måste banken godkänna TS som låntagare också. En familjerätts- eller fastighetsjurist kan hjälpa till med pappersarbetet och ge råd kring vad som är bäst att göra!
Är det inte så att ifall make/maka som inte förde med sig gården betalar del av renovering så blir det gemensam egendom?
 
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Du frågar ju om två helt olika saker.

Ge en gåva eller köpa in sig, det kan ju bara ni avgöra hur ni vill ha en privatekonomi.
Ja, men läste någonstans att om jag får de som gåva får jag inte belåna min del, å de blir små jobbigt då vi behöver renovera hela kåken:)
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Det kan den. Det är om man äger något, inte hur man skaffat egendomen, som avgör om den kan belånas.

Sen kan förstås banken värdera fastigheten lågt, och finns det ingen köpesumma att peka på kam det vara svårt att bevisa värdet, i synnerhet om det är ett område där få fastigheter omsätts.
Aha! Tack:) det hjälpte min fråga😃 vi har redan haft mäklare ute och diskuterat våra renoveringar å har fått ett rikt värde när det är klart. Vi gav 500.000 för gården, vid klar renovering så gissar dom på 4.5-4.7M i värde.
 
E Emily Ekvall skrev:
Ja, men läste någonstans att om jag får de som gåva får jag inte belåna min del, å de blir små jobbigt då vi behöver renovera hela kåken:)
Man belånar definitionsmässigt hela fastigheten, inte sin del, men undantaget det är alltså det du hört fel. Släpp det.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Grannens Häck Grannens Häck skrev:
Och en bra livförsäkring ifall det som inte ska hända händer.
Det har jag:)
 
Aajnor Aajnor skrev:
Anlita någon som hjälper er skriva papper i och med ni har särkullebarn då är det ännu viktigare. Även om man skriver testamente om orubbat bo så har särkullebarn rätt till 50% av det dom skulle haft om dom vill ha ut sin del. Finns bra hjälp att få bla Svenska testamenten.
Just nu har vi bara min son, men planen är fler barn längre fram:) vill inte att min xman går in och bråkar utan vill skydda min sambo.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Ni gör som ni vill om ni gör gåva eller köp, men tänk på att ni också bör skriva samboavtal på detta. Visserligen gjordes köpet i syfte att ni ska bo där tillsammans, så i det avseendet har ni redan lika rätt till gården båda två, om än inte ekonomiskt. Men när man ändrar hit och dit finns det principer som gör att den ens parten av misstag kan finna sig stå som ägare till 75% istället för hälften.

Det är alltså samboavtalet som är nyckeln, inte om det är gåva eller köp. Är tyvärr inte tillräckligt juridiskt kunnig för att tipsa om HUR det ska skrivas, då jag gifte mig just för att slippa allt krångel 😉
Planen är att gifta oss på gården när den är klar🥰
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
L Linjs1 skrev:
Är det inte så att ifall make/maka som inte förde med sig gården betalar del av renovering så blir det gemensam egendom?
Nej, giftorättsgods eller samboegendom är inte detsamma som gemensamt ägd egendom. Både giftorättsgods och samboegendom, respektive ägd egendom är binära saker. Antingen är en fastighet (i det här fallet) giftorättsgods/samboegendom eller inte. Antingen är du lagfaren ägare i Lantmäteriets fastighetsregister eller är du det inte. Att en gemensam bostad är giftorättsgods eller samboegendom betyder att nettovärdet på bostaden ska ingå i en bodelning. Om sambo A äger fastigheten vid separation får hen köpa ut sambo B för halva nettovärdet (fastighetsvärdet minus bolånet), men hen är fortfarande ensam ägare i fastighetsregistret. För att båda makarna/samborna ska vara ägare till fastigheten måste det till ett köp/gåva/bodelning inom äktenskapet för att ändra ägarförhållandena.

Huvudregeln är att alla fastigheter är giftorättsgods, som i ditt exempel, oavsett vem som betalar renoveringar. Vill paret inte ha det så, får de skriva äktenskapsförord.
För sambos är den gemensamma bostaden bara samboegendom om den köpts för gemensamt bruk, oavsett vem som betalar renoveringarna.
Vad det gäller TS fastighet finns en sambofälla: Eftersom det är en hel gård, är det bara huset och tomten som är samboegendom. Resten av fastigheten, ekonomibyggnader, jordbruksmark och skog är inte "gemensam bostad och bohag" som det står i sambolagen, och ingår därför inte.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
En sak missas helt i tråden och det är om sambon verkligen genomfört ett köp eller om denne övertagit fastigheten som gåva mot vederlag.
Gåva mot vederlag är en rätt vanlig form att överlåta fastigheter inom familjen. Gåva kan till skillnad mot köp förenas med villkor. Sådana villkor kan vara att fastigheten inte får belånas eller att fastigheten utgör enskild egendom. Börja med att reda ut detta innan något annat görs.
 
  • Gilla
Safet och 1 till
  • Laddar…
B busholle skrev:
En sak missas helt i tråden och det är om sambon verkligen genomfört ett köp eller om denne övertagit fastigheten som gåva mot vederlag.
Gåva mot vederlag är en rätt vanlig form att överlåta fastigheter inom familjen. Gåva kan till skillnad mot köp förenas med villkor. Sådana villkor kan vara att fastigheten inte får belånas eller att fastigheten utgör enskild egendom. Börja med att reda ut detta innan något annat görs.
Det är regelrätt köpt, inget förtida arv el liknande. Utan köpt rakt av:)
 
  • Gilla
busholle
  • Laddar…
E E & H skrev:
Det är regelrätt köpt, inget förtida arv el liknande. Utan köpt rakt av:)
Bra, då har du fått vettiga råd i tråden.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.