Förra veckan kom elnäts ägaren hit och sa att vårt elskåp ej får stå där det gör och måste flyttas.
Detta enligt koncessionslagen.
Saken är den att förra ägaren stycka av innan försäljning och av någon anledning hamna vår elmätare på den andra tomten.
O nu efter 10 år kommer dom med detta.
Ärligt, vad ska man göra, vem bär ansvar för en sådan ”miss”
Detta enligt koncessionslagen.
Saken är den att förra ägaren stycka av innan försäljning och av någon anledning hamna vår elmätare på den andra tomten.
O nu efter 10 år kommer dom med detta.
Ärligt, vad ska man göra, vem bär ansvar för en sådan ”miss”
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?
Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.
Med lite tur är inkommande ledningar i behov av byte så man kan förhandla lite med nätbolaget om att dela på kostnaden. Ibland kan dom ge en liten premie om nuvarande elmätare sitter inomhus och man flyttar den utomhus istället.
Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.
Med lite tur är inkommande ledningar i behov av byte så man kan förhandla lite med nätbolaget om att dela på kostnaden. Ibland kan dom ge en liten premie om nuvarande elmätare sitter inomhus och man flyttar den utomhus istället.
Sitter din elmätare på grannens husvägg? Hur gick det till när den hamnade där? Nätägaren måste ju rimligen ha varit inblandad då.
Jag tror inte att det är helt ovanligt med huvudledningar som korsar fastighetsgränser. I mitt område tror jag inte att någon har elskåpet inne på sin egen tomt. Och så har det varit sedan området byggdes i slutet av 60-talet.
Jag tror inte att det är helt ovanligt med huvudledningar som korsar fastighetsgränser. I mitt område tror jag inte att någon har elskåpet inne på sin egen tomt. Och så har det varit sedan området byggdes i slutet av 60-talet.
Suseless skrev:
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?
Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.
Denna fastighet har varit en villa med en tork för lantbruk.A Avemo skrev:Sitter din elmätare på grannens husvägg? Hur gick det till när den hamnade där? Nätägaren måste ju rimligen ha varit inblandad då.
Jag tror inte att det är helt ovanligt med huvudledningar som korsar fastighetsgränser. I mitt område tror jag inte att någon har elskåpet inne på sin egen tomt. Och så har det varit sedan området byggdes i slutet av 60-talet.
När jag köpte huset så styckades det av och elmätaren sattes där uppe.
Även om man inte styckar av är problemet att jordbruk har ett undantag från koncessionskravet och får dra ledningar till intilliggande ekonomibyggnader och annat fast de ligger på egna fastigheter och inte i direkt anslutning till bostadshuset. När sen verksamheten upphör så finns inte heller undantaget och elanläggningen är helt plötsligt otillåten
Suseless skrev:
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?
Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.
Men om nu avstyckningen var för mindre än 10 år sedan! Vem har satt dit mätaren?useless skrev:
Lagen om nätkoncession kom väl 1902, så om du köpt huset efter det borde det ingått i din undersökningsplikt att se vart elmätaren sitter?
Det är ganska vanligt att elmätare hamnar fel när gamla fastigheter styckas upp. Tyvärr har nätägarna sett mellan fingrarna med det under lång tid vilket gjort att det finns många felaktiga anläggningar där ute. I och med att större krav ställs på nätet, fler vill ansluta produktionsanläggningar etc så har bolagen blivit tvungna att börja städa upp i soppan. Så det är nog bara att bita i det sura äpplet och inse att tiden kommit ikapp.
Med lite tur är inkommande ledningar i behov av byte så man kan förhandla lite med nätbolaget om att dela på kostnaden. Ibland kan dom ge en liten premie om nuvarande elmätare sitter inomhus och man flyttar den utomhus istället.
Är det nätägaren eller vem gör det?
Ja, det är nätägaren (under förutsättning att du har ett eget abonnemang). Men som sagt var så var man lite mer pragmatisk förr i tiden och det får du lida av nu.
Du kan ju alltid prova att klaga hos nätägaren. Men jag tror inte dom är särskilt intresserade av att lösa problemet utan dina pengar. Hade det gjorts rätt från början hade det ju också varit fastighetsägaren som fått betala, så ur deras synvinkel är det ingen skillnad bara för att fastigheten råkar ha en ny ägare.
Du kan ju alltid prova att klaga hos nätägaren. Men jag tror inte dom är särskilt intresserade av att lösa problemet utan dina pengar. Hade det gjorts rätt från början hade det ju också varit fastighetsägaren som fått betala, så ur deras synvinkel är det ingen skillnad bara för att fastigheten råkar ha en ny ägare.
Det du skriver är inte så tydligt. Var fastigheten taxerad som lantbruk när elmätaren sattes dit? I så fall är det troligen där problemet ligger. Men även elbolagen har ju många gånger varit helt ok med huvudledningar som passerar fastighetsgränser.M migge1 skrev:
Men när avstyckningen blev gjord, jag köpet villan och en annan bonde köpte torken! Nya gränser blev gjorda.A Avemo skrev:
Borde inte någon reagerat där?

