Hej, en fråga som delar många jag pratat med.
Vad gäller om jag ligger i högerfilen här. Får jag köra rakt fram och vänster? Eller bara höger? Saknas information?
Vad gäller om jag ligger i högerfilen här. Får jag köra rakt fram och vänster? Eller bara höger? Saknas information?
Iom att det inte är heldraget inne i rondellen får du lov att köra rakt fram även frpn höger fält. Det ser ut som att du måste byta fil inne i rondellen för att göra det men det är tillåtet.
Sen ska man ha jäkligt bra anledning till det. Att köra så pass oförutsägbart är ju recept på olycka.
Sen ska man ha jäkligt bra anledning till det. Att köra så pass oförutsägbart är ju recept på olycka.
Det är inte olagligt att köra runt rondellen i ytter fil. Men det är inte så man ska köra.
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Har kört där dagligen för några år sedan. Tips är att följa vad skyltarna visar.
Som du antyder kan man troligtvis ligga i högerfilen för att köra rakt fram eller vänster, men du kommer att bli påkörd då. Men eftersom en högerfilskörare inte gjorde ett filbyte så är denna person antagligen tekniskt sätt den som är mest oskyldig. Så har jag förstått det.
Men av alla som kör där dagligen kommer anse att denna person inte borde vara i trafiken. Följ skyltarna tack.
Som du antyder kan man troligtvis ligga i högerfilen för att köra rakt fram eller vänster, men du kommer att bli påkörd då. Men eftersom en högerfilskörare inte gjorde ett filbyte så är denna person antagligen tekniskt sätt den som är mest oskyldig. Så har jag förstått det.
Men av alla som kör där dagligen kommer anse att denna person inte borde vara i trafiken. Följ skyltarna tack.
Får korrigera, såg fel. Linjerna är inte dragna så utan du kan köra rakt utan filbyte.Rkarlsson skrev:
Rent ut korkat att skylta så utan att stödja med linjeringen inne i rondellen.
Men skyltning före rondellen är formellt till vägledning, det är linjerna inne i som bestämmer hur man kör rent formellt. Ska inte starta med hur många väghållare skapar förvirrande trafikmiljöer.
Edit, lyckades citera fel inlägg.
Notera att det finns rondeller skyltade på samma sätt där det saknas 2 filer i delar av rondellen så jag skulle inte lägga mig till höger om jag ville rakt fram. Här måste du ändå korsa körfältet från innerfilen för att ta dig förbi första avfarten, vilket betyder att du ska blinka och kolla död vinkel, etc...
Kollar man gå google så ser det ut som där funnits linjer, men att de är helt uppslitna så de behöver måla om.U Ursidae skrev:Får korrigera, såg fel. Linjerna är inte dragna så utan du kan köra rakt utan filbyte.
Rent ut korkat att skylta så utan att stödja med linjeringen inne i rondellen.
Men skyltning före rondellen är formellt till vägledning, det är linjerna inne i som bestämmer hur man kör rent formellt. Ska inte starta med hur många väghållare skapar förvirrande trafikmiljöer.
Edit, lyckades citera fel inlägg.
Följ skyltarna och pilarna, risken är enorm att du blir påkörd om du gör på annat vis. Skyltarna är exemplariska på var du skall ihop med pilarna i vägen.
Å andra sidan, den som kör in i cirkulationsplatsen västerifrån från Råsundavägen är uppenbarligen fri att välja valfritt körfält. Så det går inte att räkna med att alla som ligger i yttre körfältet skall åka av mot Stockholm.Rkarlsson skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Läste någon som rekommenderade att alltid välja höger/yttre körfält i en cirkulationsplats eftersom man då formellt sett inte har väjningsplikt mot någon om inte finns några särskilda märken i cirkulationsplatsen.
Kanske lite tillspetsat, men det ligger något i det.
Visst, om man fullständigt skiter i flytet i trafiken och bara prioriterar sig själv så. Men frågan är om man borde köra då. Det är inte olagligt, men olämpligt.
Denne rondellen var svår för att linjerna är helt uppslitna. Men det är ju ändå lite heldraget innan. Och troligtvis streckat lite längre fram för att de som kommer från annan infart ska kunna svänga av.C cpalm skrev:Å andra sidan, den som kör in i cirkulationsplatsen västerifrån från Råsundavägen är uppenbarligen fri att välja valfritt körfält. Så det går inte att räkna med att alla som ligger i yttre körfältet skall åka av mot Stockholm.
[bild]
Läste någon som rekommenderade att alltid välja höger/yttre körfält i en cirkulationsplats eftersom man då formellt sett inte har väjningsplikt mot någon om inte finns några särskilda märken i cirkulationsplatsen.
Kanske lite tillspetsat, men det ligger något i det.
Men eftersom skyltarna är tydliga kännas det väl rätt onödigt att snurra runt om där är mycket trafik kan man ju tycka.
Jo tack, man kan leva bra j-vla "farligt" i cirkulationsplatser när man tar en annan väg än 99,9% av alla andra. Många som av gammal vana räknar med att man bara kan braka in och ut hur som helst på vissa på/avfarter.U Ursidae skrev: