Juridik
hempularen: [citat] Det beror väl helt på vad det står i detaljplanen för området. Inte ovanligt att just garage får byggas närmare gränsen, eller tom. direkt mot gränsen.
TobiasStockholm: [citat] Du missade nog ordet "ibland" i mitt inlägg... 🙄
SusoDus: Byggde garage på egen hand. Fick hjälp att rigga takstolarna och råsponten. Givetvis regnande det som satan dygnet innan taket kom på plats. Några månader senare såg råsponten på 'vinden' ut precis som på TS bilder. Jag fick panik och behandlade med Mögel-fri. Fick informationen att råsponten kan bli sån eftersom träet antagligen inte var helt torrt när taket lades. Då kom även
Claes Sörmland: [citat] Host, host lagligheten är väl så där om det är en ohederlig plan från styrelsen att överuttaxera. Men svårt att klandra, d v s lätt att komma undan med. Problemet är väl annars att med över 100 delägarfastigheter i samfälligheten är det alltid några som faktiskt vill ha sin utdelning utbetald och inte donera den till vägbelysning. Men jag håller med om att sannolikheten
hempularen: Blir lite osäker på vad du menar med "alltså alla är fel". är huset nybyggt för mindre än 10 år sedan. och alla badrum felbyggda? Eller är detta ett badrum som förmodas ha renoverats för mindre än 10 år sedan? Om det är en privatperson som låtit renovera badrummet, så har den personen rätt att reklammera i 10 år. Men han har ingen skyldighet gentemot dig att göra det. Om vi
Dowser4711: [citat] Nja, förutom utebliven information till dig som kund skulle återförsäljaren också ifrågasatt att de inte fick den levererad i rimlig tid. Så en hel del faller faktiskt på dem också. Men skönt att det har löst sig för dig!
PurreP: Bara att låta grannen köra. Det är väl bra om han gradar mot egen tomt men det där med att grada ett borrhål är i de flesta fall bara hittepå. Väldigt sällan görs det en riktig "styrd" borrning då det är väldigt mycket dyrare. Borren följer minsta motståndets lag och går på inget sätt som en rak vektor. Har ni otur hamnar de väldigt nära varandra men troligtvis har de
nattelog: Efter att byggaren bestridit vårt betalningsföreläggande valde vi att göra en stämningsansökan. Vi möttes vid en muntlig förberedelse hos tingsrätten till förlikning där byggaren gick med på att återbetala våra kostnader i början av nästa år. I och med att det blev en dom kan jag i det fall byggaren inte betalat i tid begära verkställande hos Kronofogden så får de driva in
Kirre2: Måste bara försvara Klarna lite. För ett antal år sedan var det som nån skrev, de tog in massor av pengar på förseningsavgifter eftersom det var väldigt otydligt när nåt skulle betalas, eller att man överhuvudtaget hade nåt att betala. Jag slutade använda Klarna helt och hållet pga det. Men nu fungerar Klarna jättebra, det är enkelt att se vad som ska betalas, lätt att
dolt_fel: [citat] Tror det är från länge sedan. Var en vind förrut, så anar att det är från den tiden. Ingen lukt eller sådant. Så inga problem då? (Och därmed inget dolt fel heller?)
Marcus_L: [citat] Förråd som ligger utanför lägenheten och inglasad eller icke inglasad balkong räknas varken som boarea eller biarea. Det är hyresvärdens ansvar att underhålla balkongen och uteplatsen. Det innebär att värden till exempel ska lösa sådant som behöver åtgärdas allt eftersom huset åldras. Om t.ex. balkongens räcke sittet löst och du tycker att du anser att det är farligt at
cpalm: Nu när @Sundsbron tyckte det var ett bra tillfälle att lyfta tråden kan man ju notera att Birger har en viss poäng i att vissa bolagsformer har det knepigt i det digitaliserade kontrollsamhället. En grej jag själv råkat ut för är t.ex. att Skatteverkets system ber banken att kontrollera att firmanamnet motsvarar kontohavarens namn vid anmälan av konto för utbetalning från
Plutus: Det är en sak jag inte förstår, TS skriver att köket har rivits ut och köparen har fått ersättning från försäkringsbolaget. Är det avloppet som har orsakat en skada? eller har man sett att avloppet inte är relinat när man rev köket?
