37 846 läst ·
157 svar
38k läst
157 svar
Upptäckt fukt i bjälklag vid badrumsrenovering - hantverkare vill ta betalt för stillastående tid
Ja det är en ÄTA-term fr¨n ABA99 eller ABT-avtalen. Däremot kan väl tillämpa den även i avtal mellan företag och privatperson, då all form av tydlighet i avtalet är bra som just reglerar om man vill styrka arbeten eller lägga till arbeten. Jag rekommenderar själv också att alla "ÄTOR" dokumenteras skriftligt. Ett kort mail kan räcka så undviker man att hanteverkare "var tvungna" att göra detta jobb och det är redan gjort så du måste betala utan man har haft någon chans att acceptera.M maxgen skrev:Intressant. Det har faktiskt med en hel punkt om just "ÄTA". Är detta alltså en B2B term? För att kunna göra tilläggsarbeten motsvarande 15 % av offert.
Detta är en soppa. Merkostnaden som står på tapeten motsvarar nästan 50% av offert. Jag hoppas på svar från försäkringsbolag idag och samtal med konsumentvägledning. Jag behöver ett badrum och vatten i min lägenhet och det verkar finnas en större risk för att dra ut på tiden genom att hitta en ny hantverkare som ska slutföra.
Jag är också orolig över att de kommer salta fakturan duktig på det arbetet som är utfört nu. Samt att de kräver 25 % av offert vid avbeställning av arbetet.
Dags att följa upp forumet med utfall! Värsta cliffhangerns så här nästan ett år senare!M maxgen skrev:Intressant. Det har faktiskt med en hel punkt om just "ÄTA". Är detta alltså en B2B term? För att kunna göra tilläggsarbeten motsvarande 15 % av offert.
Detta är en soppa. Merkostnaden som står på tapeten motsvarar nästan 50% av offert. Jag hoppas på svar från försäkringsbolag idag och samtal med konsumentvägledning. Jag behöver ett badrum och vatten i min lägenhet och det verkar finnas en större risk för att dra ut på tiden genom att hitta en ny hantverkare som ska slutföra.
Jag är också orolig över att de kommer salta fakturan duktig på det arbetet som är utfört nu. Samt att de kräver 25 % av offert vid avbeställning av arbetet.
En 'ÄTA' måste vara godkänd av beställaren innan arbetet utförs, annars ingen betalning.H Hocke68 skrev:Ja det är en ÄTA-term fr¨n ABA99 eller ABT-avtalen. Däremot kan väl tillämpa den även i avtal mellan företag och privatperson, då all form av tydlighet i avtalet är bra som just reglerar om man vill styrka arbeten eller lägga till arbeten. Jag rekommenderar själv också att alla "ÄTOR" dokumenteras skriftligt. Ett kort mail kan räcka så undviker man att hanteverkare "var tvungna" att göra detta jobb och det är redan gjort så du måste betala utan man har haft någon chans att acceptera.
Sen finns en liten gråzon, typ ett vattenrör börjar akut läcka vid rivningsarbeten.
UPPDATERING:D Dkvist skrev:
Badrummet färdigställdes ca 4 månader efter start.
'Stillastående tid': Jag frågade om samma sak gällde om deras skåpbil gick sönder och de inte kunde komma till mig en dag, kunde jag i så fall fakturera dem samma belopp per timme de inte var där? Fick svaret att det inte var samma sak. Lösningen var nog att jag bara fortsatte vara jobbig och ifrågasätta, prata om avtalsrätt och konsumenttjänstlagen, och nämna ARN så ofta jag kunde. De fakturerade mig aldrig för den stillastående tiden.
Edit: De hävdade också att "…de avböjt sig ifrån konsumenttjänstelagen pga att det blir ställtider och de går minus. Därför har vi skapat vår egna avtal."
Efter att jag påpekade att det inte riktigt är så det fungerar, så släppte de det helt.
Fukt: Tog 4 veckor att torka.
Mentalt: Vill aldrig någonsin renovera badrum i lägenhet igen. Och kommer bara använda hantverkare med någon slags personlig koppling till.
Tack för alla svar!
Redigerat:
Ja, det var så jag skrev. sen om vattenröret börjar läcka vid rivningsarbete måste detta lagas. det innebär inte per automatik att du måste betala för det.P Peter787 skrev:
M maxgen skrev:UPPDATERING:
Badrummet färdigställdes ca 4 månader efter start.
'Stillastående tid': Jag frågade om samma sak gällde om deras skåpbil gick sönder och de inte kunde komma till mig en dag, kunde jag i så fall fakturera dem samma belopp per timme de inte var där? Fick svaret att det inte var samma sak. Lösningen var nog att jag bara fortsatte vara jobbig och ifrågasätta, prata om avtalsrätt och konsumenttjänstlagen, och nämna ARN så ofta jag kunde. De fakturerade mig aldrig för den stillastående tiden.
Edit: De hävdade också att "…de avböjt sig ifrån konsumenttjänstelagen pga att det blir ställtider och de går minus. Därför har vi skapat vår egna avtal."
Efter att jag påpekade att det inte riktigt är så det fungerar, så släppte de det helt.
Fukt: Tog 4 veckor att torka.
Mentalt: Vill aldrig någonsin renovera badrum i lägenhet igen. Och kommer bara använda hantverkare med någon slags personlig koppling till.
Tack för alla svar!
Varför inte lägga ut byggbolagets namn. Det gör väl inget att de får skrapa ansiktet i gruset! Dessa bolag skall vi kunder hjälpas åt att få bort från marknaden. Det bästa sättet är ju att de inte får några jobb.M maxgen skrev:Hej!
Jag undrar om någon här har erfarenhet av hantverkare som vill fakturera för stillastående tid när det kommer till något som ligger utanför min makt?
Kort story: renoverar badrum som varit riktigt dåligt byggt av tidigare ägare. Inget jag sett men som visat sig med tiden. Badrummet är strax över 10 år gammalt. Bott där i 3 år.
Nu upptäckte man fukt i bjälklaget och ett riktigt dåligt kopplat stamrör under golvet. Besiktningsman som föreningen ringt in rekommenderar 2 veckors torktid.
Byggbolaget vill nu fakturera fullt timpris utöver ordinarie offert för varje timme de har stillastående tid.
I kontrakt står: Betalningsplan sker i följande och måste hållas/betalas utan förseningar för att kunna hålla tidsplanen.
Vid stillaståendes tid debiterar [BYGGBOLAG] 650kr/h upp till max 8timmar per dag.
Jag är rimligt nöjd med mig själv som inte tog upp detta, men jag tolkade det som förseningar som jag bidrog till. Om de skulle behöva vänta på varor eller något. Inte att det gällde något som ligger utanför min makt.
Är det någon som har varit med om liknande som kan dela med sig av erfarenhet?
Tacksamhet!
Håkan
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden