Förra veckan kom elnäts ägaren hit och sa att vårt elskåp ej får stå där det gör och måste flyttas.
Detta enligt koncessionslagen.

Saken är den att förra ägaren stycka av innan försäljning och av någon anledning hamna vår elmätare på den andra tomten.

O nu efter 10 år kommer dom med detta.
Ärligt, vad ska man göra, vem bär ansvar för en sådan ”miss”
 
  • Karta som visar kabel som korsar fastighetsgräns med en röd pil markerad vid korsningspunkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
M migge1 skrev:
vem bär ansvar för en sådan ”miss”
Du som innehavare av elanläggningen.
 
  • Gilla
LaszloToth
  • Laddar…
useless useless skrev:
Du som innehavare av elanläggningen.
Så dolda fel eller att något blivit fel vid avstyckning är inget allternativ då.
 
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?

Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.

Med lite tur är inkommande ledningar i behov av byte så man kan förhandla lite med nätbolaget om att dela på kostnaden. Ibland kan dom ge en liten premie om nuvarande elmätare sitter inomhus och man flyttar den utomhus istället.
 
Sitter din elmätare på grannens husvägg? Hur gick det till när den hamnade där? Nätägaren måste ju rimligen ha varit inblandad då.

Jag tror inte att det är helt ovanligt med huvudledningar som korsar fastighetsgränser. I mitt område tror jag inte att någon har elskåpet inne på sin egen tomt. Och så har det varit sedan området byggdes i slutet av 60-talet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
M migge1 skrev:
Så dolda fel
Hur var felet dolt i det här fallet?
 
useless useless skrev:
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?

Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.
S
A Avemo skrev:
Sitter din elmätare på grannens husvägg? Hur gick det till när den hamnade där? Nätägaren måste ju rimligen ha varit inblandad då.

Jag tror inte att det är helt ovanligt med huvudledningar som korsar fastighetsgränser. I mitt område tror jag inte att någon har elskåpet inne på sin egen tomt. Och så har det varit sedan området byggdes i slutet av 60-talet.
Denna fastighet har varit en villa med en tork för lantbruk.
När jag köpte huset så styckades det av och elmätaren sattes där uppe.
 
Även om man inte styckar av är problemet att jordbruk har ett undantag från koncessionskravet och får dra ledningar till intilliggande ekonomibyggnader och annat fast de ligger på egna fastigheter och inte i direkt anslutning till bostadshuset. När sen verksamheten upphör så finns inte heller undantaget och elanläggningen är helt plötsligt otillåten
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
useless useless skrev:
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?

Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.
S
useless useless skrev:
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?

Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.

Med lite tur är inkommande ledningar i behov av byte så man kan förhandla lite med nätbolaget om att dela på kostnaden. Ibland kan dom ge en liten premie om nuvarande elmätare sitter inomhus och man flyttar den utomhus istället.
Men om nu avstyckningen var för mindre än 10 år sedan! Vem har satt dit mätaren?
Är det nätägaren eller vem gör det?
 
Ja, det är nätägaren (under förutsättning att du har ett eget abonnemang). Men som sagt var så var man lite mer pragmatisk förr i tiden och det får du lida av nu.

Du kan ju alltid prova att klaga hos nätägaren. Men jag tror inte dom är särskilt intresserade av att lösa problemet utan dina pengar. Hade det gjorts rätt från början hade det ju också varit fastighetsägaren som fått betala, så ur deras synvinkel är det ingen skillnad bara för att fastigheten råkar ha en ny ägare.
 
M migge1 skrev:
Denna fastighet har varit en villa med en tork för lantbruk.
När jag köpte huset så styckades det av och elmätaren sattes där uppe.
Det du skriver är inte så tydligt. Var fastigheten taxerad som lantbruk när elmätaren sattes dit? I så fall är det troligen där problemet ligger. Men även elbolagen har ju många gånger varit helt ok med huvudledningar som passerar fastighetsgränser.
 
A Avemo skrev:
Det du skriver är inte så tydligt. Var fastigheten taxerad som lantbruk när elmätaren sattes dit? I så fall är det troligen där problemet ligger. Men även elbolagen har ju många gånger varit helt ok med huvudledningar som passerar fastighetsgränser.
Ja det har den varit.
 
Det som har hänt är förmodligen som @useless skriver att båda fastigheterna tidigare var ett lantbruk och därmed fick ha en elmatning som passerade fastighetsgränsen. Vem som gjort fel och när går inte att säga utan att veta mer om när och i vilken ordning saker utförts.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Det som har hänt är förmodligen som @useless skriver att båda fastigheterna tidigare var ett lantbruk och därmed fick ha en elmatning som passerade fastighetsgränsen. Vem som gjort fel och när går inte att säga utan att veta mer om när och i vilken ordning saker utförts.
Men när avstyckningen blev gjord, jag köpet villan och en annan bonde köpte torken! Nya gränser blev gjorda.
Borde inte någon reagerat där?
 
M migge1 skrev:
Borde inte någon reagerat där?
Reagerade inte du?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.