newgirl: Kära Byggahusare! Jag söker å bekantas vägnar advokat eller juridiskt ombud inom fastighetsrätt med erfarenhet av plan och bygglag, markanvändning. Vi önskar rådgivning men även anlita för överklagan i ett ärende om föreläggande från kommunen. Jag letar och har letat men flera har inte tid och flera jobbar mer med avtal och tvister om köp/pengar. Någon här som kan rekommendera
Claes Sörmland: [citat] B hade inte rätt till den östra vägen. Men heller inte rätt till mer än delar av den västra vägen. MMD anger i sina domskäl att rättighetssituationen har utretts inom ramen för förrättningen i den västra sträckningen har B servitutsrätt till de röda och gröna sträckorna men inte till de blå: [bild] Tillägg, flygfotogranskning av mig: Det finns ingen bebyggelse på
cpalm: [citat] Nackdelen med det förfarandet är tiden, inte ovanligt att det dyker upp någon korrigering och då får man potentiellt skjuta upp justeringen till ytterligare nästa möte innan man kan skriva på osv. Under tiden hinner minnet om vad som egentligen beslutats svika, och man har börjat genomföra besluten utan ett justerat beslutsprotokoll. Nä, skall man ha en åsikt så är det
Småbrukaren: Kanske missförstod men han ska alltså sälja skog i form av timmer och vill skänka kvarvarande summa till er? Ska han ta ut virket själv eller anlita skogsbolag? Eller är det rentav mark han vill sälja? Försäljningen till inköparen får han skatta inkomst för men momsen går in i hans bolag. Gåvan till er beskattas inte. Det är han rimligtvis insatt i om han sålt skog förut. Det
Fairlane: [citat] Genialt drag. Sen hade jag önskat att staten helt sonika bärgat bilen och så ha hade han fått lösa ut den.
pmd: [citat] Om man inte har misskött inredningen så bör det väl räcka med att byta slitna bänkskivor och eventuella slitna skåpluckor? Det ska mycket till för att stommar behövs bytas. Någera gångjärn kan behöva bytas, förvisso, men det finns sätt att reparera slitna skruvhål.
Kluffe: [citat] Här håller jag inte riktigt med. Vedertagna avrundningsregler är ju såsom du anger i första stycket, men givet detta så kan ju ett mätvärde 30.049kvm avrundas ned till 30.0kvm i det fall man i mätprotokollet nöjer sig med en decimal eller 3 värdesiffror för att mappa mot lagkravets tre värdesiffror (dvs de där 30.0kvm). Slutsatsen tycker jag inte man kan dra att när
hempularen: [citat] Nu har jag ingen större koll på just detaljplaner. Men de som är duktiga på att skapa fördröjning, svarar alltid på ev. skrivelser på sista dagen, och begär då anstånd med att ge alla detaljer i sitt svar. Nekas anstånd, så överklagar man det beslutet, Och sedan börjar de undersöka om inte någon handläggare är jävig, och borde bytas ut. Ett praktexempel är när någon
Hexapoda: [citat] Tack för tips, men jag är redan rejält investerad i den här fastigheten, med beviljat bygglov för ett fritidshus m.m. Så inte aktuellt att byta. 🙂
klaskarlsson: [citat] Vad har det med saken att göra alls ? De personuppgifter som dom har om dig får dom troligen hålla iom att du är eller har varit kund där.- MEn skulle det vara så att dom har fler uppgifter än dom har fog för så får dom väl ta bort det..."skakigare" än så vet jag itne varför dom skulle bli ?
Claes Sörmland: [citat] Ja då blir man ju själv huvudman för den allmänna platsen.
sarsag: [citat] Vi har lyft det med husleverantören som tar det vidare till taktillverkaren så vi väntar på respons , jag har blivit lite otålig nu när vi väntar på svar.
hempularen: [citat] Det där är ett möjligt lite oväntat problem, som kan uppstå. Men det löser man relativt enkelt med ett samboavtal. När det gäller revinst så blir det nog struligt att undvika reavinst för din del här. Möjligen om ni gör det som delvis gåva, men då finns å andra sidan risken att du inte får fullt betalt för din halva (gåva kombinerat med ekonomisk ersättning hamnar i
Lonne: [citat] Ofta är det en bra lösning för alla parter, men det kan uppstå en situation där du förlorar din arvsrätt om du gör på detta viset.
Bozzen: [citat] Spelar väl ingen roll. Bara att ta över ärendet och ringa själv. Svårare än så är det inte.
HEM2121: [citat] Googla på, Byggnadshöjd för hus med mansardtak, där hittar du en del.